In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

berk 9 jaren 11 maanden geleden #33175

  • Johanneke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Hallo allemaal.

Deze berk heb ik uitgegraven, kort gezaagd en wortelsnoei toegepast. Geen idee of ik het goed heb gedaan... Nu na twee weken begint ie eindelijk uit te lopen.

Moet ik die onderste knoppen direct verwijderen zodat ik bovenin meer knoppen krijg?

En iemand nog meer tips? Staat trouwens in simpele potgrond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

berk 9 jaren 11 maanden geleden #33176

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Johanneke schreef : Deze berk heb ik uitgegraven, kort gezaagd en wortelsnoei toegepast.


Wanneer? Waarom heb je wortelsnoei toegepast?
Staat de boom nou in een emmer? Zitten daar gaten in voor afwatering?

Moet ik die onderste knoppen direct verwijderen zodat ik bovenin meer knoppen krijg?


Juist niet, lijkt mij. Maar ik weet niet wat je doel is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

berk 9 jaren 11 maanden geleden #33182

  • Johanneke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Heb de boom 3 weken geleden uitgegraven omdat deze anders werd vernietigd. Wortelsnoei toegepast omdat er een flinke kluit aan zat en anders niet in de emmer paste. Emmer is voorzien van gaten en een laag hydrokorrels.

Waarom zou ik al die onderste knoppen laten uitgroeien tot takken? Lijken mij nutteloos. Ik zal nog wel een foto plaatsen wat ik van plan ben met deze berk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

berk 9 jaren 11 maanden geleden #33185

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Berkenbomen hebben van nature hangende takken en bladeren, ik snap daarom wel dat je de takken bovenin de stam wilt hebben zodat ze later naar beneden kunnen hangen.
Echter de boom is nu verzwakt.
Minder wortels dan in de oude situatie.
Heeft ook weinig wateropname aangezien je de oude grond vervangen hebt door potgrond (neem ik aan) en de haarwortels moeten herstellen.
Heeft ook geen bladeren om zonlicht om te zetten in energie.

Hoe je takken bovenin de tak kunt stimuleren weet ik ook niet, zou ik ook wel graag willen weten eigenlijk.
Tot dusver heb dit probleem of niet gehad (boomsoort gaf takken bovenop de tak waar ik dat wilde) maar in verreweg de meeste gevallen heb ik simpelweg de stam tot vlak boven de hoogste uitloper afgezaagd.
Dat kon omdat ik toch al een tapse stam wilde bereiken d.m.v een nieuwe tak als stam te nemen.

Ik zou de berk voorlopig met rust laten. Misschien in een later stadium zou je kunnen proberen te bemesten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johanneke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mdevries. Reden: iets vergeten

berk 9 jaren 11 maanden geleden #33191

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Johanneke schreef : Waarom zou ik al die onderste knoppen laten uitgroeien tot takken? Lijken mij nutteloos.


Waarom vraag je het dan ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

berk 9 jaren 11 maanden geleden #33194

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

Auk schreef :

Johanneke schreef : Waarom zou ik al die onderste knoppen laten uitgroeien tot takken? Lijken mij nutteloos.


Waarom vraag je het dan ?


Weghalen lijkt mij logisch als je op die plaatsen geen takken wilt, ik kan de twijfel begrijpen omdat het mij ook logisch lijkt om dezenu te laten staan omdat dit de groei en gezondheid bevordert.
In een later stadium als de boom goed herstelt en gezond is kunnen deze alsnog verwijdert worden.

Ik zou dus zeggen, voor nu lekker laten groeien en niet weghalen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johanneke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

berk 9 jaren 11 maanden geleden #33196

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb een berk in soortgelijk stadium; Midden in de winter verplaatst (Hoewel hij bij mij in de volle grond staat). Naast 3 uitlopende knoppen hoger op de stam, bestaat de groei ook bij mij uit tientallen knoppen bij de grond. Na de warme period ga ik deze sterk uitdunnen. Ik heb ze laten staan om de wortels niet te veel te 'verwarren'. De takken dragen bij aan het herstel van je wortelkluit. Als die sterk genoeg wordt zal het verwijderen van de takken leiden tot extra energie voor nieuwe takken. Echter, als je ze nu weg haalt, maak je de boom alleen maar zwakker.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johanneke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

berk 9 jaren 11 maanden geleden #33197

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Er is een zware ingreep op deze boom gebeurd. Zeg je zelf. Je weet niet in hoever deze plant zich nog gaat herstellen. De uitlopers zijn er vooral op de kracht die in het hout zit. En toch wil je deze eerste en voorlopig enige tekens van leven ook nog eens verwijderen? Je kan hopen dat er hogerop nog uitlopers komen, maar bent daar nu nog niet zeker van. Takken kan je altijd nog verwijderen.
Mogelijks heb je later nog een laag geplaatste tak als nieuwe top nodig, (met verwijdering van het hogere deel van de huidige stam), om wat tapsheid te krijgen ipv van de rechte stok die het nu is.
Met potgrond als substraat zal je de watergift goed in evenwicht moeten houden.
Bewerking:(Ik merk dat LB een vergelijkbaar advies geeft terwijl ik mijn bericht aan het typen was)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johanneke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

berk 9 jaren 11 maanden geleden #33198

  • Johanneke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ok, bedankt allemaal. Ik laat deze lekker zijn gang gaan en besef eigenlijk nu pas dat ik de boom flink onder handen heb genomen.

Het is voor mij ook nog allemaal nieuw en heb 0,0 ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren