In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33750

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik heb sinds de lente zelf ook een Acer Palmatum Atroporeum.
Die van mij staat in de volle grond en heeft geen dorre bladpunten.
Ook krijgt die van mij redelijk veel zon wat blijkbaar geen probleem is.

Hij staat tussen andere planten en stuiken in dus ik denk dat de luwte hem beschermd.
Misschien kan het verplaatsen naar een plek uit de wind ervoor zorgen dat er niet meer bladeren verdorren of dat het erger wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33764

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

kan-boke schreef : En hoe houd jij je boompjes dan zo gezond dat je geen last krijgt van beestjes en schimmels? Volgens mij maakt het trouwens voor beestjes en schimmels niet zoveel uit hoe een boom erbij staat.


Hier een foto van een iep die ik zo'n 20 jaar geleden gezaaid heb. Ik was toen nog een beginner (en ben dat nog steeds :) ) en het boompje stond op een balkonnetje op 2 hoog. Hij is mee verhuisd en in m'n tuin terechtgekomen - en is vervolgens jarenlang verwaarloosd. Zo'n twee jaar geleden was 't boompje op sterven na dood. Er kwamen nog maar een paar blaadjes aan de takken, de vervolgens afstierven. De boom zat onder een zwarte schimmel en dopluis.

Zo'n twee jaar geleden herleefde mijn interesse in het (zelf kweken van) bonsai. De iep is voor het eerst verpot, schoongeborsteld en stevig bemest. Gevolg was veel nieuwe, gezonde groei. De schimmel bleef weg, de dopluis ook.
Ik ben 'm nu aan het marcotteren om te proberen fraaie wortels te krijgen.

NB: dit is NIET bedoeld als voorbeeld van een mooie bonsai - dat is 't niet en zal het waarschijnlijk ook niet meer worden - maar als bewijs dat het wel degelijk uitmaakt hoe gezond een boom is. Ik heb GEEN bestrijdingsmiddelen gebruikt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33766

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als we david Cortizas m,ogen geloven, is het probleem met verdrogende bladeren van de A palmatum alleen het gevolg van ongelukkige wortels. Hij heeft zijn palmatums bij 40C in zeewind staan en die bladeren hebben geen problemen.

Zie:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Verkleuring bladen van esdoorn 9 jaren 10 maanden geleden #33769

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
"Scorch most often occurs following prolonged periods of dry, windy weather or bright sunshine when the roots are unable to supply water to the foliage as rapidly as it is lost by transpiration from the leaves."
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eddyswerink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts