In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30730

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik zou m rechtop houden/laten, maar dan wel nog veel verder inkorten.
zeker de helft tot 2/3e korter nog.
Taxus doet heel goed aan backbudding, dus da's geen probleem.
Echt een compleet nieuwe boom opbouwen.

Sokan, zou ik niet doen, want de vertakking begint te hoog en zou je dus ook nog eens moeten marcoteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30736

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0

dea schreef : Sokan, zou ik niet doen, want de vertakking begint te hoog en zou je dus ook nog eens moeten marcoteren.


Marcoteren ga ik me voorlopig nog maar niet aan wagen. :D Geen Sokan dus.

Betreft het verder inkorten. Inkorten tot waar ik de rode streep heb gezet? En de rest van de takken dan natuurlijk naar verhouding. En die twee doodlopende wortels, kunnen die er ook af?





Dan nog even een vraagje betreft verpotten. De boom staat nu nog in de tuingrond die eraan hing toen ik hem in de pot heb gezet. En die pot staat hij denk ik al ruim 1,5 jaar in. Die grond zal dus niet heel veel voeding etc meer inzitten. Verpotten lijkt me dus wel verstandig. Maar dan twee vraagjes:

- De pot: Hou ik hem in dezelfde pot maar vervang ik de grond? Beter een andere (grotere/kleinere/ondiepere) pot? Of misschien toch beter in de volle grond?

- De grond: Gewoon op potgrond, of een bonsaimix?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30740

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ja zoiets ongeveer zou ik het doen idd.
Mss die rechter rode streep toch ietsje hoger, ongeveer zelfde hoogte als de hoge in het midden, maar da's afhankelijk van welke stijl je precies wilt.

op de foto niet goed te zien, maar volgens mij hebben die zij wortels geen voedende wortels (wortelharen) meer, dus die zouden er ook af kunnen aangezien ze geen functie meer hebben. je kunt ze eventueel vd bast ontdoen en dan verwerken in een shari tot in de stam. Ook weer afhankelijk van wat jezelf wilt.

Ik zou hem in een vijvermandje plaatsen en dan eventueel met vijvermand en al in de volle grond zetten. geen omkijken meer naar, alleen wat (bij)voeden. Je kunt hem ook alleen in een vijvermand plaatsen, flink voeden dit jaar, dan in het najaar (mits er genoeg groen is en goede takken zijn gegroeid) een eerste vorming geven, waarbij je je eerst richt op de primaire takken. de fijnere bedrading is pas later aan de orde.

en een open substraat gebruiken dus niet alleen potgrond. wel zou ik een deel van de oude grond mee mengen in het nieuwe substraat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30745

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0

dea schreef : volgens mij hebben die zij wortels geen voedende wortels (wortelharen) meer, dus die zouden er ook af kunnen aangezien ze geen functie meer hebben. je kunt ze eventueel vd bast ontdoen en dan verwerken in een shari tot in de stam. Ook weer afhankelijk van wat jezelf wilt.

Ze hebben inderdaad geen voedende wortels meer, wat dat betreft zouden ze er dus af kunnen. Maar wat je zegt over shari is natuurlijk ook nog een optie. Ik laat ze voorlopig dan maar even zitten. Kan er altijd nog af

dea schreef : en een open substraat gebruiken dus niet alleen potgrond. wel zou ik een deel van de oude grond mee mengen in het nieuwe substraat.

Is een mengsel van compost en wat grof zand (brekerszand oid) voldoende of moet ik toch denken aan een mengsel zoals dat hier op de site bij grond wordt besproken? Dus Akadama (of vergelijkbaar), organisch materiaal (compost oid) en fijn grind? In geval van dit laatste. Hoe fijn moet fijn grind eigenlijk zijn? Moet ik dan denken aan 1-3 mm of toch groffer 2-6 mm? Of maakt dat niet heel veel uit?

(ik blijf maar vragen) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30747

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
grof zand / brekerszand zou ik niet doen.
je leest dat wel vaker op verschillende sites, maar dat kan juist voor dichtslibben zorgen. houdt geen voeding vast om af te geven etc.
compost draineert ook niet.
de grootte vd korrel grit of split hangt af vd grootte van je wortels.
ik gok dat je boom iets groter is, dus ik zou voor een groffere korrel gaan.
Aangezien je het eerst in een vijvermand/trainingsschaal oppot raad ik je aan, (kostenbesparend) om wat Foetsie-Ba (FB) kattengrind te gebruiken (er zijn voor- en tegenstanders hiervan op diverse fora en sites)
Ik spreek enkel uit persoonlijke ervaring en geef mijn persoonlijke mening (hiermee geef ik dus niet aan, dat dit DE manier is, of dat je het ZO moet doen, enkel wat IK doe...)
Maar ik heb dus zeer goede ervaringen met FB gecombineerd met wat potgrond of compost en eventueel nog wat split/grind erbij. Het draineert goed, houdt water en voedingstoffen vast, is vrij goedkoop. Gaan mn bomen in een waardige bonsai pot, dan gebruik ik wel weer liever akadama, kiryu, etc, omdat dat er simpelweg wel wat mooier en netter uitziet dan de rode, grotere korrels FB.

Vragen stellen helpt je een eind op weg, dus schroom je niet te vragen,
maar van het zelf doen, daar leer je uiteindelijk weer van !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30748

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Morgen dan maar eens FB en grind halen. En de kluit eens heel goed controleren, want bij het weghalen van de bovenste laag aarde kwam ik al een taxuskeverlarve tegen.

Dat er wat van het oude zand mee moet bij het overpotten, is dat vanwege de mycorrhiza? Of heeft dat nog een andere reden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30759

  • Bubblewrap
  • Bubblewrap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 25
  • Ontvangen bedankjes 0
Gesnoeid en verpot. Nu maar geduld hebben en hopen dat ik alles goed heb gedaan en het boompje gaat groeien.





Dat taxus hard hout heeft blijkt overigens wel. Ik brak een snoeischaar op de dikste tak. :dry: Maar goed, die zal al niet heel geweldig meer zijn geweest.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus bonsai waardig? 10 jaren 2 maanden geleden #30761

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Poeh.. We veel weg gehaald. Ik hoop voor je dat dat goed gaat. Nu in ieder geval een jaar of meer niets meer aan doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts