In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #29302

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
Hey allemaal

ik wil me eens nieuwe frees machine kopen.. maar welke gebruiken jullie? makita?dremel? andere?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #29303

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : Hey allemaal

ik wil me eens nieuwe frees machine kopen.. maar welke gebruiken jullie? makita?dremel? andere?


Ik heb een Dremel (twee zelfs, heb een tweede gekocht via marktplaats, voor weinig, omdat ik de eerste kwijt was).
Voor Bonsai heb ik deze gebruikt voor vrij licht werk. Ik snijd/bewerk ook stokken (staat een foto van op 't forum) en ik heb gemerkt dat voor het zwaardere werk een Dremel niet zo heel geschikt is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #29305

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
zelf dacht ik een dremel te kopen, en dan nog zo'n houtbewerkings kit van dremel met 65 accessoires waaronder verschillende frezen..

voor zwaarder werk.. is het dan enkel de dremel die onvoldoende is? of ook de frezen ervan?
anders dacht ik voor het zware werk een grotere freeskop op mijn elektrische vijsmachine te zetten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #29306

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : voor zwaarder werk.. is het dan enkel de dremel die onvoldoende is? of ook de frezen ervan?


Ook de frezen. Ik heb er meerdere, waaronder een paar relatief vrij zware. Het gaat op zich wel, maar als je een echt grote dikke stronk wilt gaan frezen denk ik dat je een zwaardere machine nodig hebt - maar daar heb ik dus geen ervaring mee, misschien dat anderen die dat wel hebben daar hun mening over kunnen geven.

Grappig... kom bij 't Googlen precies de frees tegen die ik gekocht heb:

www.bonsaionline.nl/a-14493534/freesen/dremel-frees-nr-134/

bij de Praxis. Heb ik blijkbaar de juiste gekocht :D
Al zou ik wel iets uit dit assortiment willen hebben - maar dat past voor zover ik weet niet op een Dremel:
www.bonsai.de/shop/werkzeug-fraeswerkzeu...239.htm?&language=nl

[edit] even verder gekeken en als je onder de 'info' kijkt, dan zijn er bij die WEL geschikt zijn voor een Dremel.
Ik ben daarom geneigd te denken dat het eerder aan mijn frezen ligt dan aan m'n Dremel.

Overigens heb ik van m'n vrouw (toen ik m'n eerste Dremel kwijt was) een Kinzo frees gehad - 10 euro, dus weinig geld - maar weggegooid geld. Dat ding kan niks. Dus liever iets meer uitgeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #29307

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Beetje rommelig, bovenstaande, maar kijk hier ook even:

www.samurai.nl/?&m=s&pid=1413763301636004544

en hier voor machines (kosten iets meer dan een Dremel...):

www.samurai.nl/index.html?&m=s&t=P&pid=1...1636004544&p=machine

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #29309

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb in de kerst vakantie net een tweede frees machine besteld. Dit oa na wat werk aan een olijf; Toen na een half uur ik nog niet eens de helft weg had van een 5*2*2 stukje hout, en de accu van mijn dremel leeg was, vond ik het tijd om iets zwaarders aan te schaffen (In mijn hoofd de serieus grote stammen van tot 30cm doorsnede in mijn verzamdeling die wat werk nodig hebben).

Op advies van Will Baddely heb ik een makita 906 besteld. Ik verwacht vandaag of morgen levering (Levertijd tot 7 werkdagen) van deze machine.

Via Kaizen bonsai of enkele prive personen in de UK kan je goed aan bitjes kopen. Ik ben van plan om naast de standaard dremel bitjes, een nibbler van Chris Guise in de UK te bestellen. Deze komen op een ander forum als zeer goed uit de bus.

Over 2 weken bij Noelanders zal Kaizen er wel staan met een rek bitjes, waar ik een stuk of 2/3 verschillende types wil meenemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #29310

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
De kits van Dremel ( en gelijkaardige merken) bevatten in verhouding veel accessoires die je niet bij het frezen van bonsai nodig hebt (vilten poetsstaafjes, schuurpapier met een cilinder als houder, doorslijpschijfjes....) Je kan m.i. beter de gewenste freeskoppen afzonderlijk kopen.
Dremel is te licht voor het zwaardere werk, ik hoor regelmatig verhalen dat iemand zijn Dremel 'verbrand' heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #29311

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
bij mij is het voornamelijk shohin, dus is het freeswerk ook wat subtieler..
heb een dremel 4000 op het oog (omdat ik het ook bij kleine klusjes bij mijn verbouwingen wel kan gebruiken)
een makita is me iets te duur voor wat ik ermee doe..

ga wel kijken om enkele extra bitjes te kopen via internet, want standaard bij dremel zit maar 1 freesje..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #29318

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Heb ook een dremel met een flexibele as en daarbij een multifunctionele kop waardoor ook bitjes van andere merken er op passen. En inderdaad in een kit zitten een heleboel zaken die je nooit gebruikt. Dus ik koop de bitjes altijd los.
De dremel doet het voor mij prima maar ik heb alleen maar kleine bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

frezen 10 jaren 4 maanden geleden #29319

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
zolang ik geen stam van 30cm moet gaan uithollen hou ik het maar bij een dremel.. :p
zal wel enkele bitjes apart bijkopen..
ben toch van plan om me op shohin toe te spitsen en slechts een minderheid zal voldoende dood hout hebben om zo iets nodig te hebben, het zal eerder detail frezen zijn.. dank u voor de input..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts