Onderwerp:

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #53869

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Monique stelde me een vraag over het snoeien van lariks, dus ik dacht: kan ik wel een topic van maken.

Lariks groeit als het goed is als kool en kun je gedurende het hele seizoen naar hartelust snoeien.

In het voorjaar ontstaan eerst rozetten van naalden op ouder hout, die de boom produceert op energie van het vorige jaar. Dit betekent nog niet dat de boom leeft. Daarna gaat hij lichtgroene scheuten produceren waarbij de naalden in een plat vlak liggen, zoals ook bij taxus. Dat is groei van dit jaar Op deze scheuten gaan kleine groene bultjes ontstaan, die naarmate de scheut verhout, bruiner van kleur worden en duidelijker zichtbaar. Ik laat scheuten altijd minstens een paar weken groeien tot minstens een centimeter of vijf voordat ik snoei, om de boom te laten profiteren van de fotosynthese.

Als je geen lengtegroei wilt, snoei je de scheut helemaal terug. De boom zal reageren door aan de aanzet van de scheut massa's nieuwe knoppen te maken. Foto2. Daar kun je dan rigoreuze knopselectie op loslaten, zeker in de top van de boom, want lariks is ernstig apicaal dominant, en zullen snel topzwaar worden ten koste van de lagere takken.

Als je wel lengtegroei van de scheut wilt, kies je de gewenste knop(pen) en snoei je de scheut voorbij die knoppen. Op die manier kun je in één seizoen al snel een serieuze nieuwe tak maken. De knoppen zullen in hetzelfde seizoen of anders het volgende uitlopen. Een lariks kan makkelijk scheuten van 30 a 40 cm maken. Alle ongewenste knoppen, zoals die naar beneden groeien, haal je weg. Foto1. Deze scheut is half verhout en heb ik niet gesnoeid, omdat ik van de energie wil profiteren. Daarom lopen de knoppen niet uit.




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nelis, MoniqueVeltrop, paulsteenaart, MaartenPan, Trap, Jellevanlooy, dennisfranx, Adorian88, BertR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #53871

  • MoniqueVeltrop
  • MoniqueVeltrop's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 231
  • Ontvangen bedankjes 40
Mijn dank voor je uitleg Marcel :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #53877

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Bedankt voor de uitleg kan ik voor volgend jaar mee nemen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #53880

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
thnx! goeie uitleg!

toevallig van morgen met de schaar door mn larix bos gegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54151

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Mag de larix nu nog gesnoeid worden? Heb er zelf 1 en die heb ik de hele zomer door laten groeien omdat ik hem verplant heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54154

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

KobusKoops schreef : Mag de larix nu nog gesnoeid worden? Heb er zelf 1 en die heb ik de hele zomer door laten groeien omdat ik hem verplant heb.


Doe ik altijd pas nadat de naalden gevallen zijn. Er zit een heleboel energie en nuttige stoffen in die naalden. Bij het afvallen van de naalden (of de bladeren bij andere bladverliezers) haalt de boom dat allemaal terug naar de stam om volgend voorjaar weer te gebruiken.

Als je nu snoeit heb je dat voordelige effect dus niet. ..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops, dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54156

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

marcellucas schreef :

KobusKoops schreef : Mag de larix nu nog gesnoeid worden? Heb er zelf 1 en die heb ik de hele zomer door laten groeien omdat ik hem verplant heb.


Doe ik altijd pas nadat de naalden gevallen zijn. Er zit een heleboel energie en nuttige stoffen in die naalden. Bij het afvallen van de naalden (of de bladeren bij andere bladverliezers) haalt de boom dat allemaal terug naar de stam om volgend voorjaar weer te gebruiken.

Als je nu snoeit heb je dat voordelige effect dus niet. ..


Ok, dus naalden ook onder de boom laten liggen ?
Hij staat in de open grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54157

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

KobusKoops schreef :

marcellucas schreef :

KobusKoops schreef : Mag de larix nu nog gesnoeid worden? Heb er zelf 1 en die heb ik de hele zomer door laten groeien omdat ik hem verplant heb.


Doe ik altijd pas nadat de naalden gevallen zijn. Er zit een heleboel energie en nuttige stoffen in die naalden. Bij het afvallen van de naalden (of de bladeren bij andere bladverliezers) haalt de boom dat allemaal terug naar de stam om volgend voorjaar weer te gebruiken.

Als je nu snoeit heb je dat voordelige effect dus niet. ..


Ok, dus naalden ook onder de boom laten liggen ?
Hij staat in de open grond.


je begrijpt me verkeerd: Als de naalden vallen heeft de boom alles er al uitgehaald en in de stam opgeslagen. Dus dan hebben ze geen nut meer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54180

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een voordel van snoeien met loof er aan is dat je meer knoppen in de buur van de basis krijgt. Dat werkt alleen zolang de plant nog groeit, dus nog geen knopzetting aan einden vertoont, heb ik me laten vertellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

snoeien van lariks 7 jaren 7 maanden geleden #54182

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

leatherback schreef : Een voordel van snoeien met loof er aan is dat je meer knoppen in de buur van de basis krijgt. Dat werkt alleen zolang de plant nog groeit, dus nog geen knopzetting aan einden vertoont, heb ik me laten vertellen


Dat kan ook maar dat zou ik dan eerder in het groeiseizoen doen. Als je tot september niet gesnoeid hebt, waardoor het eigenlijk een soort offertak wordt, kun je m.i. net zo goed dat laatste beetje van het groeiseizoen ook nog wachten met snoeien, en die extra energie nog meepakken. .

Als je nu nog snoeit heb je kans dat de knoppen gaan proberen uit te lopen. En dat schiet zo laat in het seizoen niet meer op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren