In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe bonsai aanschaffen. 10 jaren 1 dag geleden #32918

  • SwennenEster
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

bij deze informeer ik even over een nieuwe binnenbonsai.
mijn verhaal is als volgt, twee jaar geleden kreeg ik voor mijn verjaardag een bonsai van een vriend van mij die hem kwijt moest want hij verhuisde naar een ander appartement waar het licht niet goed genoeg was voor zijn bonsai. We spreken hier over een volgroeide en mooi gevormde bonsai, heb spijtig genoeg nooit een foto gemaakt.

Hij stond die twee jaar bij mijn ouders in de veranda (omdat ik daar toen nog woonde) en had het daar goed naar zijn zin. Ik moest hem af en toe eens bijknippen en bewateren en heb hem een keer verpot in die 2 jaar. Als er iets mis was kwam de vriend altijd even kijken en legde uit hoe ik het moest doen. Ben dus nog steeds een leek op bonsaivlak.

in september ben ik verhuisd naar een appartement in Brussel. Hij had het even moeilijk maar mits aanpassingen van mijn verzorging gedijde hij vrij goed. in december dit jaar is er ingebroken in mijn appartement en naast de tv en nog enkele kleine spullen hebben ze ook de bonsai meegenomen. (wat ik ergens wel begrijp want het was een knapperd!)

Nu had ik iets later een boompje aangeschaft via een tuincenter, daar zeiden ze dat het perfect mogelijk was om binnen te houden. het boompje dacht er anders over en heb hem dan ook in de volle grond gezet in de tuin, hij is ondertussen al heel wat blijer.

Nu ben ik dus op zoek naar een sterke beginnersboom voor binnen, ik dacht aan een liguster of een ficus.
Welke boom raden jullie mij aan als beginner?
Zijn er hier starterspakketen te koop die echt aan te raden zijn?

alvast bedankt voor de antwoorden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SwennenEster.

Nieuwe bonsai aanschaffen. 10 jaren 1 dag geleden #32920

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je zegt niet welke bonsai je eerst had (waarbij de verzorging blijkbaar goed lukte en waarom dan niet terug dezelfde soort nemen?).
Ook niet welke boom je nu in de tuin plaatste en waarover je op het forum mogelijks goede verzorgingstips kunt krijgen.
Een bonsai zal altijd beter groeien buiten dan in de huiskamer. Vorstgevoelige soorten moeten wel voor de vorst binnengehaald worden. En doen het meestal beter in een koelere goed verlichte ruimte dan in ruimtes met volle verwarming.
En waarom een boom niet op het terras plaatsen? In een stad is er meestal een warmer micro-klimaat.
Naast de shop die bij het forum hoort kan je (in Brussel) ook terecht bij Bauwens Dilbeek. Het is daar trouwens dit WE Azalea tentoonstelling. (Op de site ook foto's van gestolen bonsai.)
In de City in de Nieuwstraat is een bonsai-winkel met binnenbonsai op de eerste verdieping.

een herinnering voor iedereen: je kan best een paar foto's hebben van je betere bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Nieuwe bonsai aanschaffen. 10 jaren 1 dag geleden #32924

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
gokje... de eerste was een ficus, de tweede een ulmus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai aanschaffen. 10 jaren 7 uren geleden #32990

  • cinbonsai
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 3
Voor binnenshuis is mijns inziens een ficus het beste , deze kan in de zomer ook best op het terras . Ficus verdraagt regen , best geen volle zon . Zij houden ook van waternevelen . Ficus vindt je eigenlijk op veel plaatsen , de grotere bloemenzaken hebben die met hopen staan aan schappelijke prijzen . Natuurlijk gaan er hier direct reageren dat dit meestal geen echte bonsai is , dat weet ik ook hoor . Maar met wat liefde kan je van deze (eigenlijk verminkte boompjes) toch prachtstukken maken. Ik had lang voor ik met bonsai echt bezig was zo een paar in huis , helemaal verwilderd en verwaarloosd . Tot ik op een dag groene vingers kreeg en eraan begonnen ben , moet je nu zien . Na nu ongeveer 2jaar beginnen zij prachtig uit te groeien , zijn deze winter bedraad in een poging om een echte kruin te creëren . Ze zien er goed uit en vliegen eerstdaags buiten bij de andere bomen . dan zie ik ze wel opfleuren ze staan duidelijk liever in de buitenlucht. Ik heb ook Ulmus maar mijns inziens is dit echt wel een buitenboom .
Succes in elk geval

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai aanschaffen. 10 jaren 7 uren geleden #32991

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ficus kan prima, maar..

NIET de SOORT maakt iets tot bonsai, maar de technieken & het uiterlijk van de plant. Er zijn GEWELDIGE bonsai van ficussen gemaakt

Ficus kan PERFECT in de volle zon. Ze staan bij mij de hele zomer 10 uur per dag buiten in de zon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai aanschaffen. 10 jaren 7 uren geleden #32996

  • cinbonsai
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 3
ja hoor leatherback , je hebt volkomen gelijk . Er zijn idd prachtige ficussen als bonsai , ik gaf enkel mijn mening over de relatief goedkope boompjes in tuincentra . Als je een deftige ficus reeds bonsaiwaardig wil ga je naar een speciaalzaak en betaal je waarschijnlijk een héél pak meer . En mijn ficusjes prefereren half zon , dan zie je hun groeien en scheutjes krijgen als zot . Mijn bonsai rek heeft de hele dag zon , ik zet hen echter iets meer naar achter zodat ze half beschutting krijgen van de andere bomen , werkt perfect .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai aanschaffen. 10 jaren 6 uren geleden #33002

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

cinbonsai schreef : ik gaf enkel mijn mening over de relatief goedkope boompjes in tuincentra


Als we het hier over bonsai hebben die geen bonsai zijn, dan hebben we het over de 'Ginseng', die, quote:

"Ginseng Ficus is not considered by enthusiasts to be a true bonsai, even though it is sold as one to the uninitiated"

De SOORT is wel geschikt voor bonsai, en zelfs van zo'n lelijke knol met afgehakte stam schijn je nog iets te kunnen maken:

kuromatsubonsai.com/tropical-bonsai/ginseng-ficus-bonsai/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Nieuwe bonsai aanschaffen. 9 jaren 11 maanden geleden #33028

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
Persoonlijk vind ik de ficus Ginseng een van de mooist binnen planten en heb reeds van 2, die als binnen plant is gehouden, een bonsai van gemaakt.

zo heb ik laatst nog een geruild met mijn moeder die hem jaren als plant had.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai aanschaffen. 9 jaren 11 maanden geleden #33029

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
zo is hij nu.

Persoonlijk zou ik beginnen met een ficus, makkelijk qua verzorging, groeit snel (iets wat je als beginner toch graag wilt zien ivm resultaat) en praktisch niet dood te krijgen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RickD87.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts