Volgens mij heb je gelijk voor wat betreft spint mijt. Ik heb hetzelfde probleem op dit moment. Ik heb mijn ficus blad voor blad schoon gemaakt en bespoten met een middel tegen spint en Schildluis e.d. (verkrijgbaar bij welkoop)Tevens heb ik de gehele stam nagekeken. Nu maar hopen dat het probleem is opgelost.
"Spintmijten zijn piepklein waardoor je ze amper ziet. Wel merk je dat er iets mis is met je planten: het begint bij witte stipjes om uiteindelijk te eindigen bij gele, afgevallen bladeren en spinsels.
Zorg voor een hoge luchtvochtigheid, daar houdt spint niet van.
Huis-, tuin- en keukenmiddeltjes bieden geen hulp in de bestrijding van spint. Bepaalde bronnen spreken van een eenvoudige stevige straal water die de spintmijten van de bladeren spuit, maar zo eenvoudig werkt het niet. Andere gebruiken een middeltje dat bij bladluizen effect heeft, met name: een helft water, een helft spiriuts en een beetje afwasmiddel. Dit zal de plaag misschien wel verminderen, maar niet volledig bestrijden.
Je zal een beroep moeten doen op bestrijdingsmiddelen als je spint in je tuin wil bestrijden. Er bestaan insecticiden die enkel spint doen verdwijnen, andere richten zich op meerdere insecten."
Bron:
www.infotalia.com/nld/tuin/tuinaanleg_en...e_detail.asp?id=2180