In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Voorstellen + de nodige vragen :)!. 10 jaren 3 maanden geleden #29664

  • Christiaano
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allemaal.

Mijn naam is Chris K. Een en Twintig jaar & kom uit Limburg.

Studeer Bos & Natuurbeheer aan het Citaverde Collega te Roermond.

Sinds dat wij Heesters & Loofbomen hebben afgerond zijn we bezig met het behandelen van de conifeer achtige.

We kwam aan bij de Larix de kaempferi om precies te zijn. Hij begon gelijk met trots te vertellen hoe mooi en bonsai gericht je het boompje wel niet kon maken.

Voor mij nieuw & leuk om eens wat theorie toe te passen in de praktijk. Wij richten ons meer op Bosbouw en anderen op hoveniers.

Ben gelijk wat bosplantsoen gaan halen bij LimburgPlant ze hadden helaas geen Kaempferi's. Kwam uiteindelijk met 2 Fagus Sylvatica's en 1 Amelanchier lamarckii thuis. Later deze week vond ik nog een zaailing van een Kaempferi.

Ten eerste erg mooie site. Hier onder heb ik een paar foto's van recent gekochte schaal en mijn planten.

Ik wil graag of dat ik hier een leuke start mee kan maken. Heb alleen nog geen goede start kunnen maken omdat ik de samenstelling nog niet bevat (voeding) ook graag wat tips gericht op deze soort.

Heb even een stootje in de rug nodig om het begin te maken. Volg gewoon de laatsten nieuwtjes en probeer alles zo goed mogelijk in de praktijk over te brengen :)!

en mocht alles goed gaan mijn Acer Platanum wel wil nekken voor een bonsai :D

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Christiaano.

Voorstellen + de nodige vragen :)!. 10 jaren 3 maanden geleden #29670

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
welkom chris!
op dit forum zijn er vele topics over het verzorgen van fagus dus daar kan je normaal al veel uit leren.
ik veronderstel dat alles ondertussen in grond staat? let wel op met snoei want de vorstperiode komt eraan en dan moet je deze zeker goed kunnen beschermen. met snoeiwonden zijn ze zoveel gevoeliger voor vorst..
de plaatsen waar je wilt snoeien lijkt me wel ok maar toch zou ik enkele gewoon laten groeien om meer dikte te verkrijgen want boompjes van een pink dik zijn bijlange niet zo interessant als bomen van een vuist dik. ;)
ook die eerste lijkt me wel een leuke dubbelstam, deze zou ik nog niet knippen. ^^

allesinds veel geluk!
grtjs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen + de nodige vragen :)!. 10 jaren 3 maanden geleden #29672

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Welkom Chris K op het forum.

Om een antwoord op je vraag te geven;
De schaal zou ik niet gebruiken, het is eigenlijk een onderschaal voor een bloempot.
Hij geeft naar mijn idee te weinig ruimte aan de wortels van je boom.
Ik zou beginnen met een gewone aardewerk of plastic bloempot. In welk geval iets waar je boom even de ruimte heeft om te groeien. Bv zoals op de bijgevoegde foto. Later als de boom goed groeit kan je terug naar een kleinere pot.

Als potgrond kun je gewoon potgrond gebruiken waar je wat grind doorheen doet om te voorkomen dat de grond te nat wordt.

Ik denk wel dat je de penwortels kan snoeien zolang je er maar voor zorgt dat de fijne wortels heel blijven.
Vooral die wortels die boven bij de stam zitten.
Het inkorten van de stam kan ook als je er maar voor zorgt dat er wat knoppen over blijven die in het voorjaar kunnen uitlopen.

Maar zo zou ik het doen

Veel plezier en succes.

gr Ria

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren