In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Binnen bonsai zelkova nieuw 11 jaren 1 maand geleden #17575

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Dag allemaal

Zoals jullie zien heb ik ook een bonsai aangeschaft, dit alles is totaal nieuw voor me dus zal nog veel moeten leren en experimenteren :)

Heb dus sinds gister een binnen bonsai gekocht...het is een zelkova ma welke weet ik niet precies aangezien ik er vandaag achterkwam dat er meerdere soorten van zijn. Miss dat de kenners het me wel kunnen vertellen.

Ook weet ik niet precies hoe oud het boompje is, wat ik wel weet is dat de boom pas overgepot is en dit is toch wel iets belangrijks om te weten wanneer je de boom aanschaft ivm het groeien van de plant

Wat ik tot nu toe weet ga ik jullie even vertellen en hoop hiermee dat jullie me een beetje bijspijkeren op de punten waar dit nodig is:)

*In het begin ga ik goed opletten wat de boom aan water nodig heeft ik moet er iig voor zorgen dat de grond voldoende vochtig blijft.
*Ook zit de boom in een bonsai pot met drainage gaten erin voor afvoer van overtollig water om wortel rot te voorkomen.
*Ook ga ik de plant in de kamer zette weg bij de verwarming en lekker in het licht.
*Ook heb ik vloeibare pokon bij me bonsai gekocht, nu vertelde de verkoper dat ik eens in de 3 weken wat mest bij het water moet toevoegen voor het verbeteren van de groei




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Binnen bonsai zelkova nieuw 11 jaren 1 maand geleden #17576

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit is, ik zou bijna zeggen ongezien en zonder twijfel, een zelkova serrata; Dit is de enige zelkove soort die in grote hoeveelheden in de handel gevonden wordt.

Je plan lijkt prima. Laat de grond wel iets opdrogen voordat je water geeft. De bovenkant van de aarde mag licht-droog worden. De kluit moet nooit helemaal uitdrogen. Als je de kluit continue helemaal nat houdt gaat de boom dood omdat de wortels dit niet aankunnen.

Binnen bonsai bestaan overigens niet echt. Elke boom geeft er de voorkeur aan om buiten te staan. De soort die je hier hebt kan enkele graden vorst verdragen, mits op de juiste manier ge-acclimatiseerd. Dus als je hem na midden mei buiten zet, dan kan je hem tot ver in de herfst buiten houden, en moet je alleen als het echt gaat vriezen de boom beschutten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Binnen bonsai zelkova nieuw 11 jaren 1 maand geleden #17579

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Ok top! ook las ik ergens dat als je denkt dat de grond te droog is je er een saté prikker in kunt steken en die er dan na 10min uit kunt halen. En hieraan kun je dan zien of de aarde goed vochtig is..

Ook heb ik een vraag over de bemesting dit moet eenmaal in de 3 weken gebeuren..moet ik dan bemesting op een liter aanmaken en deze liter water gedurende een week beetje bij beetje aan de plant geven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Binnen bonsai zelkova nieuw 11 jaren 1 maand geleden #17581

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
je kan de mest maken en dan bewarem (bv in een fles, op een donkere plek (Anders krijg je er algen in!). Of gewoon minder maken. Ik heb veel planten, dis ik maar gewoon een gieter vol aan, en giet eventuele resten bij de overige (kamer) planten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Binnen bonsai zelkova nieuw 11 jaren 1 maand geleden #17584

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Ook wil ik de boom gaan stylen heb al een hoop op YouTube hierover gezien.
Ik wil de takken op een bepaalde manier gaan laten groeien hiervoor kun je ijzerdraad gaan gebruiken of eventuele spalkjes zodat de tak op die stand door gaat groeien. Mijn vraag is dan ook of je het hele jaar door de boom kunt stylen? Of zijn er speciale periodes voor dat je de boom moet stylen? Ook weet ik niet hoe oud mijn boompje is kan iemand me dat Miss vertellen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Binnen bonsai zelkova nieuw 11 jaren 1 maand geleden #17586

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Vormen kan in principe op elk moment van het jaar. Nu is een mooie tijd om te vormen (Maar als je plant net verpot is, is dat misschien minder handig). Na de grote groei van het voorjaar, als de boom in zijn eerste zomerrust is is ook een mooi moment.

Hoe out je boom is kan niemand met zekerheid zeggen; Dit hangt erg af van hoe hij gekweekt is. Ik zou zelf zeggen: Een jaar of 5-8. Het is overigens compleet irrelevant hoe oud de boom is. De leeftijd die de boom uitstraalt is veel belangrijker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Binnen bonsai zelkova nieuw 11 jaren 1 maand geleden #17587

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Ok top bedankt ik ga iig met de zomer beginne de boom te bedraden. Dan laat ik hem lekker groeien en kijken of er nieuwe takken bijkomen wil graag een paar dode takken aan me boom krijgen voor een mooie oude uitstraling te krijgen. Hopen dat er op mooie plekke takken bij komen zodat ik die een paar jaar kan laten groeien en er dan dode takken van kan gaan maken. Maar wat vind je van de vorm van de boom zoals die nu is? Ik kan hier denk ik nog vele kanten met op toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Binnen bonsai zelkova nieuw 11 jaren 1 maand geleden #17599

  • Jman
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 2
Persoonlijk heb ik geen ervaring met Zelkova, maar vermoed dat je plan met 'dood hout' moeilijk gaat lukken met een loofboom (uitgezonderd olijven). Dit is eigenlijk meer voor groenblijvers (bv. juniper / pinus /..) mits hun harde hout niet zo gemakkelijk rot als bij de meeste loofbomen.

Voor de rest wel een leuk boompje, vooral de slanke stam spreekt mij wel aan. Ik zou er dan voor zorgen dat de loofetages niet te zwaar worden voor dit stammetje. Hoe oud hij is, valt bijna niet te zeggen, maar zoals LB al aangaf is dit van ondergeschikt belang aan de leeftijd die hij uitstraalt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Niels88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Binnen bonsai zelkova nieuw 11 jaren 1 maand geleden #17600

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Ok top bedankt voor de info!
Graag wil ik er volgende week eentje bij gaan halen haha ben ineens in toThe bonsai
Ben opzoek naar een boompje die ik in beZem style kan gaan laten groeien en dan het liefst een boom die goed is voor een beginner en waar veel bij geëxperimenteerd kan worde
Iemand een aanrader voor me?
Uiteraard vraag ik ook even goed advies voor ik er weer een aanschaf maar ik wil jullie meningen graag vergelijken met de verkoper...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Binnen bonsai zelkova nieuw 11 jaren 1 maand geleden #17601

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
nou ja.. Zelkova kan heel goed in bezemstijl worden gekweekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren