In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30600

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Zo lijkt het er een beetje op dat ik bezig blijf met "ik wil wel bonsai, maar het mag geen reet kosten" :blush: , maar bij het opruimen van de tuin kwam ik deze taxus tegen. Deze heb ik twee jaar geleden uit de grond gerukt en in een pot gezet onder het motto: zonde om weg te gooien, maar wat moet ik er mee? Zou het potentie als bonsai hebben? Zo niet, dan mik ik hem denk ik alsnog in de container. Zo ja, dat gok ik dat er een goed stuk af moet (maar tot waar?) en dat hij een keer wat nieuwe aarde nodig heeft. Wat denken jullie? kanwatworden of kliko?

***edit: Voor de schaal, hij is vanaf de bovenkant pot zo'n 65 cm hoog en de stam heeft een omtrek van zo'n 13 cm.***

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bubblewrap.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30601

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Kan zeker wat worden, sws nooit bomen weggooien tenzij ze dood zijn of ongeneeslijk ziek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30602

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Mooi materiaal. Lekker vertroetelen met veel water en mest. Taxus loopt goed uit op oud hout. Dus het loof is goed omlaag te krijgen.
Mocht je het niet zien zitten, PM ik je m'n adres wel even.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30606

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ja, dit is wel een leuke. Als je plant gesond is, kan je de plant wel een stuk terug snoeien en de takken die je niet wilt gebruiken weg halen. Boer maak plan, zeg maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30620

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Op bonsiakunst staat zwaar veel info over taxus.

mep maar eens op je muis.

groet ruben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30635

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Eindeljk iets waar ik wat mee kan. :cheer: Maar eens wat verder inlezen en een plan maken dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30681

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Vandaag maar eens aan de slag gegaan. Ik heb de taxus wat hoger in de pot gezet en de wortelhals vrij gemaakt van aarde en een deel van de takken weggehaald zodat de stam beter zichtbaar is.







Zoals hij nu staat bevindt het mooiste deel van de wortelhals zich aan de voorzijde; zowel links als rechts redelijk stevige wortels, zij het wat recht. Wat nu de achterkant is bevat alleen wat kleine wortels. Zou ik de pot een kwartslag draaien naar links of rechts komen de wortels recht naar voren of heb ik maar aan één zijde wortels. Dat staat denk ik niet zo mooi.

In de huidige stand is het denk ik wel mooier dat de wortels links worden verwijderd. Deze steken maar wat boven de grond uit. Of zou ik hier nog wel iets mee kunnen?



De rest van de takken weet ik nog niet helemaal wat ik er mee aan moet. Ik heb een rechte stam en een dikke tak schuin naar rechtsachter. Dat is denk ik prima voor een basis? Hoewel ze wel wat lang recht zijn zonder al te veel zijtakken. Als ik die zou gebruiken dan kunnen die dunnere takken die min of meer op de zelfde hoogte zitten er denk ik het best af? Of zou het juist mooier zijn die dikke tak naar schuin rechtsachter flink in te korten? Ik laat het nu maar even staan en kijk er later nog eens naar. Jullie nog goede ideeën/opmerkingen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bubblewrap. Reden: eerste foto werd niet toegevoegd

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30715

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Vandaag toch maar weer aan het "beeldhouwen" geslagen en een en ander weggeknipt. Probeer morgen wat foto's te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30727

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
En de foto's. Op zich ben ik alleen aan het uitdunnen geweest (vooral bovenin) en heb ik takken weggehaald waarvan ik dacht dat ik die toch niet zou gebruiken. Daarbij is het volgende overgebleven.





Hoewel ik weet dat taxus erg veel kan hebben (heb een hele haag al eens met succes een vergelijkbare snoeibeurt gegeven), is het wel heel kaal geworden. :blush: Takken zitten echter vol met knopjes, dus dat zal wel weer goed gaan komen. Maar ik denk dat er toch nog wat takken uit moeten voor een goede compositie en "lucht" in de boom. Ik weet echter nog niet goed welke en of ik dat nu gelijk al kan/moet doen of dat ik dat beter pas op een later moment kan doen. Iemand daar nog wat advies voor?

De verschillende bonsailiteratuur doorspittend kwam ik op het idee dat een hellende boom misschien ook wel past gezien de wortels zich maar aan één zijde van de boom bevinden. Dan misschien de linker stam inkorten tot de helft? Wat denken jullie daarvan? Beter recht als in de eerste foto, of zoals op de volgende foto?



Verder denk ik dat het goed is om de boom te voorzien van nieuwe grond of anders toch zeker een pot met iets meer ruimte. Kan ik dat ook nog doen, of heb ik de boom al genoeg/teveel mishandeld?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bubblewrap.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30729

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Als ik de verschillende stijlen zo nog eens bekijk is de keuze voor een bepaalde stijl/vorm een beetje tussen Dubbelstam Bonsai stijl (Sokan) en Hellende Bonsai stijl (Shakkan) denk ik met mijn beperkte bonsaikennis. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bubblewrap.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren