In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Tips voor mijn Ficus Ginseng 10 jaren 3 maanden geleden #29869

  • Beejee
  • Beejee's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik kocht een jaar gelden 2 ficus ginseng boompjes. Na 3 maanden sneuvelde echter eentje, doordat de stam/wortel rot en wak was. De andere heb ik tot nu toe goed kunnen houden maar is nog niet echt gegroeid.

Er is 1 takje bij gekomen en de andere heb ik nu net gesnoeid. De takjes werden namelijk veel te lang en ik zou graag het boompje compact houden. Na het snoeien heb ik de uiteinden bedekt met een beetje as (las ik op internet).

Ik geef het boompje iedere week 2 keer water(staat binnen, naast de centrale verwarming). Ik voel ook met mijn vinger zodat ik snel merk of het boompje te droog staat. Ik schenk gewoon een beetje water in het potje en laat het overtollige water weglopen.

Verpotten heb ik tot nu toe nog niet gedaan. Het boompje zit nog altijd in het originele potje dat volgens mij eigenlijk te klein is. Ik zal deze lente eens zoeken naar iets beter.

Hier enkel foto's:






Vragen:
  1. Hoe en wanneer snoei ik het best?
  2. Moet dit boompje in een pot met gaten en maakt de hoogte van de pot uit?
  3. Is voeden/bemesten nodig? Indien ja moet dit speciale voeding/mest zijn?
  4. Mag de wortel/stam nat gemaakt worden?
  5. Is benevelen van de plant belangrijk?

Andere opmerkingen en tips zijn altijd welkom.
Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips voor mijn Ficus Ginseng 10 jaren 3 maanden geleden #29870

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Beejee schreef : Andere opmerkingen en tips zijn altijd welkom.
Alvast bedankt!


Ik zou 'm pas snoeien als er wat te snoeien valt.
Verder vraag ik me af of dit wel het juiste forum is voor deze plant, dit forum lijkt me meer geschikt:
www.groeninfo.com/forum/30-kamerplanten_forum.html#.Uu5ud-WLWbM

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips voor mijn Ficus Ginseng 10 jaren 3 maanden geleden #30003

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Voor goede groei heeft een ficus heel veel licht nodig. Staat de plant wel licht? Als je de plant in een wat grotere pot zet zal hij beter groeien. En ja, gaten in de pot zijn altijd nodig, anders staat je plant als je even niet oplet veel te nat en gaat hij rotten.

Bemesten is nodig (Jij heb ook voedingsstoffen nodig, je plant net zo). Maar als hij absoluut niet groeit, geef je nu wel erg veel mest. En snoeien komt niet ter sprake tot je groei hebt. En dat lijkt niet so te zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Beejee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips voor mijn Ficus Ginseng 10 jaren 3 maanden geleden #30017

  • Beejee
  • Beejee's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0

Auk schreef : Ik zou 'm pas snoeien als er wat te snoeien valt.
Verder vraag ik me af of dit wel het juiste forum is voor deze plant, dit forum lijkt me meer geschikt:
www.groeninfo.com/forum/30-kamerplanten_forum.html#.Uu5ud-WLWbM


Ik denk wel dat dit het juiste forum is aangezien er op de website een artikel staat over Ficus Ginseng.

leatherback schreef : Voor goede groei heeft een ficus heel veel licht nodig. Staat de plant wel licht? Als je de plant in een wat grotere pot zet zal hij beter groeien. En ja, gaten in de pot zijn altijd nodig, anders staat je plant als je even niet oplet veel te nat en gaat hij rotten.

Bemesten is nodig (Jij heb ook voedingsstoffen nodig, je plant net zo). Maar als hij absoluut niet groeit, geef je nu wel erg veel mest. En snoeien komt niet ter sprake tot je groei hebt. En dat lijkt niet so te zijn.


Veel licht krijgt hij wel niet maar ik dacht ook gelezen te hebben dat dit geen must was.
Probleem is ook dat er aan de ramen tocht is door de ventilatie roosters in de ramen.
En tocht is zeker niet goed toch?
Ik heb ondertussen vloeibare mest gekocht dat ik moet mengen met een liter water. (speciaal voor kamerplanten)
Morgen zal ik voor de eerste keer het boompje bemesten.

Verder is een vochtige plaats dus niet nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips voor mijn Ficus Ginseng 10 jaren 3 maanden geleden #30018

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147

Veel licht krijgt hij wel niet maar ik dacht ook gelezen te hebben dat dit geen must was.


Beejee, zonder licht gaat er niet veel gebeuren ben ik bang.
Een ficus kan heel wat hebben maar ook deze plant heeft licht nodig.

Tocht is ook niet goed maar ik kan me haast niet voorstellen dat je niet ergens een plekje op de vensterbank hebt waar hij kan staan. Je zit neem ik aan zelf ook niet op de tocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips voor mijn Ficus Ginseng 10 jaren 3 maanden geleden #30020

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tocht is niet goed.

Een ficus is een tropische plant welke een canopy positie heeeft (De takken groeien door tot de hoogste plek in het bos). Idealerwijs is dus volledig zon (Na gewenning! NIET in een keer uit een donkere kamer naar de zon plaatsen!).

Mijn kamerplant ficussen staan eigenlijk altijd met de tenen in het water, en op de lichtste, warmste plek in huis en groeien daarbij een meter per jaar. De 'bonsai' ficussen krijgen dezelde behandeling, maar niet de kans zo ver uit te schieten :D .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips voor mijn Ficus Ginseng 10 jaren 3 maanden geleden #30022

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Beejee schreef : Ik denk wel dat dit het juiste forum is aangezien er op de website een artikel staat over Ficus Ginseng.


Er is een groot verschil tussen een echt als bonsai gekweekte ficus, en die tuincentrum planten met die foeilelijke dikke wortels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Tips voor mijn Ficus Ginseng 10 jaren 3 maanden geleden #30023

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Auk schreef : Er is een groot verschil tussen een echt als bonsai gekweekte ficus, en die tuincentrum planten met die foeilelijke dikke wortels.


Neemt niet weg dat de verzorging best hier te beantwoorden is. Maar de link naar het artikel geeft al wat antwoorden over de verzorging :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren