Onderwerp:

Re: schild-en dopluis 12 jaren 4 maanden geleden #5623

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
@Leatherback,
Ik heb idd de ervaring dat dergelijke zeg maar "huis-tuin en keukenmiddeltjes" bij een flinke aantasting van schild/dopluis niet werken!
Zal misschien eventjes werken bij de wat eenvoudiger te bestrijden plaagbeestjes maar echt niet bij schild en dopluis.
Dompelen in een oplossing van het een of ander is alleen zinvol om de evt. in de potkluit aanwezige larven van te taxuskever te elimineren.
Daarom is de eerder door mij genoemde bestrijdingsmethode als enige effectief geweest om ervan af te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: schild-en dopluis 12 jaren 4 maanden geleden #5641

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
ok duidelijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: schild-en dopluis 12 jaren 4 maanden geleden #5706

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
In het boek 'Beeldgids voor bonsai-bomen' van Colin Lewis en Neil Sutherlands stond bij schildluizen dit:

'Grote schildluizen kunt u zo weghalen, de kleinere moet u met een systemisch insekticide (systemische middelen worden door de plant opgenomen en bestrijden de kwaal van binnenuit) bestrijden. Met een winterse 'spoelbeurt' pakt u overwinterende eitjes aan.'

Werkt niet bij chinese iep, want die is niet bestand tegen systemische middelen!


Ik weet soieso niet of dit echt werkt, want ik nog nooit van schild/dop luis lastgehad.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: schild-en dopluis 12 jaren 3 maanden geleden #5719

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik ga dit weekend eens een kijkje nemen in ons tuincentrum... dat product van bayer zal ik wel vinden zeker??

Dan heb jij geluk gehad youri, zo een plaag wens ik niemand toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

schild-en dopluis 9 jaren 9 maanden geleden #34474

  • rauwema
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn Carmona heeft (na bestudering zo goed als zeker) dopluis. Ik ben ruim twee weken geleden begonnen met wattenstaafjes met olijfolie om het weg te halen, maar heb dit de laatste ruime week helaas niet kunnen voortzetten. Hierdoor zit behoorlijk wat meer op dan toen ik weg ging.

Heeft iemand ideeën hoe het wel volledig weg te krijgen? Os het misschien een optie om het boompje te besproeien met olijfolie om de beestjes te verstikken? ( met bijvoorbeeld die nieuwe spray van Bertolli).

Alle suggesties zijn welkom, alvast bedankt voor het meedenken :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

schild-en dopluis 9 jaren 9 maanden geleden #34476

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

rauwema schreef : Mijn Carmona heeft (na bestudering zo goed als zeker) dopluis.
Heeft iemand ideeën hoe het wel volledig weg te krijgen? Os het misschien een optie om het boompje te besproeien met olijfolie om de beestjes te verstikken? ( met bijvoorbeeld die nieuwe spray van Bertolli).


Volgens mij zie ik niemand in dit topic olijfolie aanraden ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

schild-en dopluis 9 jaren 9 maanden geleden #34481

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Schild en dop luis zijn twee heel verschillende beestjes die je plant aan kunnen tasten.
Met verschillende specifieke levens fasen die een andere aanpak en tijd van aanpak vragen.
In professionele teelten gebruikt men steeds vaker sluipwespen en rooftorren om hier paal en perk aan te stellen.

Probleem is dat je deze beestjes niet kan raken met een contact insecticide. Ze zitten onder een schild of dop.
Bestrijden met een contact insecticide kan alleen wanneer ze mobiel zijn. Beide soorten zijn slechts enkele dagen per jaar mobiel.
En dat niet allemaal op dezelfde dag, ze hebben geen kalender of horloge.

Je kan ze dan ook alleen met een systemisch insecticide bestrijden. Studie heeft uitgewezen dat Admire WG van Bayer het meest effectief is. Maar ook daarmee kan meer dan 20% van de schildluis overleven.
Aangieten en drie wekelijks herhalen. Daarna zodra je het volgende seizoen ziet dat de boom opstart behandeling herhalen.
Admire WG is denk ik nog wel te koop voor particulieren.

Nevelen met een goede winterolie (in de winter) helpt om eitjes en larven van verschillende boosdoeners te verstikken.
Maar niet die van schildluis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rravenho.

schild-en dopluis 9 jaren 9 maanden geleden #34488

  • rauwema
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0

Auk schreef :

rauwema schreef : Mijn Carmona heeft (na bestudering zo goed als zeker) dopluis.
Heeft iemand ideeën hoe het wel volledig weg te krijgen? Os het misschien een optie om het boompje te besproeien met olijfolie om de beestjes te verstikken? ( met bijvoorbeeld die nieuwe spray van Bertolli).


Volgens mij zie ik niemand in dit topic olijfolie aanraden ?


Klopt helemaal. Ik heb ergens op een ander forum gelezen dat het weg te halen is met in olijfolie gedrenkte wattenstaafjes. Ik dacht wellicht is het een optie om het hele boompje te besproeien waardoor de luizen wellicht verstikken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

schild-en dopluis 9 jaren 9 maanden geleden #34489

  • rauwema
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0

rravenho schreef : Schild en dop luis zijn twee heel verschillende beestjes die je plant aan kunnen tasten.
Met verschillende specifieke levens fasen die een andere aanpak en tijd van aanpak vragen.
In professionele teelten gebruikt men steeds vaker sluipwespen en rooftorren om hier paal en perk aan te stellen.

Probleem is dat je deze beestjes niet kan raken met een contact insecticide. Ze zitten onder een schild of dop.
Bestrijden met een contact insecticide kan alleen wanneer ze mobiel zijn. Beide soorten zijn slechts enkele dagen per jaar mobiel.
En dat niet allemaal op dezelfde dag, ze hebben geen kalender of horloge.

Je kan ze dan ook alleen met een systemisch insecticide bestrijden. Studie heeft uitgewezen dat Admire WG van Bayer het meest effectief is. Maar ook daarmee kan meer dan 20% van de schildluis overleven.
Aangieten en drie wekelijks herhalen. Daarna zodra je het volgende seizoen ziet dat de boom opstart behandeling herhalen.
Admire WG is denk ik nog wel te koop voor particulieren.

Nevelen met een goede winterolie (in de winter) helpt om eitjes en larven van verschillende boosdoeners te verstikken.
Maar niet die van schildluis.


Hartelijk dank voor het duidelijke antwoord. Ik ga zo snel mogelijk op zoek naar het bewuste product en het proberen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

schild-en dopluis 9 jaren 9 maanden geleden #34490

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Je kan admire nog kopen ik zou kijken naar de admire pinnen
Ik heb er goede resultaten mee gehad het zijn tabletten die je in de grond stopt bij de betreffende plant
het voordeel boven aangieten is dat het alleen in de pot terecht komt bij die plant en niet met het overtollige gietwater in het milieu terecht komt.
Het blijft een aantel weken werkzaam dus je hoeft ook maar één maal te behandelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren