Onderwerp:

perenroest 7 jaren 11 maanden geleden #48718

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
wat gebruiken jullie om perenroest op een juniperus te voorkomen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

perenroest 7 jaren 11 maanden geleden #48719

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

Trap schreef : wat gebruiken jullie om perenroest op een juniperus te voorkomen?


Dat is niet te voorkomen!
Werk alleen met gezond materiaal.
Ruim bij de geringste besmetting de aangetaste planten resoluut en grondig op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

perenroest 7 jaren 11 maanden geleden #48721

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ik heb vandaag wat bomen op de kop kunnen tikken, veel hebben/hadden last van luizen. Nu de erg zieke bomen heb ik laten staan, zag ook wat pyrussen staan (deze heb ik ook laten staan omwille van eventueel perenroest, heb enorm schrik van de sporen, ook al zag ik nergens geen teken van perenroest, een soort perenroestsmetvrees :P) Ik heb al de bomen geplant op de grond van mijn grootouders, bloemen geknipt, gesproeit. Zeer leuk materiaal! Maar wat verkommerde bomen. Zelf een prunus mume zat er bij. Hopelijk krijg ik de bomen terug in topconditie!

En ik zat te twijfelen een pyrus mee te nemen, het waren echt dikke stammen. Daarom de vraag van de perenroest, wat is het risico?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

perenroest 7 jaren 11 maanden geleden #48722

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De schimmelsporen kunnen tot een 500m omtrek bomen besmetten. Dus alls je perenbomen in de buurt hebt staan (binnen 500m) maakt het niet zoveel uit of je zelf ook een peer zet.

Dat je nu op de peren geen besmettingen gezien hebt is logisch. Dat zie je pas in de loop van de zomer in de vorm van rode vlekken in de bladeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

perenroest 7 jaren 11 maanden geleden #48723

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

leatherback schreef : De schimmelsporen kunnen tot een 500m omtrek bomen besmetten. Dus alls je perenbomen in de buurt hebt staan (binnen 500m) maakt het niet zoveel uit of je zelf ook een peer zet.

Dat je nu op de peren geen besmettingen gezien hebt is logisch. Dat zie je pas in de loop van de zomer in de vorm van rode vlekken in de bladeren.


Ja daarom dat ik geen mee heb gedaan omdat ik niet zeker wist wanneer dit zichtbaar wordt. Heb het al eens opgezocht vroeger, wat een zootje die perenroest! Moesten de perenbomen besmet zijn en ik zet ze ver genoeg, moet ik er wel mee in contact of in de buurt komen. Het is dan waarschijnlijk ook mogelijk sporen mee te dragen op je kledij. Is het niet mogelijk om op het moment van de verspreiding van de sporen dit wat proberen te vermijden met sproeistof?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

perenroest 7 jaren 11 maanden geleden #48724

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
En is het niet met perenroest in de buurt: Naarmate de afstand vordert er procentueel minder kans is op besmetting? De densiteit van de sporen in de lucht wordt toch kleiner of groter naarmate de afstand van waar de sporenafscheiding plaats vindt? Of niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

perenroest 7 jaren 11 maanden geleden #48727

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Deels natuurlijk. Maar ik bedoel meer: het niet aanschaffen van een boom geeft je niet bescherming als er een perenboom bij de buurman staat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

perenroest 7 jaren 11 maanden geleden #48732

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Het is allemaal een kwestie van geluk, hoor ik zo. Nu ik ga er toch voor de kat niet bij de melk te zetten en vermijdt voorlopig perenbomen. Op de juniperussen heb ik nog niets waargenomen en die collectie ga ik niet meer uitbreiden.

Ik denk niet dat iemand hier in de buurt een perenboom heeft. Ook juniperussen zie je hier zelden. Van coniferen zie je hier in de wijk vooral de chamaecyparis maar dat schijnt geen probleem te zijn.

Kunnen de sporen eigenlijk zonder perenboom over gaan naar een andere juniperus of zijn het enkel de sporen van een perenboom naar een juniperus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

perenroest 7 jaren 11 maanden geleden #48737

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een aangetaste perenboom (=nadat sporen op zijn bladeren ontwikkeld en tot rijpheid gekomen zijn, dan is het al nazomer: oranje vlekken op de voorkant van het blad en grijze in kringvorm, uitstulpingen op de achterkant) kan een Juniperus besmetten. Nadat de bladeren gevallen zijn heeft de perenboom het jaar nadien een nieuwe besmetting vanuit een juniperus nodig om terug ziek te worden. Als dit proces zich jaar na jaar herhaalt zal een perenboom op langere duur zodanig verzwakken dat hij erdoor sterft.
Een juniperus, die besmet is, blijft ziek en zal ieder voorjaar dat slijmerige gedoe op zijn takken terugkrijgen en perenbomen besmetten.
Een zieke perenboom kan geen perenboom besmetten. Een zieke juniperus kan geen juniperus besmetten.(dit alles voor zover ik het uit verschillende beschrijvingen begrepen heb).
Gezien (als ik juist ben, en dat denk ik) alles loopt zoals hiervoor beschreven, zie ik geen beletsel om perenbomen aan te schaffen. Je kan zodra je in de vroege nazomer een oranje vlekje op een perenblad ziet dit onmiddellijk verwijderen voordat er rijpe sporen zijn gevormd (en deze bladeren voor alle verzekering verbranden of via GFT bak, men zegt dat bij de verwerking alle ziektekiemen worden gedood). Zo zal je juniperus ook door eigen perenbomen niet besmet worden. Een zekerheid dat er geen sporen van een zieke juniperus je perenbomen treffen heb je nooit!
Mijn advies: als je voor bonsai geschikte perenbomen ziet (volgens je budget): kopen. Zoveel mooie perenbonsai zag ik nog niet.Van harte :succes!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

perenroest 7 jaren 11 maanden geleden #48739

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een toevoeging.. Perenroest kan op heel veel loofbomen uit de roseceae groep voorkomen. Een bekendie die je WEL vaak als bonsai ziet.. De meidoorn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts