In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginnersboompje?? 10 jaren 5 dagen geleden #32814

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Dag mede natuurfanaten, ik heb mij al wat ingelezen over bonsai en het spreekt mij de laatste tijd enorm aan om mij es te wagen en te verdiepen in deze ware kunst !
Was aan het wandelen en zag deze mooie boom in bloei, zou er ev iets met deze 'stekjes'? gedaan kunnen worden en er zo'n klein boompje van maken vraag ik mij dan af ? Alvast bedankt, ik heb nog wat moeite met de basics, maar alle begin is moeilijk nji


:lol:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersboompje?? 10 jaren 4 dagen geleden #32829

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Een meidoorn (crataegus) ja dat kan zeker .
Google maar eens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidSamyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersboompje?? 10 jaren 4 dagen geleden #32840

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Dank u wel ! Nu kan ik wat verder nu ik de naam vd boom weet :cheer:
ik heb ong een week geleden dus een stek genomen van zoals je kan zien bij de tweede foto en voorlopig in een emmer water gezet, zullen hier nu wortels aan het stammetje vormen of beter in potgrond zetten? De stek is ong 40 cm hoog..
Ik heb het nog wat moeilijk van of ik al dan niet iets kan gebruiken om er ev een bonsai van te maken maar ook met wat de grootte moet zijn vd stek, maar ik zag ond al op dit groot forum dat men ook kan wachten tot er wat groen begint te vormen, wat lager bij de stam ;)
Zijn er mss tips of ervaringen bij deze soort??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersboompje?? 10 jaren 4 dagen geleden #32860

  • Ceco
  • Ceco's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 12
Waarom denk je dat een afgenomen tak wortels vormt?
Enige botanische kennes is toch wel gewenst.

Groeten,
Cees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersboompje?? 10 jaren 4 dagen geleden #32862

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10

Ceco schreef : Waarom denk je dat een afgenomen tak wortels vormt?
Enige botanische kennes is toch wel gewenst.

Groeten,
Cees.


Je hebt gelijk, ik kan en mag de 'eerste, de beste' vraag hier niet neerzetten i guess.. Ik weet dat ik mij eerst goed moet informeren en inlezen vooraleer ik hier de boel kom lastigvallen met mss wel onnodige vragen waar ik later nog om zal lachen dat ik ze gevraagd heb.. Alli hoop ik toch..
Maar ik ben toch goed op weg denk ik, enfin, de motivatie en belangstelling ontbreekt mij toch niet, laat ons hopen dat dit zo mag blijven..

Ik zal er hoe dan ook op letten en mij extra inlezen voor ik hier iets overbodigs vraag, botanische kennis heb ik nu bvb nog nooit van gehoord maar het helpt mij wel terug een stukje verder dus zo zie je maar..

Ik ben er gewoon nog niet helemaal uit wat betrefd 'een stekje' nemen, ik weet dat je dit kunt door de top vd boom, of van een zijtakje nemen en stekken, ook marcoteren ken ik maar ik wist niet hoe het zat met die 'langs onderen bij de voetstam ontstane stekken', maar dat zijn idd zoals je zegt al takken...

Mss de naam veranderen van beginnersboompje naar ware beginneling hah :blush: :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersboompje?? 10 jaren 4 dagen geleden #32864

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
topicstarter vroeg of die met de "stekjes" iets kon en had dus op de 2e foto de opslag laten zien...
en de reactie van Dea was deze

dea schreef : Een meidoorn (crataegus) ja dat kan zeker .
Google maar eens.


ik dacht ook da het niet kon,maar aangezien ik een leek ben en Dea niet,heb ik zelf niet gereageerd..
maar ik vermoed nu dus dat Dea gewoon bedoelde dat je een bonsai kan maken van een crateagus en niet noodzakelijk het over die "stekjes" had..

gewoon een misverstandje dus....en vragen kan en mag toch altijd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersboompje?? 10 jaren 4 dagen geleden #32865

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
De grondscheuten die je toont komen bijna zeker van onder de entplaats en zullen als je ze ooit aan de groei krijgt witte bloemen geven.
Ik heb zelf nog nooit succes gehad bij pogingen meidoorn te stekken. Waarschijnlijk ga ik het toch nog eens proberen. Zijn er forumleden die wel al succes hadden? En hoe gingen ze dan tewerk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersboompje?? 10 jaren 4 dagen geleden #32867

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd, ik bedoelde enkel dat met deze soort een bonsai te maken valt.
Pas daarna kwam er een reactie over het stekje in water steken en dan hopen dat er wortels komen.
Daarover heb ik niets gezegd. Ik denk ook dat dit niet de juiste manier is en dat het tevens niet zal slagen.
Afleggen of marcoteren was beter geweest, of anders en niet verhout, kleiner stekje nemen in een geschikt grondmengsel eventueel met stekpoeder of groei/wortel hormoon. En dan ook nog eens op het juiste tijdstip van het jaar.

Maar ik begrijp de verwarring omdat er tevens gevraagd werd of er iets met deze stekjes te doen valt.
Sorry, my bad....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Beginnersboompje?? 10 jaren 4 dagen geleden #32868

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10

dea schreef : Idd, ik bedoelde enkel dat met deze soort een bonsai te maken valt.
Pas daarna kwam er een reactie over het stekje in water steken en dan hopen dat er wortels komen.
Daarover heb ik niets gezegd. Ik denk ook dat dit niet de juiste manier is en dat het tevens niet zal slagen.
Afleggen of marcoteren was beter geweest, of anders en niet verhout, kleiner stekje nemen in een geschikt grondmengsel eventueel met stekpoeder of groei/wortel hormoon. En dan ook nog eens op het juiste tijdstip van het jaar.

Maar ik begrijp de verwarring omdat er tevens gevraagd werd of er iets met deze stekjes te doen valt.
Sorry, my bad....


Geen sorry, ik wist dat het over de bonsai zelf ging, en toen ging ik verder idd over als het kon met zo'n grondstek, heb gegoogled en zijn ware prachtboompjes in miniatuur, maar niet vanzelfsprekend als ik sommige berichtjes/bronnen zie, mss dan toch beter niet voor beginners, maar we mss kunnen we het toch es proberen, mss samen met enkele leden?? Nieuw projectje of zo lanceren?
Maar ik veronderstel dat de perfecte 'stektijd' waar je het over hebt Dea, in de vroege lente zal zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnersboompje?? 10 jaren 4 dagen geleden #32871

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

DavidSamyn schreef : Maar ik veronderstel dat de perfecte 'stektijd' waar je het over hebt Dea, in de vroege lente zal zijn?


Zomer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidSamyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren