In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

"Easy care" bewateringssysteem bij bonsai? 10 jaren 4 maanden geleden #29103

  • Karli
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi, ik ben nieuw hier en heb een paar vragen over mijn nieuwe bonsai :)

Ik was al een tijdje geïnteresseerd in bonsaiboompjes, maar eentje kopen kwam er nooit van. Afgelopen kerst heb ik dan van m'n schoonzus een boompje gekregen! Volgens de boomwijzer is het een liguster, dus een soort die vrij makkelijk te onderhouden is.
Wat ik echter vreemd vind is dat er een "easy care" bewateringssysteempje inzit: een tube die het waterniveau in het reservoir onder het potje aangeeft, de bedoeling is dat je het water zo bijvult dat de indicator tussen min en max blijft. Handig voor een beginneling, dacht ik eerst, maar ik krijg de indruk dat dit systeem niet nauwkeurig is. Nu staat bv de indicator op min, maar de grond bovenaan is echt nat en in het reservoir zit gewoon water. Daar kan ik toch niet nog eens water bij gaan gieten? Straks gaan de wortels rotten... Dit is de site van dit systeem: Oriental Online
Wat ik ook raar vind is dat de bonsai niet stevig in de aarde staat. Hij heeft een kronkelende stam, kromt dus ook vlak onder de aarde naar één kant en komt tegen de rand van het potje pas boven, en als ik lichtjes tegen de stam duw komt het boompje aan die kromming vlak onder de grond een 5-10 graden omhoog. Ik dacht dat een bonsai normaal gezien stevig in zijn pot moet staan? Is dit normaal, staat hij te dichtbij de rand van het potje zodat hij zich niet goed kan verankeren, ...? Hij ziet er voor de rest gewoon gezond uit vind ik, maar een mening van meer ervaren mensen kan nooit kwaad en als er toch iets mis is pak ik het liever op tijd aan. Ik zal straks een foto plaatsen, nu is de batterij van mijn camera nog aan het opladen.

Wat kan ik nu het beste doen? Mijn boompje verpotten naar een potje zonder "easy care" en de bewatering volledig zelf opvolgen, of zou dat systeem toch betrouwbaar zijn?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Easy care" bewateringssysteem bij bonsai? 10 jaren 4 maanden geleden #29105

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
welkom op het forum Karli

heb je de info op de website en op het forum reeds gelezen?
hier staat reeds veel nuttige info op

wat betreft het verpotten, dit zou ik zowieso doen binnen een paar maand (maart ongeveer)
welk substraat (grond) je daar best voor gebruikt vindt je eveneens op de website of eventueel kunnen andere mensen die een liguster hebben iets aanraden.

wat betreft het water systeem.. ik zou dit negeren..
leer je boom kennen en bewater volgens de noden van je boom.
je kan hiervoor altijd een tandenstoker gebruiken die je in de grond prikt en na 5 minuten kijken of hij nat/vochtig/droog is

ga niet af op het oppervlak.. dit kan gerust vochtig zjjn terwijl de rest onderaan (waar de wortels zitten) droog staat..

veel succes en je zal wel nog veel info krijgen van andere forumleden die meer ervaring hebben met de soort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

"Easy care" bewateringssysteem bij bonsai? 10 jaren 4 maanden geleden #29107

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Hallo Karli welkom op t forum!

Ik heb het systeem bekeken op de site en het zal best wel werken, maar.....
Zelf ben ik een voorstander van de traditionele manier van gieten, omdat je dan volledige controle hebt over de watergift.
Het lijkt mij moeilijk in te schatten met dit systeem.
Zoals je al aangeeft is het reservoir bijna leeg en de grond nat en dat zou kunnen omdat de boom het reservoir leeg gezogen heeft ondertussen.
Verder weet ik niet in hoeverre de wortels op welke plek te nat zouden kunnen staan en idd voor wortelrot zouden kunnen zorgen.

Ik heb wel een tip neem eens contact op met Teunis Jan van Deshima Bonsai in Niewerkerk ad Ijssel.
Deze man heeft een eigen bonsai kwekerij maar hij zit ook enkele dagen bij Oriental dus zal dit systeem ongetwijfeld kennen.
Het is een zeer vriendelijk persoon die je vast advies kan geven hierover.

Normaliter moet een boom stevig in zijn pot staan maar omdat deze massa gekweekte plantje geimporteerd worden zonder pot en in een soort klei staan kan het idd zijn dat ie makkelijk uit het potje komt.
Wat je dan het beste kan doen is hem in het voorjaar verpotten in een goed substraat.
Zelf zou ik voor een gewone pot gaan maar zoals ik al zei vraag het na en kijk wat jou het makkelijkste en beste lijkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Easy care" bewateringssysteem bij bonsai? 10 jaren 4 maanden geleden #29111

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Teunis Jan had ook wat boompjes met dit systeem bij zijn eigen verkoop (Deshima). Ik ken het niet, maar als je ziet dat de boom nat is zou ik zeker niet meer bewateren (en dus je systeem negeren).

Maar... Is je boom wel echt nat? Controleer dat goed, als het nat is, negeer je het systeem en moet je alsnog zelf goed opletten :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Easy care" bewateringssysteem bij bonsai? 10 jaren 4 maanden geleden #29116

  • Karli
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik had hier een hele uitleg getypt en heb per ongeluk op verwijderen ipv bewerken geklikt :( Maar dus: ik had al wat rondgelezen, daarom was ik wat bezorgd. Er stond o.a dat de grond niet kletsnat mag zijn omdat je zo wortelrot krijgt. Hier is een album met een paar foto's: klik

Een voorzicht, achteraanzicht, schuine foto, en een close-up van de grond met meetsysteem. De meter lijkt hoger te staan omdat de foto van bovenaf getrokken is, maar het staafje staat bijna gelijk aan de "min" streep terwijl de grond er zelfs op de foto nat uitziet...

Heeft Jan Teunis ook een account op dit forum? Dat zou handig zijn :)

Uiteindelijk denk ik wel dat ik 'm ga verpotten, in deze bak vind ik het beeldje wat te dicht bij de boom staan dus wil ik de boom apart zetten. Een (diep) maanvormig schaaltje vind ik erg mooi, maar is dat wel mogelijk als de boom tot dan in een dieper potje gezeten heeft? Zijn er dingen waarmee je rekening moet houden qua potgrond etc? Over potgrond heb ik trouwens al wat positiefs gelezen over akadama, maar is het een goed idee om een liguster in 100% akadama te zetten of moet daar toch potgrond en split bij?

@ChrisV: in het reservoir zit nog ongeveer 1cm water en de grond is kletsnat, maar het metertje staat op min. Dat betekent dat ik nu nog eens een scheut water zou moeten bijgeven... En dat vond ik zo raar, het blijft een boom en geen aquariumplant ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Karli.

"Easy care" bewateringssysteem bij bonsai? 10 jaren 4 maanden geleden #29117

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ha Karli
Even voor de duidelijkheid de boom die je hebt is geen LIguster maar een Carmona. ;)
Ik zou hem overzetten in een andere pot een gewone en idd akadama is prima.
carmona's houden van water maar idd niet kletsnat houden steeds.
TJ kan je het beste via zijn site contacten deshimabonsai.nl

Lees jezelf in over hoe te verpotten etc allemaal te vinden op de site.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

"Easy care" bewateringssysteem bij bonsai? 10 jaren 4 maanden geleden #29118

  • Karli
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik twijfelde al omdat de stam niet zo glad is als de meeste foto's van ligusters, bedankt voor de info! Ik zal alvast wat materiaal bestellen, kan ik hem over een paar maanden gaan verpotten :) Zou het kwaad kunnen als dat voor de lente al gebeurt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts