In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33691

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

kan-boke schreef : Om dit te voorkomen spuit ik elke maand preventief tegen schimmel. Ook tegen beestjes, trouwens...


Ben persoonlijk geen voorstander van alles maar doodspuiten. Door je planten gewoon gezond te houden ben je het gros van de problemen ook voor, en kan de natuur gewoon lekker doorleven zonder allerlei gifstoffen te verspreiden
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33699

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

Eddyswerink schreef : Ik heb in de shop inmiddels bonsai aarde Loof besteld. Ik begrijp dat ik hem dus wel in een grotere pot kan overzetten met wat extra van deze aarde. Ik zal dit in het weekend eens gaan doen. Bedankt voor alle reacties


Korte uitleg over het verpotten.

Verpotten van loofbomen gaat bij de meeste soorten het beste in het vroege voorjaar, omdat de energie dan van de wortels naar de takken gaat om de knoppen te doen openen. Als je dus verpot net voor de knoppen opengaan, zit de meeste energie in de stam en takken.

Alsje nu verpot zoals een verpot normaal gesproken gadaan wordt met wortelsnoei en uitharken e.d. dan beschadigen wortels flink en zal de boom hier veel last van hebben en moeten herstellen.

Het in een grotere pot zetten zoals hier nu genoemd wordt is dan ook enkel een grotere pot nemen, laagje grondmix vervolgens de boom erin zonder de wortels los te maken en aanvullen met grondmix.
Op die manier lijd de boom er nauwelijks onder en heb je toch het voordeel van een betere grondmix.

Wel zou ik je adviseren om vroeg in het voorjaar volgend jaar een grondige verpotting te doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eddyswerink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33701

  • Eddyswerink
  • Eddyswerink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Het was ook inderdaad de bedoeling van een grotere pot en de bonsai alleen maar over te zetten. Nieuwe aarde er onder en rond om en volgend voorjaar het beter aan te pakken.
Trouwens is dit een fijn forum met goede tips, bedankt
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33721

  • kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 14

leatherback schreef :

kan-boke schreef : Om dit te voorkomen spuit ik elke maand preventief tegen schimmel. Ook tegen beestjes, trouwens...


Ben persoonlijk geen voorstander van alles maar doodspuiten. Door je planten gewoon gezond te houden ben je het gros van de problemen ook voor, en kan de natuur gewoon lekker doorleven zonder allerlei gifstoffen te verspreiden


En hoe houd jij je boompjes dan zo gezond dat je geen last krijgt van beestjes en schimmels? Volgens mij maakt het trouwens voor beestjes en schimmels niet zoveel uit hoe een boom erbij staat.
Sinds ik preventief een keer in de maand spuit (bescheiden, ik verzuip de bomen niet in gif...) heb ik geen last meer van schimmels en luizen en staat alles er 'gezond' bij... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33722

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Schimmels heb ik in mijn opgepotte bomen zowieso nog geen last van gehad. Ik heb vorig jaar in mijn kweekbedden wat last van meeldauw gehad, maar dat was met 2 keer goed mesten en wat regelmatig gieten opgelost.

Beestjes.. Last is relatief. Ik vind het niet erg als er een keer een gat in een boompje gegeten wordt. En een galblaasje hier of daar.. Daar gaat een boom ook niet dood aan. Als ik zie dat planten echt duidelijk luizen hebben, dan spuit / giet ik mijn planten 2 keer met systemisch middel. En dat was bv vorige week voor de eerste keer. Van het weekend nog een keer. Voordeel: Mijn bomen zitten vol met spinnen (In mijn potentilla vond ik bij het snoeien van de week maar liefst 7 spinnen) en allerlei roofmijten ed. Die doodt je nl ook als je maar continue alles bespuit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33723

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
heb je geen azalea , Jelle?
die hebben doorgaans (bijna) elk jaar last van schimmel, tenzij je (preventief) spuit....

ben er ook niet echt een voorstander van hoor, live and let live...
alhoewel wat rupsjes (van die hele kleine) dit jaar mn hele ribes kaal hebben gegeten.
geen enkel blad heeft t overleefd.
ach ja, hebben die ook weer wat te eten gehad en kan ik hopelijk straks genieten van wat vlindertjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33724

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb 3 azaleas. Geen last.

Je ribes geeft straks een hele scheut nieuw blad, loopt in alle oksels weer uit: Scheelt weer een keer zelf ontbladeren :d

(De enige reden waarom bomen zo goed reageren op ontbladeren zijn de insecten die regelmatig bladeren aanvreten welke vervangen moeten worden, soms op grote schaal).

Nee, voor mij gewoon lekker de natuur zijn werk laten doen. En ik zal daardoor vast bomen verliezen. Maar ik hou enorm van veel insecten in de tuin (Ik heb dan ook een ruige tuin, waar een berg van snoeiafval tussen de bloemen ligt te composteren etc)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea, Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33725

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Nu ik dit lees vraag ik me het volgende af:

Ik ben al ruim 10 jaar met koikarpers bezig, nu zijn er op diverse koifora discussies om preventief het water te behandelen om ziektes te voorkomen. Er zijn voor en tegen standers.
Zelf heb ik dat nooit gedaan, om de simpele reden dat een gezonde vis een goede weerstand heeft en aanvallen van parasieten of bacterien zelf zou moeten kunnen bestrijden, vergelijkbaar met mensen en bv griepvirus. Zo is mijn redenatie.
Daarnaast wordt er ook beweerd (ik kan geen wetenschappelijk bewijs overleggen) dat parasieten en andere ziekteverwekkers immuun kunnen worden voor bepaalde bestrijdingsmiddelen als deze regelmatig in kleinere dosissen aangeleverd worden, hetgeen je met preventief behandelen doet.

Ik ben dus in principe iemand die enkel in extreme gevallen naar bestrijdingsmiddelen grijpt.

Hoe wordt vooral tegen dit laatste in de bonsaiwereld aangekeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33726

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ben van huis uit gepromoveerd ecosysteem bioloog, en ben het helemaal met jouw conclusies eens, Matje
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje, wouterg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33743

  • kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 14
Het is ook niet dat ik elke week met gasmasker en zo'n wit isolatiepak als Ali Chemicali (hoi, Ron :evil: ) de tuin in ga en alles plat spuit wat beweegt... Zal m'n poes ook ziet zo blij mee zijn. Het stuk tuin wat nog niet is 'verorberd door bonsai' wordt ook gewoon met rust gelaten. Genoeg planten en ruimte voor spinnen en andere kruipers.
Ik heb ooit vroeg in het seizoen een luizenplaag in een Juniperus gehad, gewoon niet gezien. :oops: Daar heeft de boom, nadat alle ongedierte dood was de rest van het seizoen voor nodig gehad om daarvan bij te komen. Ik was bang dat 'ie het niet meer zou redden. Dit gaat me niet nog eens gebeuren. Even afkloppen op hout maar ik heb sindsdien nooit meer last gehad van ongedierte of schimmel en wil dit graag zo houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts