In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer vraagjes 10 jaren 5 dagen geleden #32495

  • SimonDonders
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Vandaag was het dan zover mijn eerste echte bonsai in wording opgehaald.
Erg fijn geholpen in de zaak en naar huis met een fijn gevoel.
Helaas vergeet je toch altijd die laatste dingetjes te vragen waar je aan twijfelt.

Ik heb dus een Acer opgehaald met de eigenschappen die ik zocht op tot een eind doel te komen.
De beste meneer in de zaak gaf mij het advies deze wanneer het weer de goede tijd is dit te doen deze te verpotten naar een grote houten trainingskist.
leek mij een goed idee ben ik alleen vergeten te vragen welke grond ik hiervoor moet gaan gebruiken.
Moet ik hem dan meer gaan behandelen als een normale plant of moet ie toch in bonsai grond komen te staan?

Andere vraag waar ik mee ben blijven zitten omdat ik dit vergeten te vragen ben is tot hoever je een acer kan snoeien.
Op bonsai4me staat terug snoeien tot 1 of 2 blaadjes maar kan dit ook verder.

Onderstaande foto verduidelijkt dit meer.
De 2 grote blaadjes volgen kom je uit op de secundaire vertakking als ik hem hier knip loopt deze hier dan opnieuw uit zodat ik volgend seizoen via het weghalen van de middelste uitschieter hem fijner kan laten vertakken met minder tussenruimte?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Laatste vraag is wij hebben gewoon als tuinplant een acer palmatum shishigashira staan.
Deze heeft op het moment nogal last van bladluis.
Nu staan deze 2 zover mogelijk uit elkaar maar ben als de dood dat men bonsai deze ook krijgt.
Nu las ik hier op het forum dat het middel van bayer garden verdunt veilig te gebruiken was.
Ik ben van plan dit als laatste redmiddel te gebruiken zijn er nog tips om het niet zover te laten komen.


Een hele lap tekst maar ik zou ontzettend geholpen zijn als er wat twijfels weg zouden gehaald zijn.
Als laatste nog een foto'tje van de gehele boom.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



bedankt alvast voor alle hulp,
Simon Donders

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vraagjes 10 jaren 5 dagen geleden #32496

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Gewoon lekker laten groeien dit seizoen en van genieten.
Leer je boom kennen met water geven ed.
Eind van het seizoen kijken naar de vertakking. Keuzes maken, bedraden en snoeien.
Opbouwen van deze boom gaat ook in de pot, daarvoor hoeft hij niet in een kist.
Bomen met luis spuiten met een middel tegen deze beestjes.
De boom in de tuin spuiten zorgt ervoor dat deze het daar niet van kan krijgen.
Een gezonde boom is minder vatbaar voor beestjes en plagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vraagjes 10 jaren 5 dagen geleden #32504

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd, als je een boom koopt, eerst laten staan. Leer m kennen. Laat hem wennen aan de omstandigheden in jouw tuin.
Lees en leer ondertussen over de verschillende snoei technieken en de doelen van verschillende soorten snoei.
Zorg dat hij gezond en sterk is.
Na de bladval zie je beter de takken structuur en wat er verbeterd kan worden. Dan kun je beter snoeien. De eerste keer althans. Volgend seizoen kun je wel de uitschieters terug snoeien voor een betere sturing van de energie of om meer licht binnenin de boom te krijgen.
Je kunt idd snoeien tot 2 bladparen om slapende knoppen te activeren, maar nog hardere snoei kan ook. Ik doe dit meestal herfst/begin winter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vraagjes 10 jaren 5 dagen geleden #32507

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Simon,

Ik vind dit een hele mooie boom! Prachtig start materiaal.
Het beste advies wat ik je geven kan is eigenlijk een herhaling van wat hierboven staat.
Snoei voorlopig niet. Kijk je boom aan en zie wat hij doet. Esdoorn is sterk. Als hij zo sterk groeit dat je hem had moeten snoeien, kan dat eind van het jaar alsnog. Als hij niet sterk groeit is dat een reden te meer om nog even niets te doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vraagjes 10 jaren 5 dagen geleden #32511

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Prachtige boom! Ik hoop dat mijn acer hier over een jaar of 5 tot 8 op lijkt :)

Succes met de verdere vorming en verzorging

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vraagjes 10 jaren 5 dagen geleden #32526

  • SimonDonders
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor allen antwoorden.

Ik denk dat ik hem inderdaad dit seizoen maar even lekker laat gaan en wanneer het blad gevallen is kijken wat de mogelijkheden zijn.

Het aanvoelen van de boom is inderdaad veel belangrijker zoals ik vandaag al merkte.
Gister avond wat water gegeven regent het vandaag heel de dag.
Nu weet ik dat teveel water erg slecht is hoe doen jullie dit het combineren met de regen?
Als het nu heel veel regent zetten jullie de boom dan ook onder een afdakje en wat doe je als die onverhoopt toch teveel water heeft gekregen?
Ik kon hier niks over vinden op het forum.

Gister toen ik hem water gaf heb ik dit bekeken door middel van het saté prikker trucje.
Nu merkte ik dat deze vrij moeilijk de aarde in ging houd dit in dat ie toch nodig een keer verpot moet worden?

Met vriendelijke groet,
Simon Donders

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vraagjes 10 jaren 5 dagen geleden #32532

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je boom in een open substraat staat, kan je bijna niet te veel water geven. Problemen treden op als een boom lang in een verzagigd substraat staat: Er kan geen zuurstof meer bij de wortels komen, waardoor deze af kunnen sterven, met een stinkende rotte wortelkluit als gevolg. Een open substraat heeft eigenlijk altijd mogelijkheid om zuurstof bij de wortels te brengen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer vraagjes 10 jaren 5 dagen geleden #32533

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
als je een goed drainerend grondmengsel gebruikt, dan loopt het overtollige water goed weg. alleen bij dagen achtereen constant regen dan zet ik ze soms wel eens onder een afdak.
Anderen zetten hun bomen altijd onder een afdak, zodat ze zelf alleen de watergift doen en het niet aan de natuur overlaten.
Ieder zn ding.
Maar persoonlijk heb ik bij mn loofbomen daar nooit hinder van gehad als het even regent.
Ik moet zelfs soms terwijl het regent nog met mn gieter mn bomen bewateren, want als het bladerdek zo dicht is, dan zal er vrij weinig water op de bodem komen, alleen op de bladeren (je moet mn buren soms vreemd zien kijken als ik in de regen met mn gieter buiten sta....)

Zorg er wel voor dat tussen de gietbeurten de grond lichtjes aan droogt, dus niet kurk droog, maar ze moeten niet constant nat / vochtig staan idd.

Verpotten zou ik mee wachten tot volgend voorjaar, tenzij het water niet of zeer slecht/langzaam door de grond trekt.
dan zou je een "noodverpotting" kunnen doen, dus zo voorzichtig mogelijk de oude grond verwijderen en hem in verse grond (akadama) zetten zonder aan de wortels te "rommelen".
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren