In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Palmatum atropurpureum & Acer buergerianun zaden 10 jaren 6 maanden geleden #26343

  • iMaxi
  • iMaxi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben nieuw met bonsai en het lijkt me erg leuk om vanuit zaad zelf bonsai te kweken. Ik weet dat dit proces erg lang duurt maar het is voor mij een goedkope en leuke manier om te kijken of de bonsaihobby iets voor mij is. Ik heb al aardig wat gelezen over de verschillende boomsoorten en hoe je ze moet verzorgen. Vandaag heb ik mijn zaden binnengekregen en twijfel ik eigenlijk over de manier waarop ik ze moet laten uitkomen.
- ik had gelezen dat ik de zaden in eerste instantie in normale potgrond kan doen en ze vervolgens in de winter buiten moet laten staan. De zaden zouden een vriesperiode moeten hebben alvorens ze in de lente kunnen ontkiemen (het zijn namelijk loofbomen).
- Nu lees ik op de verpakking dat ik de zaden eerst twee dagen in water moet laten weken, vervolgens ze bij een temperatuur van 20-25 graden moet zaaien (bij voorkeur in een broeikas) en dat ze binnen zes weken al ontkiemen.
- Ten slotte heb ik ook nog gelezen over het proces van stratificatie. Nu was ik dat in principe niet van plan maar ik zou toch graag willen weten wat voor mij nou de beste manier is om de zaden te laten ontkiemen. Hopelijk kan iemand mij hierin adviseren.
Ten slotte heb ik twee leuke bonsaipotjes, kan ik daar de zaden in laten ontkiemen of heb ik hier iets anders voor nodig?

Ik heb een foto van de zaden bijgevoegd voor de zekerheid. Excuses voor het feit dat de foto op z'n kop staat. Telkens als ik hem upload draait hij hem automatisch om...


Groeten,

Stefan

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by iMaxi.

Palmatum atropurpureum & Acer buergerianun zaden 10 jaren 6 maanden geleden #26344

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

iMaxi schreef :


Van de Zadengigant? Dit soort advertenties zou verboden moeten zijn...

Uit zaden van esdorns groeien.... gewone esdoorns en geen bonsai.
Maar waarschijnlijk wist je dat al.

Nu in 't water doen en laten ontkiemen - lijkt me geen goed plan.
Ik weet niet hoe veel 't er zijn, als het er genoeg zij zou ik zelf denk 'k de helft stratificeren, en de rest gewoon buiten planten. Niet in een bonsai pot, ze moeten de komende jaren volop kunnen groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum atropurpureum & Acer buergerianun zaden 10 jaren 6 maanden geleden #26346

  • iMaxi
  • iMaxi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat was niet de bedoeling. Ik dacht dat de naam niet te lezen zou zijn.

Ik heb maar 10 zaden. Ik heb gelezen op internet dat de zaden van deze boom in de maanden oktober/november gezaaid moeten worden, zodat ze in januari kunnen ontkiemen, dit komt dus absoluut niet overeen met de informatie die op de verpakking zelf staat. Klopt dit dan totaal niet?
Ik plaats de zaden liever in een (grote) pot, zodat ik ze onder een afdak kan zetten en ze beschut zijn tegen de wind en vogels. Water geven wil ik in principe zelf doen. Is dit ook een optie? Of is het het beste om ze gewoon in de grond in de tuin te plaatsen en verder gewoon afwachten? Klopt het ook dat deze zaden een vriesperiode nodig hebben of heb ik mijzelf verkeerd geïnformeerd?
Bedankt alvast voor het antwoord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum atropurpureum & Acer buergerianun zaden 10 jaren 6 maanden geleden #26347

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

iMaxi schreef : Dat was niet de bedoeling. Ik dacht dat de naam niet te lezen zou zijn.


Ik had 'm niet gelezen. Ik ken de advertentie :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum atropurpureum & Acer buergerianun zaden 10 jaren 6 maanden geleden #26348

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Editen van vorige bericht ging even mis...

Ja, ik zou het op jouw manier doen. Inderdaad hebben ze een periode van kou nodig.
De methode op de verpakking werkt volgens mij niet - of zouden ze voor-bewerkt zijn? Lijkt me niet, maar miscchien kun je ze bellen?

Er is behoorlijk wat op Youtube over te vinden (zoeken op 'germinate maple seeds' of 'stratify maple seeds').
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus, iMaxi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum atropurpureum & Acer buergerianun zaden 10 jaren 6 maanden geleden #26349

  • iMaxi
  • iMaxi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0
Ah bedankt, die filmpjes helpen me inderdaad een stuk verder lijkt me :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum atropurpureum & Acer buergerianun zaden 10 jaren 6 maanden geleden #26351

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
afgelopen jaar heb ik zaailingen van Palmatum en Beurgeranium gehad.
de zaden eerst laten weke in heet water en daarna een maand of twee warm gestratificeerd om 20 - 22 graden.
ik heb voor het stratificeren een mebgsel van metselzand en zaai/stekgrond gebruikt. Dit moet vochtig blijven en mag niet nat zijn. Regelmatig controlrren dus.
daarna drie maanden in de koelkast koud gestratificeerd.
tijdens de koude stsrtificatie kunnen al zaden kiemen. Hirrmee dus erg voorzichtig zijn.
ik had dit jaar een goed resultaat met ca 40% opgekomen planten.
ik hoop dat je hier ies aan hebt.

ik heb overige ns nog circa 800 zaden van de japanse witte den in mijn voortuin. Van deze boom heb ik al een aantal inmiddels 4 jaar oude zaailingen.
Als iemand daarin geïnteresseerd is dan roep maar.

groet
dick
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum atropurpureum & Acer buergerianun zaden 10 jaren 6 maanden geleden #26353

  • iMaxi
  • iMaxi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Dick, bedankt voor je reactie. Ik heb net op YouTube gekeken en zag daar een heel simpel filmpje die me vertelde dat ik verse zaden moet hebben (wat ik dan maar hoop, of kan je dit zien?) en die gewoon van november tot maart-april in de koelkast moet laten liggen. Ze komen dan vanzelf uit en dat was alles. Dus ik heb mijn zaden gelijk in de koelkast gelegd. Waarvoor dient het weken in warm water precies? En ik denk dat als ik mijn zaden nu nog 2 maanden stratificeer op 20-22 graden dat ze dan een te korte rustperiode hebben of denk ik nu verkeerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum atropurpureum & Acer buergerianun zaden 10 jaren 6 maanden geleden #26354

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Het weken is om de harde huid van het zaad zachter te maken en eventueel om te zien of de zaden kiemkrachtig zijn. Goede zaden zakken naar de bodem, slechte zaden bljjven drijven. Maar als je slechts tien zaden per soort hebt, zou ik alle zaden gebruiken.
tijdens het stratificeren moeten de zaden vochtig blijven. Vandaar ze in zand, vermiculite, sphagnum mos, vochtige potgrond etc. Etc gehoude worden. Vochtig, niet nat want dan gaan ze rotten. En regelmatig controleren, of had ik dat al gezegd?
Ik heb wel eens gelezen dat zaden die kiemen tijdens de warme stratificatie direct gezaaid kunnen worden. Heb ik geprobeerd maar heb ik nooit in leven kunnen houden.
groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Palmatum atropurpureum & Acer buergerianun zaden 10 jaren 6 maanden geleden #26355

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

DirkD schreef : ik heb overige ns nog circa 800 zaden van de japanse witte den in mijn voortuin. Van deze boom heb ik al een aantal inmiddels 4 jaar oude zaailingen.
Als iemand daarin geïnteresseerd is dan roep maar.


Ik heb zeker interesse!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts