In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Carpinus 9 jaren 11 maanden geleden #33405

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Er is wat aan de hand met m'n Haagbeuk en ik kan er zelf maar niet uitkomen wat het is en wat ik er aan kan doen...
Het begon toen de eerste bladeren net uitkwamen, ongeveer bij 2 bladparen begonnen ze allemaal te verdorren, zonder dat de boom droog stond of vol in de zon.
Vervolgens is de boom overal nieuwe uitlopers gaan maken (mooi dacht ik) maar zodra het eerste bladpaar uit de knop is sterven deze ook weer langzaam af?! :S En zo gaat dat op dit moment door...
Is het een ziekte, toedoen van een plaag of mijn eigen schuld? Ik had de boom deze lente wel bedraad, en dan zou een oorzaak kunnen zijn dat ik het draad te strak heb gezet waardoor er bijvoorbeeld geen sap meer kan stromen, alleen leek me dit geen oorzaak aangezien de boom wel weer overal nieuwe knoppen kon maken na de eerste 'golf' van sterfte.

Hopelijk weet een van jullie wat het misschien zou kunnen zijn en of het te behandelen valt. Als dit zo door gaat kan ik hem binnenkort weggooien..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Karsten.

Carpinus 9 jaren 11 maanden geleden #33408

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als ik zo naar de foto's kijk, zie ik allerlei spinnerag, wat vaak een teken is van spintmijt infectie. Dus dat zou een oorzaak kunnen zijn. inspecteer je boom, en zoek naar beestjes, kleiner dan een halve mm groot.

Als dat het niet is, zou mijn eerste gok zijn: Te veel bemest, te sterke bladmest oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carpinus 9 jaren 11 maanden geleden #33515

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Bedankt voor antwoorden leatherback.
Dat spinnerag is inderdaad vreemd, ik heb het ook bekeken (zelfs met een vergrootglas) maar kon geen enkele mijt of verdachte beweging vinden...
Het punt is wel dat op meerdere van m'n gezonde planten ook deze 'haartjes' overal bij de knoppen, bladeren en takken zitten, wel in mindere mate. Misschien dat het pollen zijn, er vliegt van alles aan pluizig spul hier door de lucht..
Blad bemesting is bij deze boom niet aan de orde geweest en overbemesting kan bijna niet (Green Dream mest en hij staat in foetsie-bah) maar goed, nog steeds ben ik radeloos. Wel lijken de scheuten uit de nieuwe knoppen, in de top vooral, iets beter te doen (dus 1 bladpaar verder te groeien zonder dat deze zwartig wordt en afsterft)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carpinus 9 jaren 11 maanden geleden #33519

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
bonenspintmijt ? :evil: , bijna niet te zien en niet zo makkelijk te bestrijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carpinus 9 jaren 10 maanden geleden #33667

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Mhh ik hoop van niet..
Weet nog steeds niet zeker of het mijten zijn maar goed, heb met een spiritus-zeep oplossing de plant behandeld. Hopen dat het effect heeft :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren