In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bladverliezende Magnolia(?) 10 jaren 3 maanden geleden #30106

  • Deee1989
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedenavond,

Super site, wat ben ik blij deze gevonden te hebben.

Ik heb voor mijn verjaardag een Bonsai gekregen. Althans, dat vermoed ik. Hij komt vanuit een tuincentrum en heb er Bonsai grond &voeding bij gekregen (Pokon). Ik heb de verzorging uitvoerig gelezen, geef hem voldoende water, bespray de blaadjes en hou hem in het licht.

Nu valt de bonsai echt extreem uit. Volgroene blaadjes vallen ineens uit. Ik heb foto's bijgevoegd, maar het begint echt extreem te worden. Ik ben bang dat dit toch helemaal mis gaat. Volgens de "boom identificatie" is het een Magnolia denk ik(Bladverliezende loofbomen met afwisselend blad), maar ik hoor graag jullie mening of jullie het ermee eens zijn.

De boom staan in een hoek, vrij van tocht, waar daglicht binnenkomt. Hij is niet verplaatst (behalve van auto naar binnen).

Mag ik jullie hulp vragen, wat jullie denken wat er mis is?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladverliezende Magnolia(?) 10 jaren 3 maanden geleden #30107

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Dit is een Ficus.
Typische kamerplant die soms volstrekt verkeerd de naam bonsai krijgt omdat er kronkels in zitten.

Dat de bladeren afvallen kan komen door de verhuis van tuincentrum naar thuis. Zolang de knoppen van de takken aan het uiteinde groen zijn zal deze overal nieuwe bladeren en takken maken. Niet direct gaan panikeren. ;)

Verder voldoende vochtig houden en voldoende licht.

Zoek maar verder op dit forum naar de verzorging voor ficus.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladverliezende Magnolia(?) 10 jaren 3 maanden geleden #30109

  • Deee1989
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Kokedama,

Bedankt voor je snelle reactie.

Kijk aan, ik hoop dat dit het is. Ik heb gekeken en aan de dikkere takken zitten inderdaad groene toppen. Aan de kleintjes niet. Het verbaasd me hoe veel bladeren hij heeft verloren. Ik heb hem in december gekregen, en nog steeds vallen er elke dag bladeren af. Ik denk dat zo'n 70% van het blad eraf is. Het oogt van veraf nog als een boompje met bladeren, maar van dichtbij is die zo kaal aan het worden.

Maar als ik het goed begrijp dus goed in het licht houden en voldoende water geven. Ga ik zeker doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladverliezende Magnolia(?) 10 jaren 3 maanden geleden #30111

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
"voldoende water geven"..

gevaarlijk aangezien hij in potgrond staat..

ik heb ook zo'n ficus en ik geef die zelden water eigenlijk.. maar da's meer omdat ik die vergeet aangezien ik die als kamerplant beschouw en niet als bonsai..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deee1989

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladverliezende Magnolia(?) 10 jaren 3 maanden geleden #30318

  • Niels
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Niet in direct zonlicht, grond vochtig houden. Als hij mooi in bloei komt (heb ook een ficus hier staan die uitgevallen is, maar helemaal opbloeit) verpotten als de grond waar hij instaat er futloos en niet voedzaam uitziet. Zo zou ik het doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladverliezende Magnolia(?) 10 jaren 3 maanden geleden #30319

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
En om de verwarring compleet te maken.. AL mijn ficussen staan zo zonnig en warm mogelijk, en mogen zoveel water als ze willen: Ze staan alllemaal in een schotel met water: De grond is continue nat. En ze groeien als een idioot. Ficussen zijn over het algemeen heel sterk, en reageren goed op veel bemesten, veel water, veel licht en veel warmte. En alles in verhouding. Als een van de 4 minder is, moet je allen minderen.

Het bladverlies komt waarschijnlijk door de overgang van een warme vochtige kas bij kweker/tuincentrum naar je droge woonkamer. Dit is normaal bij ficussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladverliezende Magnolia(?) 10 jaren 2 maanden geleden #30350

  • Niels
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik dacht inderdaad niet de hele dag in het licht houden, vooral in de zomer dacht ik? Kan er ook naast zitten
Grond altijd nat houden is inderdaad van belang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladverliezende Magnolia(?) 10 jaren 2 maanden geleden #30352

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Niels schreef : Ik dacht inderdaad niet de hele dag in het licht houden, vooral in de zomer dacht ik?


Dit is wellicht afhankelijk van de ficus soort. Ik kan alleen spreken voor de f. elastica, f. bejamina, f. retusa: Deze heb ik tot nu toe altijd in de volle zon gehad. Ook zomers (Dan zelfs gewon buiten 10 uur per dag zon). Belangrijk is dat je de plant niet in een keer van een schaduwplek in de volle zon zet. (De zon buiten is vele malen intenser dan wat je achter glas in de woonkamer krijgt). Dus in het voorjaar gaan ze bij ons bij een bewolkte week naar buiten. Als de eerste week er niet veel middagzon op komt, hebben we geen problemen. Als er wel zon komt, verliest de boom een del van het blad, maar komt daarna weer terug en groeit dan extreem in de zomer.

In het najaar bij het naar binnen zetten, zorg ervoor dat de kluit nooit uitdroogt in de eerste weken, en besproei de plant regelmatig tot kletsnat. Anders vallen alle bladeren weer van de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladverliezende Magnolia(?) 10 jaren 2 maanden geleden #30368

  • Niels
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Ah okee :) ga hem in de lente en zomer ook buiten zetten :) ben nieuwe hoe hard hij dan groeit, naast mijn ligustrum uiteraard :)

On: dee, hoe is het met de ficus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren