In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

binnen of buiten boompje 10 jaren 2 dagen geleden #32580

  • WimFrederickx
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Geachte

Na al redelijk lang met het gedacht van een bonsai boompje te willen kopen ben ik al een tijdje op internet aan het opzoeken .
Nu begin is rustig aan de knoop door te hakken om toch 1 aan te schaffen, maar weet niet welke van de 2 waartussen ik twijfel .
Ik twijfel tussen een Serissa Foetida en een Acer Palmatum .
beide hebben wel voordelen gezien het de eerste plant zou zijn die ik koop .

de Serissa Foetida
- binnen plant die niet van koude houdt.
hij zou in de veranda te komen staan . maar omdat het in de zomer wel eens 40°C durft te worden is dit niet te warm voor de plant ? de plant genoeg bevochtigen lijkt mij niet zo een probleem omdat ik met de nacht werk dus op het heetst van de dag wel altijd thuis ben. in de winter is het in de veranda een constante 14°C dus daar zit het wel snor mee.

de Acer Palmatum
-is een buiten plant o pinternet staat dat het wel een makelijke plant is voor beginners . maar hier had ik ook even een paar vragen bij . in de winter mag hij niet te warm staan . mar de koelste plaats hier thuis is de kelder maar daar is geen licht . dus hoe of waar kan je de plant in de winter het beste laten voor zijn winterslaap als het te koud moest zijn (onder 0°C)


nu hoop ik dat iemand mij wat wijzer kan maken wat het makelijkste is om als eerste plant te nemen .
beide vindt ik het mooie planten maar vindt dat de gezondheid van de plant zeer belangrijk is . en niet dat hij na bv 2 maanden al zijn bladeren verliest . daarom zou ik graag wat meer begeleiding hebben voor ik tot de aankoop overga .

alvast bedankt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

binnen of buiten boompje 10 jaren 2 dagen geleden #32582

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Hallo,

Wat de serissa betreft kan ik je niet adviseren, deze heb ik zelf geen ervaring mee.
Wat de acer betreft, deze kan ik je wel aanraden. Mits gezond groeien ze vrij snel en kun je ze goed als bonsai houden.
In de winter is het volgens mij geen probleem om een loofboom in een kelder te zetten, als ik me niet vergis is het gebrek aan licht geen probleem, omdat de boom dan geen blad heeft. Maar hiervoor graag even een bevestiging van een van de gevorderden hier.

Verder is de watergift het lastigste in het begin. Je moet even doorkrijgen wat voor een grondmix, standplaats e.d. voor jouw en je boom het beste werkt.
Het eerste jaar zou ik dan ook niet teveel aan de boom doen, gewoon even groeien laten en zorgen dat het wortelgestel gezond is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

binnen of buiten boompje 10 jaren 2 dagen geleden #32584

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je hebt het nu over 2 bomen die beiden in mijn ogen niet echt ideaal zijn. Van deze twee inderdaad, de acer palmatum. Kies dan wel de 'wildvorm': Die is het sterkste van alle varianten.

Maar wellicht is een jeneverbes of larix verstandiger. Die bomen kunnen jaarrond buiten blijven, en zijn -mits in goed substraat- nagenoeg onverwoestbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

binnen of buiten boompje 10 jaren 4 uren geleden #32634

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Ik zou zowiezo voor een buiten boom gaan omdat die toch wel een stuk makkelijker in verzorging zijn dan binnen bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren