In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Problemen met mijn olijf 9 jaren 8 maanden geleden #34512

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Dan ben je naar mijn idee goed op weg.

Bolvorm, hmmm
Ik ben geneigd om te zeggen dat je simpelweg de buitenkant moet snoeien dan, maar dan gaan we tegen de bonsai snoei technieken in die er juist op gericht zijn om de gezondheid van de boom te garanderen en voorkomen dat de boom binnenin afsterft, zoals je zo vaak bij coniferen hagen ziet. Buitenkant mooi groen, maar binnenin bruin en dood.

Dus ik denk, maar wacht andere adviezen hiermee af.
Als eerst de kruisende takken weg knippen, binnenin naar de stam toe ruimte creeeren. Ook de zijtakken die recht omhoog groeien verwijderen.
Vervolgens de lange uitlopers in stappen terug snoeien totdat je het silhouet krijgt dat je wilt.

De eerste stap van de kruisende takken zou ik dit najaar doen, laat net voor de winter. Dan in het voorjaar als hij weer begint te groeien in stappen de lange takken terug snoeien. Ondertussen zul je ook nieuwe uitlopers binnenin krijgen, hiervan zul je de ongewenste ook steeds moeten verwijderen.

Als ik me niet vergis, kan een gezonde olijf harde snoei goed hebben, dus wellicht is het geen enkel probleem om in een keer alle snoei te doen, maar dit weet ik niet zeker en ik weet ook niet wat hiervoor het beste tijdstip is.

Zelf heb ik 3 olijven staan, waar ik nog niet echt mee bezig ben. 1 is een boom van dik 1,5 meter die in de volle grond staat, tweede is een boom net zo hoog in een grote cementkuip, deze gaat ook nog de volle grond in, maar heb er nog geen plekje voor omdat de tuin nog in aanleg is. De derde is een boompje, 3 jaar geleden gekocht bij intratuin, toen zo´n 25cm hoog en heb ik gekocht om bonsai van te maken, maar deze heeft niet veel groei gehad en doet het dit jaar voor het eerst echt goed. Dus vandaar mijn twijfel, ben ook nog aan het proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 9 jaren 8 maanden geleden #34517

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Bedankt voor de informatie en het stappenplan.
Bij gebrek aan een beter woord noemde ik het 'bolvorm', maar dat is niet wat ik wil bereiken. Wellicht dat ik met een foto meer duidelijk maak. Bijgevoegd een foto van een olijfboom in het wild. Dat is ongeveer wat ik probeer te bereiken. Tweede foto is een voorbeeld van een bonsai waar ik dat in terug zie.

Ben benieuwd naar wat jij t.z.t. van plan bent met jouw olijven.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 9 jaren 8 maanden geleden #34571

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen bereiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 9 jaren 8 maanden geleden #34572

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In principe is dit een echte bezemvorm die je naastreeft. ik zou een stuk of 6-10 takken selecteren die min of meer gelijke hoogte uit de stam ontspruiten. Deze ietwat komvormig bedraden en de rest weghalen. Dan elk jaar een stuk nieuwe groei weghalen, hopen op splitsende takken, en zo steeds verder verfijnen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BanzaiBonzai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 9 jaren 8 maanden geleden #34573

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Gerichte snoei icm bedraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 9 jaren 8 maanden geleden #34574

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Bedankt voor de goede adviezen.
Na de nieuwe groei laag op de stam loop de stam nog kaal door (rood omcirkeld).
Moet dat stukje stam weg en moet ik verder werken vanuit de takken, of moet ik door gerichte snoei zorgen dat daar ook takken gaan groeien?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen met mijn olijf 9 jaren 8 maanden geleden #34576

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

BanzaiBonzai schreef : Bedankt voor de goede adviezen.
Na de nieuwe groei laag op de stam loop de stam nog kaal door (rood omcirkeld).
Moet dat stukje stam weg en moet ik verder werken vanuit de takken, of moet ik door gerichte snoei zorgen dat daar ook takken gaan groeien?


Ik denk dat ik dat dikkere kalere deel dat je omcirkelt heb weg zou snoeien en een nieuwe top opbouwen met die dunnere tak die er gelijk links van zit. Die wat nog eens in tweeen gaat.

Dat is eigenlijk ook wel een leuk plan voor een van mijn olijven. Ik zal er binnenkort eens foto's van plaatsen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts