In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Azeala 10 jaren 2 maanden geleden #30381

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn satsuki heeft deze winter alle takken verloren.
Ik heb alles weg gehaald
Er zijn nu nog maar 2 groeipunten over. Ik wil van 15cm naar 50cm hoogte...

Gaat het meer groeien.. Ik weet het niet. Fysiologisch gezien moet het wel. Aan de andere kant.. Azalea heb je voor de bloemen, meestal...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azeala 10 jaren 2 maanden geleden #30383

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
oke ben benieuwd met flinke bemesting na de verpotting moet die hopelijk wel wat groeien...ik zal jullie iig op de hoogte houden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azeala 10 jaren 2 maanden geleden #30392

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hoi Niels,
Niet om je te ontmoedigen, maar je bent extreem laat met het verwijderen van de bloemknoppen.
Als je bloemknoppen verwijderd om (het jaar erop) te focussen op meer groei ipv bloei, dan haal de nieuwe bloemknoppen weg zodra deze aangemaakt worden. Dit is meestal zo rond augustus/september.

Het is een misverstand dat het bloeien erg veel energie vd boom kost. Het bloeien (opengaan van de bloemknoppen) vergt vrijwel geen (extra) energie.
Het aanmaken van de nieuwe bloemknoppen, daar gaat de energie inzitten.
Houdt hier dus rekening mee de volgende keer als je dit doet.
De meeste extra energie die je dit jaar wilde hebben voor nieuwe groei en uitschieters ben je dus al verloren nu.
Uiteraard zal je boom nu nog wel weer uitlopen en nieuwe groei aanmaken, maar dit zal veel minder zijn dan waar je op hoopt of verwacht.

Verder verpot je een azalea doorgaans tijdens de zomer, direct na de bloei. Dit in tegenstelling tot de meeste loofbomen, die je idd in het voorjaar verpot.
Echter, nu je toch alle bloemknoppen reeds verwijderd hebt, kun je dit ook nu of begin lente wel doen. Uiteraard uitkijken met nog eventuele nachtvorst etc.

Mooie boom verder, succes !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azeala 10 jaren 2 maanden geleden #30393

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
@Dea

Waar heb je de informatie vandaan dat de bloemknoppen best worden verwijderd als ze gevormd worden?

Ik heb nu al bijna 15 jaar Satsuki staan en heb al verschillende workshops en cursussen hiervoor gevolgd, maar dit had ik nog niet gehoord.
Het kan wel kloppen dat de bloemknoppen energie vergen om te maken, maar als ik ze in, zeg maar september eruit wil halen zijn ze nog niet volgroeid. Wacht ik nog een maand zijn de bomen in rust aan het gaan en probeer ik niets drastisch te doen aan de bomen.

Als je die nu in het voorjaar verwijderd als de nieuwe scheuten beginnen te groeien ga je de laatste groeispurt voor de knoppen ook teniet doen. Wat uiteraard wel extra energie vergt.

Elke plant, buiten bolplanten, steken energie in het opengaan van de bloemen.

Niet dat ik nu ga zeggen dat je compleet verkeerd bent, maar ik had er nog niet van gehoord.

@Niels

Verpotten kan perfect nu zolang dat het niet meer vriest of vorstvrij worden gehouden.
Mijn Azalea staan allen nog in de serre voor onverwachte vorst, maar al de naaldbomen heb ik terug buiten gezwierd. :P


Als je willen snoeien en bedraden zou ik dan wachten tot eind april/ begin mei.

Als een Azalea in bloei komt kan je die nadien goed snoeien en tegelijkertijd verpotten. Dit gebeurt meestal in de vroege zomer, maar ik prefereer toch de late lente. Hoe later je snoeit hoe langer het duurt eer er terug mooie bloemknoppen in staan en kan de boom er soms nadelige effecten aan over houden.

Met een aangename warme nazomer/herfst komt dit meestal goed, maar dat hebben we niet altijd. ;)


Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azeala 10 jaren 2 maanden geleden #30394

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
@Kokedama,
Ik heb dit op eens op een cursus/workshop gehoord, en tevens een jaar terug werd dit opnieuw bevestigd door een kennis die ruim 35+ jaar ervaring heeft, vnl met azalea. Ik was het tot die tijd ook nog nergens tegengekomen hoor.
Wat je zegt over dat de knoppen nog niet volgroeid zijn klopt, maar dat is ook juist niet de bedoeling dat ze volgroeien. Zoals gemeld, gaat de meeste energie zitten in het aanmaken van nieuwe bloemknoppen, vandaar ze zsm verwijderen, dus ze hoeven niet volgroeid te zijn, dat wil je juist voorkomen.
Ik heb dit nu 2 maal (niet 2 jaren achtereen) bij mijn azalea gedaan, met een zeer goed resultaat.
Ik merk dus dat wanneer ik de nieuwe bloemknoppen meteen in augustus/september verwijder, dat de groei het jaar erop veel groter is, dan wanneer je de bloemknoppen pas in het voorjaar verwijderd.
Ik probeer sws hier altijd adviezen uit eigen ervaringen te geven en niet als ik het alleen gehoord of gelezen heb, maar dat terzijde.

En idd, als je ze pas in het voorjaar verwijderd, dan doe je de groeispurt teniet. Dat is ook precies wat ik zei en bedoel. Dan ben je dus te laat.
Zoals gezegd, wordt er energie gestoken in het opengaan vd bloemen, maar dit is slecht nihil vergelijken bij de energie die nodig is en gebruikt wordt voor het aanmaken van de bloemen.

Ik heb een en ander ook in een boek gezien dat expliciet over azalea gaat (niet bonsai).
Zodra ik dat boek en het stuk weer vind, dan post ik het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Azeala 10 jaren 2 maanden geleden #30397

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
thkx voor de info

er zit bij beide wel een kern van waarheid in vind ik!! over 3jaar kan ik dit weer eens toe te passen..
dan zal ik het eens op dea zijn manier doen en ga ik kijken wat het verschil is tussen deze 2 tijdstippen van knoppen plukken.

en uitteraad zal ik foto's blijven posten om iedereen op de hoogte te houden..

en een knop selectie maken wanneer pas je deze dan het beste toe rond deze tijd toch of ook rond augustus september zodat
die de overige energie in het maken van twijgjes kan stoppen...

ik ga hier iig ook even bij lodder morgen over hebben...ben benieuwd hoe hun dit doen..
en zal de info hier ook meteen even posten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren