In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Problemen met mijn olijf 11 jaren 4 maanden geleden #14334

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Zelf heb ik helaas geen plek in huis om mijn olijf vorstvrij maar toch in het daglicht te houden. Ik heb hem dus ondergebracht bij mijn grootouders. Daar staat hij op zolder, waar hij genoeg daglicht krijgt. Ze komen er niet veel meer, dus de verwarming staat niet aan. De temperatuur ligt er tussen de 10 en de 12 graden. Ze geven hem twee keer in de week een beetje water.
Helaas gaat het niet zo goed met mijn boompje: De bladeren worden bruin en vallen uit. Dat is begonnen in de kern, maar het breidt zich steeds meer uit. Ik heb informatie gezocht op internet en het blijkt dat een olijfboom als gevolg van het acclimatiseren zo'n 20 % van zijn blad verliest. Mijn boompje verliest echter meer.
Wie kan me helpen. Wat moet ik doen?

Alvast bedankt
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JoanTjonSienKie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 11 jaren 4 maanden geleden #14336

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Heb je een foto en wat voor olijfboom is het.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 11 jaren 4 maanden geleden #14340

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
wanneer heb je hem naar binnen gehaald?
m.a.w. hoe lang staat ie nu binnen, of heeft ie enige vorst gehad??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 11 jaren 4 maanden geleden #14343

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
en ook niet onbelangrijk welke soort is het, weet je dat?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterO82

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 11 jaren 4 maanden geleden #14344

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
het gaat om een olea europaea, ondersoort is mij onbekend. Het boompje heeft geen vorst meegemaakt; hij staat nu zo'n anderhalve maand binnen.
Foto's volgen morgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 11 jaren 4 maanden geleden #14352

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Verzorging

De olijfboom is groenblijvend, kan goed tegen droogte en houdt erg van milde winters en warme zomers. Hij kan niet goed tegen vorst, en kan daarom het beste als kuipplant gehouden worden.
De plant groeit prima in gewone potgrond, waar af en toe wat kalk bij gegeven wordt. Hij kan tijdens het groeiseizoen bemest worden met een langzaam werkende kunstmest. Onder in de pot kan een mix van kleikorrels en compost doorgewerkt worden. De grond wordt daardoor luchtiger en overtollig water kan weg. Een laag potscherven of kleikorrels onder in de pot is in ieder geval onontbeerlijk. De grond mag niet uitdrogen, maar mag ook beslist niet te nat zijn. Vertoont de plant omkrullende bladeren dan wijst dat op te natte potgrond. Staat hij langdurig te nat dan kunnen de wortels gaan rotten. Om de drie à vijf jaar wil hij graag een keer verpot worden. Wordt hij in een iets grotere pot gezet, dan kan gelijk wat nieuwe grond toegevoegd worden, met wat klei of leem er doorheen gemengd. De plant wordt dan enkele centimeters lager teruggeplant in de nieuwe pot. Is het niet mogelijk om hem in een grotere pot te zetten, dan kan bij het verpotten heel voorzichtig de kluit iets verkleind worden, zodat toch een aanvulling met ‘verse’ grond mogelijk is.
Half mei, zodra de kans op nachtvorst over is, kan de olijfboom buiten neergezet worden. Zodra er eind oktober weer gevaar voor nachtvorst is, moet hij weer naar binnen. Ook in de wintermaanden mag de kluit niet helemaal uitdrogen. De olijfboom moet koel maar vorstvrij overwinteren (tussen de 2 en 10 graden Celsius is ideaal), en staat dan liefst niet te donker. Als de plant en de pot niet te nat zijn kan hij zelfs enige nachtvorst verdragen. Overwintert de hij in een normaal verwarmde kamer dan moet hij zeker op een lichte plek staan (liefst in de zon, bijvoorbeeld op het zuidwesten). Na een koele overwintering (ter bevordering van de knopvorming) heeft de olijfboom vroeg in het voorjaar zo´n zes uur per dag zon nodig om echt in bloei te komen. De bloemen verschijnen eind mei of begin juni Ze zijn klein, groenig wit van kleur en geuren. In lange, hete zomers kunnen ook in Nederland olijven rijp worden. Ze zijn eerst (geel)groen, en worden later donkerbruin, paars of zwart. Zodra ze makkelijk loslaten van de boom zijn ze rijp.

Ziekten en plagen

Als een olijfboom goed verzorgd wordt heeft hij over het algemeen geen last van ziekten of plagen. Wel kan bladval optreden. Ook wintergroene heesters en bomen vernieuwen om de zoveel tijd hun blad. Het is dus niet abnormaal als de plant af en toe wat blad laat vallen. Treedt plotseling veel bladval op, dan is er iets niet in orde met de standplaats: te droog of te nat, of (vooral bij de overwintering) de plant staat te donker. Hetzelfde geldt voor het plotseling afvallen of verschrompelen van de vruchten als dit gebeurt voordat het groeiseizoen afgelopen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 11 jaren 4 maanden geleden #14355

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Een olea europaea is redelijk winterhard, natuurlijk als je die binnen zet is dat om problemen vragen.
Gewoon buiten zetten uit de wint en als het hard vriest is garage of kelder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 11 jaren 4 maanden geleden #14366

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
De laatste twee posts spreken elkaar tegen. Beschermd laten overwinteren versus buiten laten staan. Ik heb er bewust voor gekozen om hem binnen te zetten omdat jongere olijfbomen minder goed tegen vorst kunnen dan oudere exemplaren; mijn boompje is ongeveer twintig cm. hoog. Na alles gelezen te hebben denk ik dat hij toch iets te donker staat. Of krijgt hij toch te veel of te weinig water? Daar is niet op gereageerd, dus ik neem aan dat dat wel goed zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 11 jaren 4 maanden geleden #14368

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58

BanzaiBonzai schreef : . Of krijgt hij toch te veel of te weinig water? Daar is niet op gereageerd, dus ik neem aan dat dat wel goed zit?


Goed lezen is zeker wel van belang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 11 jaren 4 maanden geleden #14391

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Ik denk dat hij toch liever buiten blijft. Die van mij staat ook altijd zomer en winter buiten en krijgt alleen wat beschutting als het langer dan een week harder dan 5 graden vriest.
En hij doet het goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren