In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Berk 10 jaren 7 maanden geleden #25534

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14

AlexW schreef : hopelijk komen er nog veel uitlopers meer onderaan de stam.. nu heb je onderaan groei en dan 30-40cm niets op een stam die nog niet heel taps loopt.

en AndersJanson, of daar nu 5 of 5 miljard beuken staan, dat maakt niet uit... als iedere bonsaïst daar nu eens een berk gaat uittrekken zonder toestemming dan staan er binnen enkele jaren geen meer.. bonsai gaat voor een heel groot deel over "respect voor de natuur" en dus ga ik het respectloos uittrekken van jonge bomen zeker niet goedpraten of verdedigen. het is dan zeker jammer als beginnende bonsaïsten hier dan op het forum komen en lezen van andere forumleden dat je gerust de natuur mag plunderen.


Eerste klas zagevent, in veel landen is berk onkruid, ook bij ons. Ga met je uiteenzetting over natuurbehoud maar klagen bij je leraar, die heeft daar zeker een zinnig antwoord op . :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berk 10 jaren 7 maanden geleden #25536

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
@ niels 88 : ik wil helpen, maar dan moet je zelf willen. Ik hoor het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berk 10 jaren 7 maanden geleden #25540

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : AndersJanson, of daar nu 5 of 5 miljard beuken staan, dat maakt niet uit... als iedere bonsaïst daar nu eens een berk gaat uittrekken zonder toestemming dan staan er binnen enkele jaren geen meer..


5 miljard beuken, een paar honderd bonsai liefhebbers in de regio waarvan, laten we het ruig nemen, een stuk of 25 daadwerkelijk een jong boompje uit de natuur halen, laten we zeggen 3 stuks per persoon, is 75 bomen.

Houden we 4.999.999.925 bomen over. Ja, da's een flinke aderlating voor de natuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Berk 10 jaren 7 maanden geleden #25548

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7

pvdb schreef : @ niels 88 : ik wil helpen, maar dan moet je zelf willen. Ik hoor het wel.


waarom denk je dat ik anders mijn vragen en foto's op dit forum post?? om vooruit gang te boeken :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berk 10 jaren 7 maanden geleden #25551

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19
wat kost dat,(helpen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berk 10 jaren 7 maanden geleden #25556

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14

adje schreef : wat kost dat,(helpen)


Bij mij kost dat niets. :cheer:

@ Niels88 : hoe zie jij de toekomst dan van deze boom? Je hebt hem in de volle grond gezet en dan? Je krijgt een berk die relatief snel dikt en waar resulteert het in? Juist, in een boom met een rechte saaie stam. Trouwens, maak u maar geen zorgen over een berk, het zijn taaie rakkers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berk 10 jaren 7 maanden geleden #25563

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
@ adje

wat ik een beetje in gedachten had is Hellende Bonsai stijl (Shakkan) en dan met een volle kruin met veel vertakking maar dat hebben we allemaal het liefst...maar iig hier probeer ik de boom na toe te werken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berk 10 jaren 2 maanden geleden #30376

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
hier even een update van me berkje foto's volgen nog...
zoals je leest in dit draardje heb ik het boompje 9maanden geleden ontvangen heb deze in de volle grond geplaatst en lekker laten staan...

nu heb ik het boompje de laatste tijd lekker in de gaten gehouden en hij begint langzaam en zeker uit te lopen de knopjes gaan al een heel klein beetje open staan...dus is het eigenlijk tijd om te verpotten...

nu is mijn vraag of dit verstandig zou zijn?? of zal ik hem nog lekker een jaartje in de volle grond laten staan??

(foto's plaats ik deze week)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berk 10 jaren 2 maanden geleden #30379

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb af en toe het gevoel dat ik een LP ben met een kras er op.

Wat wil je bereiken met je boom. Als je wilt dat de berk dikker wordt of nog sterk groeit, dan moet je niet verpotten. Als je een plant in de volle grond zet, krijg je pas in het tweede jaar de echte groei te zien. Het eerste jaar wordt gebruikt om de wortels te zetten. Dus.. Als je vorig jaar als doel had opdikken, dan laat je hem lekker staan.

Na 3 jaar in de grond moet je ze wel lichten, om te voorkomen dat een of twee wortels de kluit gaan domineren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berk 10 jaren 2 maanden geleden #30382

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
nee hij hoeft niet echt te verdikken vind hem zo prima...de kroon bovenin mag een heel stuk voller worden...
verder vind ik hem er al vrij prima uitzien....ma zoals je zegt lb 1ste jaar wortels zetten en dan pas groei...aangezien het eerste jaar nog niet eens helemaal om is dat die in de volle grond staat is wel slimmer om hem nog een jaartje te laten staan!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts