In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Pseudolarix of metasequoia? 10 jaren 1 maand geleden #31304

  • HughesBakx
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal. Na een lange tijd alleen meegelezen te hebben op dit forum, toch besloten maar eens te posten.
Heb een aantal jaren geleden al eens wat gehobbied met 'bonsai' (tuincentrum mallsais :( ) en daarbij is de moed een beetje in de schoenen gezakt. Eind vorig jaar, na eenkoop van een huis met tuin op het zuiden, nogmaals besloten het nog maar eens keertje te proberen, dit keer met wat boomjes bij de Lodder eindejaars sale vandaan. Op zich wel een leuke manier om wat goedkope startersboomjes te kopen, om zo het onderhoud e.d. weer een beetje te oefenen. Waar mijn eerste pogingen met de tuincentrum plantjes met een balkon op het noorden mislukte, lijkt het nu wat beter te verlopen met de boompjes van Lodder. :) Het helpt sowieso al wel als je een huisje hebt met een tuin op het zuiden heb ik gemerkt. :)

Ik weet alleen met 1 groepsbeplanting niet zo goed wat ik er mee aan moet, mede doordat bij deze niet aangegeven stond welke soort het betreft. Ik ben inmiddels zo ver dat ik vermoed dat het een pseudolarix betreft, maar op de lodder site staan ook metasequoia's te koop als groepsbeplantingen zag ik zojuist.. Dus dat kan evt. ook nog.
Een 'dead giveaway' zouden volgens mij de naalden zijn, maar het boompje is sinds aanschaf eigenlijk "kaal" geweest. Dus dat helpt niet echt. Er beginnen nu knoppen in te komen, en het ziet er naar uit dat ze binnenkort verpot moet worden (wortels kruipen aan de onderkans langs de drainagegaten naar buiten viel mij laatst op.. :unsure: ), dus dan is het sowieso handig dat ik de soort goed heb, o.a. voor het grondmengsel e.d. Dus misschien kan iemand er iets zinnigs over zeggen?


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudolarix of metasequoia? 10 jaren 1 maand geleden #31306

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm.. Van je foto slecht te herleiden (onscherp/vaag).

maareh.. Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat het een echte larix is. Niemand aan wie je de plant live kan laten zien?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HughesBakx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudolarix of metasequoia? 10 jaren 1 maand geleden #31307

  • HughesBakx
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hmm, ja, zie het inderdaad ook. GSM foto, dan weet je genoeg. Ook nog eens geresized zie ik. Dat helpt ook niet veel :P Heb even de GSM uitgepluisd, en kwam nog een foto tegen, en zie dat hierop wel e.e.a te zien is van naaldmateriaal wat op de grond ligt. Maar; t'is ook een donkere GSM foto. helaas. :blush:

En iemand in de buurt laten zien, tsjah, moet ik even denken. ;) Ken in de regio niet zoveel mensen met dezelfde hobby.. :)

misschien hebbie wat aan de 2e foto? is niet geresized iig.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudolarix of metasequoia? 10 jaren 1 maand geleden #31308

  • mmokry
  • mmokry's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 1
I would say pseudolarix. Metasequoia has smaller buds, worse ramification and simply looks different
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HughesBakx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudolarix of metasequoia? 10 jaren 1 maand geleden #31309

  • HughesBakx
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
That would be my own best guess too, but since i wasn't sure, thought it wouldn't hurt to ask.. Find it kind of hard to see the difference between them without any foliage. :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by HughesBakx.

Pseudolarix of metasequoia? 10 jaren 1 maand geleden #31457

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik denk dat het geen sequoia is. zie hier mijn sequoia met beginnende uitlopers:


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: HughesBakx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pseudolarix of metasequoia? 10 jaren 1 maand geleden #31498

  • HughesBakx
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja, inderdaad, duidelijk pseudolarix dus. Dikkere vertakking e.d.. Duidelijk.. Thanks iedereen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren