Onderwerp:

Ilex Crenata 10 jaren 10 maanden geleden #21475

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Afgelopen zaterdag heb ik een bonsai besteld, gisten was hij binnen.
Het is zoals de titel al zegt een Ilex Crenata (Japanse Hulst). Volgens de beschrijving dagelijks water geven, tijdens de groei niet bemesten en eens in de 2 jaar vespotten.

Ik hoop veel plezier aan dit boompje te gaan beleven. Hebben jullie nog tips om deze boom het beste te vormen? Ik heb een paar uitlopers al terug gesnoeit om de vorm wat meer te bevestigen.
Hieronder een foto van mijn nieuwe boompje, de foto bij de schutting is meteen na ontvangst genomen. De foto bij de muur na een klein beetje vormsnoei.

Ben erg blij met deze boom!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex Crenata 10 jaren 10 maanden geleden #21477

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ka je je foto's recht zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex Crenata 10 jaren 10 maanden geleden #21479

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik dacht dat ze recht stonden, maar kennelijk is er ietsmis gegaan, mijn excuus, hier dan nog een keer. De muur vertekend wat, zal morgen bij de schutting nog een na-foto maken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MarloesRixt.

Ilex Crenata 10 jaren 10 maanden geleden #21480

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
let op met dagelijks water geven doordat het boompje in een niet al te goed drainerende grond staat. leer ondervinden als het nodig is of niet want met deze grond kan je boom volgens mij makkelijk te nat staan.

geen mest geven tijdens groei? vind ik wat raar, meestal bemest je het hele groeiseizoen door. hierbij zal een kenner best wat meer uitleg geven want volgens mij bemest je dus beter wel.

grts

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex Crenata 10 jaren 10 maanden geleden #21481

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt Jeroen, ik let bij het water geven altijd op de grond inderdaad. Als dezen vochtig is sla ik over.
Over het wel of niet bemesten zou ik graag meer horen om tot een goede conclusie te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex Crenata 10 jaren 10 maanden geleden #21505

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Daar kan ik je wel het een en ander over vertelen, maar beter lees je ook de volgende artikeltjes:
en.wikipedia.org/wiki/Liebig's_law_of_the_minimum
walter-pall-bonsai.blogspot.nl/2010/06/f...atering-english.html

Waar het op neer komt: Planten hebben voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien. De hoeveelheid zon, water en vooral de schaarste voedingsstof zijn bepalend voor de groei van je boom. In tegenstelling tot mensen nemen bomen alleen voedingsstoffen op in de verhouding die zij nodig hebben. Is er van een stof te weinig voorradig, dan zal de algehele groei stagneren. Die voedingsstoffen die de plant dan niet gebruikt blijven achter in de grond in de vorm van zouten. Wanneer er te veel zouten in de grond overblijven en zich ophopen kan dit schadelijk zijn voor de wortels, daar zout de wortels doet uitdrogen. Men spreekt dan van overbemesting. Overbemesting kan je op de volgende manieren voorkomen:

1. Bemest alleen wanneer je groei ziet. Hoe harder je boom groeit, hoe meer mest je kunt geven. Als een boom niet groeit, gebruikt hij immers ook geen voedingsstoffen.
2. Als men mest is het van belang een gebalanceerde mest te geven die is toegespitst op de behoeften van de plant. NPK-waarden zijn hierbij niet het enige waar je op moet letten. Naast Stikstof, Fosfor en Kalium heeft een plant nog veel meer spoorelementen nodig. Hierbij geld Liebig's wet van de minimum. Organische mest is over het algemeen completer en gebalanceerder dan kunstmest. Bio-gold en Abrakas zijn zeer aan te raden.
3. Gebruik een goed drainerende grond. Wanneer men een goede drainerende grond gebruikt kan je overvloedig water geven zonder dat je de boom verzuipt. Hierdoor zullen overgebleven meststoffen zich niet ophopen, maar wegspoelen elke keer als je water geeft.

Hopelijk heb je wat aan deze info.
Groet,

Daan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MarloesRixt, Casserd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex Crenata 10 jaren 10 maanden geleden #21527

  • MarloesRixt
  • MarloesRixt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
En welk grondmengsel zou geschikt kunnen zijn?
In elk geval bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex Crenata 10 jaren 10 maanden geleden #21530

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Hey marloes

Ik weet niet waar je je Japanse hulst zet, maar ilex houd niet van hete middagzon. Wel van schaduw en van een vriend van me hoorde ik dat ze prima op akadama kunnen staan. Je kan er ook wat bims doormengen etc. Lekker water geven. Zorgen dat ie niet uitdroogt en het schijnen makkelijke plantjes te zijn.
Aan de foto te zien staat ie nog in de aarde waarin die geïmporteerd is dat is naar mijn weten niet het beste grondmengsel.

Wat je eigenlijk even zou moeten doen is de aarde vervangen, maar of het verstandig is om nu te doen of later weet vast iemand anders beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex Crenata 10 jaren 10 maanden geleden #21551

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

MarloesRixt schreef : En welk grondmengsel zou geschikt kunnen zijn?

Volgens mij wordt dit allemaal duidelijk uitgelegd in het artikel van Walter Pall.

De boom staat zoals gezegd niet in het meest ideale grondmengsel. Een echte verpotting met wortelsnoei zou ik nu inderdaad ook niet doen. De pot lijkt me daarentegen wel iets aan de kleine kant voor deze boom. Niet dat dat erg is. dit is puur esthetisch. Maar ik zou hem uit de pot halen en in een iets grotere pot zetten en aanvullen met substraat. Ziet er gelijk beter uit en is tevens beter voor de boom! Volgend voorjaar kan je dan echt goed verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Ilex Crenata 10 jaren 10 maanden geleden #21553

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Wat betreft het snoeien. Je hoeft bij bonsai, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet met de snoeischaar naast je boom te blijven staan en ieder takje dat groeit gelijk weg te snoeien. Je moet een boom wel de ruimte geven om te kunnen groeien en te verjongen. Uitlopers moet je daarom pas snoeien nadat er tenminste 4 of 5 bladparen zijn. je snoeit dan terug tot 1 a 2 bladparen. En ja, een boom heeft nu eenmaal momenten dat hij op zijn mooist is, en momenten dat hij er iets minder mooi/verwilderd uitziet. Net zoals wij mensen ook niet elk moment van de dag op ons mooist zijn. Dat is nu eenmaal het mooie van de natuur!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts