In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Help pseudolarix ziek 11 jaren 8 maanden geleden #11712

  • Erwin_1988
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo, sinds een weekje zag ik de kleur van men pseudolarix veranderen van gifgroen naar de geelige kan nu, dus moest er iets zijn. Ik weet dat hij verpot moet worden maar daar is nu het moment al niet voor. Ik kan de boom met stam +wortels in geheel uit de pot halen en toen zag ik dat de grond /wortels vol wit zat lijkt mij meer pluizige vorm. Is dit wortelrot ? Dus wat minder wateren ? Of is het iets anders? Valt het nog te behandelen? Komt het nog goed met de boom? Heb wat onduidelijke gsm fotos had camera niet bij de hand .






Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help pseudolarix ziek 11 jaren 8 maanden geleden #11713

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
het is een naaldboom, en naaldbomen maken wortelschimmels..
maar weet niet of deze die jouw boom heeft normaal zijn..

wortelrot is volgens mij toch anders.. en dan is de grond veel vochtiger over het algemeen en ziet deze meestal zwart en voelt zwaar en log aan.. meestal lossen de wortels dan ook, zodat je meestal het zaakje niet zo makkelijk in 1 geheel uit de pot kan trekken..
wortelrot ruik je ook wel.. is een redelijk duffe geur..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help pseudolarix ziek 11 jaren 8 maanden geleden #11714

  • Erwin_1988
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 1
Geur komt er niet echt vandaan heb eraan geroken , ruik alleen aarde geur. En de wortels zijn nog licht van kleur. Toch lijkt mij dit niet normaal te zijn aangezien er ook veel naalden vallen en bruin geelig worden. Ik zag nog net een soort spinnetje of ander insect tussen de wortels door kruipen en verdween in de aarde, misschien ligt daar de oorzaak? Ik ben nog maar een beginner en probeer zoveel mogelijk info door te geven:) Hoop dat hij erdoor komt :unsure:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help pseudolarix ziek 11 jaren 8 maanden geleden #11715

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wat ik zo op de foto's kan zien zijn het gewoon mycchoriza, oftewel schimmels die in symbiose leven met de plant. Ook lijken de wortels gewoon gezond (Ik denk dat ik op een van de foto's een mooi gelig groeipuntje zie?

In elke pot zal je wat insecten vinden. Zeker als je een hoog aandeel organisch materiaal hebt.

Heb je dingen veranderd in standplaats, wateren, bemesten? Heb je de naalden goed bekeken? Zitten hier geen heel kleine beestjes in (Spint?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help pseudolarix ziek 11 jaren 8 maanden geleden #11716

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
dit is idd de myccorhiza schimmel en noodzakelijk voor vrijwel elke boom, maar zeker voor naaldbomen. Hoe meer hoe beter, dus bij jouw boom is het zeer gezond !!!
Mocht je gaan verpotten in het voorjaar, zorg er dan voor dat je ook wat van deze schimmel (het witte spul) meeneemt tijdens je verpotting, dus dat je het niet weggooit maar vermengd door de nieuwe aarde.

Ik heb wel gewone lariksen staan, ben niet geheel bekend met de pseudo.
Wellicht dat deze evenals de gewone larix zn naalden laat vallen. Alhoewel dat erg vroeg is nu, kan het misschien al zijn opgetreden, dat de naalden eerst goudgeel worden en de boom ze daarna laat vallen.
Maar wellicht dat iemand met meer persoonlijke ervaring met een pseudolariks hier meer over kan vertellen....
Wellicht dat het ook kan door de hoeveelheid regen vd afgelopen weken. Als (gewone) lariksen te lang te nat staan, kunnen hun naalden ook wat geler worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Help pseudolarix ziek 11 jaren 8 maanden geleden #11717

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dea schreef : Wellicht dat het ook kan door de hoeveelheid regen vd afgelopen weken. Als (gewone) lariksen te lang te nat staan, kunnen hun naalden ook wat geler worden.


Ik zie veel opmerkingen over de grote hoeveelheden regen. Om eerlijk te zijn.. Ik heb maar een week of 2 geen water hoeven te geven. Is het westen van NEderland zo nat geweest? Hier in het oosten heb ik neit het gevoel dat het extreem veel geregend heeft..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help pseudolarix ziek 11 jaren 8 maanden geleden #11718

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Er zijn de afgelopen weken meerdere steden in Nederland deels ondergelopen, in Limburg maar ook Hilversum bijvoorbeeld. Straten stonden blank, kelders volgelopen etc.
Het was geen langdurige neerslag maar wel heel veel ineens.
Nu zou dat in de regel voor onze bonsai niet erg veel problemen moeten opleveren, maar het is uiteraard wel afhankelijk van je grondmengsel en eigen watergift.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help pseudolarix ziek 11 jaren 8 maanden geleden #11719

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
zou het kunnen dat, door het rare weer van deze zomer, de boom denkt dat het reeds herfst is?
de insecten en spinnen hebben er alleszins last van.. zo zit onze tuin nu reeds vol kruisspinnen, terwijl deze normaal maar in september/oktober tevoorchijn komen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help pseudolarix ziek 11 jaren 8 maanden geleden #11726

  • Erwin_1988
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik zal eens controleren op kleine beesjes in de naalden, maar ik vind het niet normaal dat hij zijn naalden zo laat vallen en de groeischeuten zijn nog mooi helgroen van kleur maar de wat oudere naalden worden dan wel meer geel. En ook zijn er veel bruine naalden die vallen. Maar het steld mij alwel vast gerust dat de 'mycchoriza' een teken is van een gezonde boom. Dan zal hij er wel door komen. Had bang dat ik hem al teveel water gaf en omdat ik hem nog geen jaar heb en uit een plantencentrum heb gekocht weet ik dus niet welke grond het is , alvast denk ik veel gewone potgrond en weinig akadama. Dus was de kans om wortelrot nog groter.

Bedankt voor de uitleg, alweer wat kennis rijker :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help pseudolarix ziek 10 jaren 2 weken geleden #32091

  • DidierDeblaere
  • DidierDeblaere's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 214
  • Ontvangen bedankjes 45
ff het stof afblazen van dit draadje.

Ik zit nl. met het zelfde probleem.
Ik heb er een 6-tal in een bosje staan en alle hebben er erg last van.
Het ziet er naar uit dat ze aan het sterven zijn. :unsure:

Is dat bij jou ondertussen terug goed gekomen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren