In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai Kit: Goed materiaal? Te laat om te planten? 10 jaren 4 maanden geleden #29136

  • Karli
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik was net het internet aan het doorzoeken naar materiaal voor mijn bonsai. Kom ik op eBay het volgende tegen: Japanse Esdoorn Bonsaikit

Laat de Japanse esdoorn nu net een boom zijn waar ik al lang verliefd op ben... :woohoo: Ik heb dus erg veel zin om die kit te kopen, lijkt me handig dat al het materiaal in één keer geleverd wordt. Maar omdat ik geen praktijkervaring heb en dit mijn eerste projectje zou worden heb ik geen idee of het materiaal dat in die kit zit wel goed is (ik ben bang dat verkopers in een starterkit al het materiaal steken dat ze niet aan ervaren mensen kwijtraken wegens lage kwaliteit).

Wat denken jullie? Ziet het materiaal er oké uit voor een beginner, of is dit weggegooid geld en kan ik beter alles apart kopen? Elders op eBay staan 20 rode esdoornzaadjes in één lot, in deze kit zitten er 6 - is de kans groot dat er meerdere van die 6 kiemen?

En vooral: zou het nog te doen zijn om de zaadjes in deze tijd gewoon te planten (het is tenslotte nog geen winterweer) of moeten ze gestratificeerd worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Kit: Goed materiaal? Te laat om te planten? 10 jaren 4 maanden geleden #29138

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Karli schreef : Ik was net het internet aan het doorzoeken naar materiaal voor mijn bonsai. Kom ik op eBay het volgende tegen: Japanse Esdoorn Bonsaikit

Wat denken jullie?


Dezelfde foto zie je dagelijks op Marktplaats, advertentie "kweek uw eigen bonsai" .

Ik vind dat gel*l. Niet dat er iets mis is met het proberen bonsai te kweken uit zaad, wel met het als zaad voor bonsai verkopen van gewone esdoornzaden.

De foto is van een boom van Walter Pall en ik vraag me wel 'ns af of hij het gebruik daarvan goedgekeurd heeft ( www.greenculturesg.com/growing-the-acer-...bonsai-included.html ).

Je kunt geen bonsai uit zaad opkweken in een bonsai-potje. Je kunt natuurlijk wel je eigen startmateriaal kweken, maar er gaan wel enkele jaren overheen voordat je iets hebt waar je wat mee kunt.

Zaden zou ik bij een gewone zaadhandelaar kopen die 't gewoon verkoopt voor wat 't is - boomzaden.
Als je sneller aan de slag wilt kun je beter op zoek naar een pre-bonsai uit een bonsai-shop of misschien een boompje uit 't tuincentrum.

Zelf heb ik o.a. een paar Acer Palmatum Chiyo-hime uit 't tuincentrum, eentje in de border om voorlopig te groeien, een ander in een tijdelijke pot. Ziet er na een jaartje al best aardig uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Bonsai Kit: Goed materiaal? Te laat om te planten? 10 jaren 4 maanden geleden #29141

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
eigenlijk betreft het hier ook zaadjes...(ik dacht eerst dat er een plantje bij zat)
ik heb een tijdje terug een paar rijpe zaadjes van een dissectum geraapt en die in vochtig zand gezet,staat gewoon buiten,want stratificeren...tja als je da buiten laat tijdens de winter is da ook gestrattificeerd he.
ik wacht af,want weet dus niet hoe de mijne het zullen doen,en aangezien ik er geen ervaring mee heb,wil ik nie direct van alles roepen.
ik denk dat je beter enkel de zaadjes aanschaft dan..,tis toch nie da ge direct da potteke en al die rest nodig gaat hebben he..

gewoon zaaien en buiten zetten is in ieder geval geen probleem.
reken wel op een aantal jaren groei voor de zaailingen gevormd kunnen worden en zo..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Bonsai Kit: Goed materiaal? Te laat om te planten? 10 jaren 4 maanden geleden #29142

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
enne,die zaadjes op de foto,die ronde zwarte bolletjes,da zijn geen esdoornzaden hoor...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Kit: Goed materiaal? Te laat om te planten? 10 jaren 4 maanden geleden #29143

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Niet van zaad beginnen tenzij je heel goed weet wat dat betekent. oa dat je de komende 3 jaar nog niets kan doen aan je bonsai. Je kan *veel* beter bewortelde stekken/afleggers kopen die al wat groter zijn zodat je meteen ook wat kan doen. Daarnaast kan je wel zaaien, maar dat is echt lange adem.

Die sets zijn een grote rip-off. Niet kopen. ALS je van zaad wil beginnen, dan moet je een goede zaden bron vinden: Succes is erg afhankelijk van de versheid van de zaden. Websites die alleen bepaalde maanden van het jaar esdoorn zaden leveren zijn over het algemeen de betere leveranciers (Of ze moeten aangeven dat eea gekoeld opgeslagen wordt ed).

De foto van Walter Pall wordt illegaal gebruikt heeft hij me een keer verteld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Kit: Goed materiaal? Te laat om te planten? 10 jaren 4 maanden geleden #29149

  • Karli
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Heel erg bedankt allemaal! Ik vond al dat de begeleidende tekst bij die kit iets te duidelijk gericht is op mensen die denken dat zo'n boompje planten lijkt op bloempjes zaaien, maar had geen idee of het toch bruikbaar is.

In ieder geval weet ik genoeg, beginnen met zaad uit de tuin of het park en kijken of dat lukt voor ik met moeilijkere dingen begin :) Zou dat nu nog werken, een paar zaadjes in potten steken en buiten zetten, of is het daar te laat voor?

Ik ga binnenkort eens in het tuincentrum kijken of ze Japanse esdoorn hebben, als ik daar een stekje kan vinden kan ik me daarmee gaan bezighouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Kit: Goed materiaal? Te laat om te planten? 10 jaren 4 maanden geleden #29150

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
dat kan volgens mij wel hoor....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Kit: Goed materiaal? Te laat om te planten? 10 jaren 4 maanden geleden #29152

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
een esdoorn in een tuincenter kan al rap duur zijn… soms vind je interessantere pre-bonsai of startplanten in een bonsai speciaalzaak voor hetzelfde geld..
bv onlangs in een tuincenter een esdoorn gezien met een stam van zo'n 5cm en zo'n 150cm hoog… prijs: 200€
en voor 200€ heb je al een heel mooie pre-bonsai hoor!


zelf had ik 3 jaar geleden enkele jaarlingen gekocht in een supermarkt.. deze boompjes beginnen nu eindelijk goed te groeien omdat ze nu goed geworteld zijn..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Bonsai Kit: Goed materiaal? Te laat om te planten? 10 jaren 4 maanden geleden #29154

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : een esdoorn in een tuincenter kan al rap duur zijn… soms


Ik zou niet weten waarom je als beginner een esdoorn van 200 euro in een tuincentrum zou willen kopen.
En 200 euro is ook niet nodig. Voor 15/20 euro koop je een Kyo Hime:

www.esveld.nl/plant.php?plant=Acer+palmatum+%27Kiyo+hime%27

Kleine soort, kleine bladeren en vertakking - kun je vrij snel mee aan de slag. 't Zal niet in een jaar een topstuk zijn, maar daar gaat 't ook niet om.

Overigens, als je een esdoorn wilt kopen, dan moet je eigenlijk ook 'ns bij Esveld gaan kijken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Kit: Goed materiaal? Te laat om te planten? 10 jaren 4 maanden geleden #29156

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Idd kijk in een tuincentrum of eens bij deze aanbieder die heeft superveel staan om mee te spelen.
www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/bome...40d2&previousPage=lr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren