In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai ficus ginseng lekt Hars of zoiets? 10 jaren 7 maanden geleden #25121

  • San
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Wie weet hoe het komt dat mijn bonsai ficus ginseng iets wat ik enk dat hars is druppelt.
Ik zie hem niet druppelen maar elke dag liggen er plakkende plekken op mijn dressior.
Toen ik hem kreeg had ik hem eerst op een plaats staan waar hij enorm uitviel, nadat ik hem verzet heb naar zijn huidige plaats begon hij het uitstekend te doen, maar na een tijdje begon hij te lekken, er zitten op sommige bladeren ook van die druppels.
Kan dat nog weggaan met iets ?,want zo verpest hij mijn dressior en een lelijk kleedje eronder vind ik geen optie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai ficus ginseng lekt Hars of zoiets? 10 jaren 7 maanden geleden #25124

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik zie twee mogelijkheden voor het "lekken"
1.De boom heeft last van luis en de uitscheiding daarvan vormt een kleverige massa op de bladeren en onder je plant. Het kan een of andere gewone bladluis zijn, maar ook dopluis of wolluis. Kijk dus eens goed naar je plant vooral de onderkant van de bladeren en op de stammen. Bij een kleine plant kan je dat wegwrijven of wegwassen. Gebruik ook even de zoekfunctie van de site en/of google op blad-, dop-, wolluis.
2.Veel minder waarschijnlijk: je hebt gesnoeid en de boom verliest sap door de snoeiwonden. Dat stopt meestal als je de wonden met water besproeit. Maar je "ziet hem dus niet druppelen", wat als snoeien de oorzaak zou zijn wel het geval is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: San

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai ficus ginseng lekt Hars of zoiets? 10 jaren 7 maanden geleden #25171

  • San
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi, bedankt voor je reactie.

Het is begonnen voor dat ik hem ooit gesnoeid had, dus dat zal niet de oorzaak zijn, ook zie ik niets van luis of iets dergelijks, heb je soms nog andere ideeën?
De druppels zitten ook op de bladeren.
Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai ficus ginseng lekt Hars of zoiets? 10 jaren 7 maanden geleden #25172

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Wat Iwan zei, punt 1. Luis, misschien schildluis. Die bruine ovale plekjes waarvan jij denkt dat het knoppen o.i.d zijn.
Vreten je plant aan, waardoor deze wit, plakkerig sap lekt (is geen hars).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: San

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai ficus ginseng lekt Hars of zoiets? 10 jaren 7 maanden geleden #25176

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een duidelijke detailfoto kan helpen, zowel van stam-,takgedeeltes als van de zieke bladeren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: San

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai ficus ginseng lekt Hars of zoiets? 10 jaren 7 maanden geleden #25188

  • San
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank U, ik denk dat het wel dat is dan, ik zie op diverse plaatsen op de stam net voor dat het blad begint, wel ovale bruine plekjes.
Help hoe kom ik daar nu weer van af, en hoe komt het dat ik die binnen heb gekregen, heb ik dan iets fout gedaan, teveel licht of water, of te weinig, of is het puur bad luck?
Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai ficus ginseng lekt Hars of zoiets? 10 jaren 7 maanden geleden #25189

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

San schreef : Dank U, ik denk dat het wel dat is dan, ik zie op diverse plaatsen op de stam net voor dat het blad begint, wel ovale bruine plekjes.


Als je die er af pulkt, zitten er dan pootjes onder ?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: San

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai ficus ginseng lekt Hars of zoiets? 10 jaren 7 maanden geleden #25195

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17
Hallo San

Meestal door vocht en warmte daar krijg je ze van (bladluis ,spint, dopluis enz enz).
En dan staan ze weer te licht of te donker, omdat je ze verzet hebt van de ene naar de ander plaats.
Als je een ficus binnen hebt staan mag je deze niet meer verplaatsen en ook niet te veel water geven want dan vallen snel de bladeren er van af van de boom.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad.

M.v.g.Mazzel
De volgende gebruiker (s) zei dank u: San

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mazzel.

Bonsai ficus ginseng lekt Hars of zoiets? 10 jaren 7 maanden geleden #25239

  • San
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank U aan allen die gereageerd hebben, de ovale bruine plekjes waar Auk over schreef, zitten er helaas op , ze zien er net uit als iniemini naaktslakjes, ik heb ze behandeld en moet dit indien nodig volgende week nog eens doen, waar ik bij kon met de hand heb ik ze met keukendoek eraf gewreven.
Deze plant moest toch vochtig blijven?, hij heeft een schaal met een onderbord die nooit nat is geweest, ik liet hem 1 x p week even drinken via de gaten in de schaal en dan uitlekken en als er geen nat vanaf kwam plaatste ik hem weer op het onderbord, toen ik hem net kreeg stond hij donkerder maar viel hij heel erg uit, hij had toen nog geen luis, nu staat hij licht , voor een raam, is dat dan te warm als de zon schijnt? Iemand nog een advies voor te voorkomen dat ik die luis terug krijg , er vanuit gaand dat ik ze weg krijg? Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren