In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Allerlei vraagjes 9 jaren 10 maanden geleden #33900

  • Us3rt3d
  • Us3rt3d's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allen,

De laatste tijd ben ik mezelf weer een beetje aan het inlezen omdat mijn boompjes sinds kort buiten staan.
Nu verkleurde mijn ulmus en carmona een klein beetje. Na onderzoek bleek dat de carmona eigenlijk boven de 15 graden pas naar buiten mag en dus is het nog te koud buiten. Die staat nu binnen.

Maar mijn ulmus heeft sinds deze naar buiten is geplaatst last van witte bladpunten. Is dit een reactie op de verplaatsing of is er iets met de bemesting aan de hand? Binnen had hij er overigens ook last van maar dan van bruine bladpunten en het was toch een stuk minder dan dat hij nu heeft.

Nu had ik nog twee vraagjes, ik zie op allerlei sites staan dat je het beste bemest in de zomermaanden om de twee weken of elke week met een halve dosering. Op de flesje pokon dat ik heb staat 1x per week 5 ml op 1 liter water aanmengen en vervolgens voeden in de zomermaanden. Dit komt dus niet overeen met de andere informatie die ik lees.

Mijn vraag is of het dus beter is om de volle dosering te geven eenmaal per week of de halve eenmaal per week in de zomer? (Van maart tot en met oktober)
En wat is de dosering dan in de winter? Ik zat te denken aan een halve dosering eens per twee weken. (Van november tot en met februari)
Ik gebruik half akadama en half potgrond als grondmengels en de NPK waarde van de pokon is 4,6,6.

Ook wordt er geschreven dat al mijn boompjes op eentje na de volle zon kunnen verdragen mits de temperatuur onder de 30 graden blijft. Is dit verder niet schadelijk als deze dan in de volle zon worden gezet, wat denken jullie?


Momenteel ben ik al anderhalf jaar aan het proberen met de goede verzorging onder de duim te krijgen. Ik vind het alleen wel erg lastig daarom vraag ik nu wat advies aan jullie. :)

Groetjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Us3rt3d.

Allerlei vraagjes 9 jaren 10 maanden geleden #33905

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Bemesten is heel persoonlijk en boom afhankelijk.
Alles wat je doet bij bonsai doe je met een reden en een bepaald doel voor ogen.
Zo ook bemesten:
Hoe groot is de boom, de pot en het volume inhoud (grond)?
Wat/hoe is de grondsamenstelling? (open, of vrij dicht)
In welk stadium is je boom? Wil je veel nieuwe explosieve groei of wil je slechts wat geringe groei omdat je boom al redelijk ontwikkeld is?
Sws is het beter om vaker/regelmatiger wat kleinere doses te geven dan in 1x heel veel.
Persoonlijk voed ik ook vnl met organische mest welke je bodemstructuur tevens verbeterd en er minder kans is op ophoping van zouten in de pot.
Vraag je aan 10 mensen wat hun voedingsregime is, dan zul je wss 10 verschillende antwoorden krijgen.
In de zeer hete zomermaanden heeft het sws geen zin om te voeden aangezien je bomen het dan niet zullen/kunnen opnemen. In het voorjaar geef je voeding met een iets hogere N waarde, in het najaar weinig tot geen N. Sws is de najaarsvoeding de belangrijkste die je kunt geven, want deze zorgt dat je bomen in het voorjaar erop goed en gezond kunnen uitlopen.

test voor jezelf enkele zaken en kijk hoe je bomen erop reageren.
nogmaals, liever wat vaker een kleine dosering, dan in 1x heel veel.
Bladbemesting (HB101, visemulsie etc) reageren mn bomen ook enorm goed op, helemaal na op/verpotten, bedraden, stylen etc.

succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Allerlei vraagjes 9 jaren 10 maanden geleden #33909

  • Us3rt3d
  • Us3rt3d's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Dankjewel dea!

Wat ik uit jou post haal is dat:
Mijn ligustrum die pas driekwart jaar oud is doet er dus goed aan om de volle dosering te krijgen?
En mijn ulmus van ongeveer 10 jaar oud doet er dus goed aan om een halve dosering te krijgen?
Globaal gezien natuurlijk want het is altijd meten en passen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Allerlei vraagjes 9 jaren 10 maanden geleden #33910

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Us3rt3d schreef : Mijn ligustrum die pas driekwart jaar oud is doet er dus goed aan om de volle dosering te krijgen?


Uitleg waarom een half strength dosering een mythe is:

"Utilization of soluble fertilizers depends greatly on soil composition. Soils high in organic components and clays tend to bind nutrients and hold on to the salts, thus requiring lower levels, or less frequent applications. Bonsai soils on the other hand tend to be even leaner than most other container soils, and much leaner than native soil. Since fertilizer recommendations are based on the average container soil, this would argue for higher effective concentrations, or more frequent full strength concentrations to meet the minimal needs of healthy plant growth.

The half strength fertilizer myth is in a lot of bonsai books, but then too is the myth of 'leaf burn' from watering in bright sunlight"

NB: dit geldt voor bonsai in het juiste substraat !

bron: www.evergreengardenworks.com/fertiliz.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Allerlei vraagjes 9 jaren 10 maanden geleden #33911

  • Us3rt3d
  • Us3rt3d's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Het wordt steeds lastiger haha, ik gebruik de helft akadama en de helft gewone 'bonsai' potgrond met als bovenlaag akadama.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Allerlei vraagjes 9 jaren 10 maanden geleden #33912

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
hoi, wat jij uit mijn post haalt,is niet juist.
wat Auk postte, vertelt het mss beter.

wat ik eigenlijk zei, is dat het zeer persoonlijk is, geen vaste regel voor te verzinnen is, en dat je bemest met een bepaald doel.
dat doel weet alleen jij en wat je ermee wilt bereiken.
en zoals ik en Auk beiden zeggen: het meeste hangt af van je substraat en watergift in combinatie met de hoeveelheid en frequentie waarmee je voedt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Allerlei vraagjes 9 jaren 10 maanden geleden #33916

  • Us3rt3d
  • Us3rt3d's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Although I don't have any evidence to prove it yet, it is my suspicion that fertilizers may be more effective when applied at the higher rates at the less frequent intervals. Every other week seems to be a very good period. I can see the green color begin to fade slightly at three weeks if I delay fertilizing. The dark green vibrant color of the foliage is the key to determining the correct amount of nutrition.


Dat laatste is wel een goed hulpmiddel alhoewel ik dat denk ik wel lastig ga vinden om het zo uit te balanceren. Maar ik ga mijn best doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Allerlei vraagjes 9 jaren 10 maanden geleden #33918

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Us3rt3d schreef : The dark green vibrant color of the foliage is the key to determining the correct amount of nutrition.


Als je de kleur van je blad begint te verliezen betekent dit dat je te laat bent met bemesten: De plant is bladgroen aan het afbouwen omdat er een tekort aan specifieke nutriënten is. Het grootste probleem met fout bemesten is ophoping van zouten in de grond, waardoor de wortels in problemen komen. Ziolang je een goed doorlatend substraat hebt, en ruim water geeft, is dit risico verwaarloosbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Allerlei vraagjes 9 jaren 10 maanden geleden #33919

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ted,
mss heb je hier iets aan??
maar zoals ook al eerder genoemd, zegt ook dit (engelstalig) artikel :
"How often?
Depending on who you ask to how often is recommended"

swindon-bonsai.co.uk/2014/06/26/are-you-...ng-your-bonsai-tree/
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Teye01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Allerlei vraagjes 9 jaren 10 maanden geleden #33923

  • NandoNijhuis
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Dit is mijn acer palmatum bonsai die ik ongeveer 4 maand geleden heb gezaaid. Ik heb van alles gelezen over de verzorging van een volgroeide bonsai maar ik kan niks vinden over het beginstadium.

Kan een van jullie mij advies geven wat ik nu moet met deze bonsai?

Mvg Nando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts