In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Jullie mening gevraagd 9 jaren 9 maanden geleden #34131

  • OlivierAllemeersch
  • OlivierAllemeersch's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste leden,

als beginner twijfel ik steeds op wat ik allemaal moet letten bij aankoop van een boom, ik ben zot van shohinboompjes en heb eentje gevonden die wel in mijn smaak valt, maar is dit boompje het waard, heeft het potentie? Ik zie het echt nog niet, ik ben wel volop bezig met opzoeken en zo verder maar ja, dat lukt niet in 123.
Het boompje heeft een hoogte van 13cm en zou 20+ jaar oud moeten zij, kost een goeie €100, wat vinden jullie ervan, is dat het waard?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Alvast bedankt voor jullie mening!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by OlivierAllemeersch.

Jullie mening gevraagd 9 jaren 9 maanden geleden #34132

  • OlivierAllemeersch
  • OlivierAllemeersch's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
Of is deze beter waar voor 't geld :
Hoogte vanaf potran: 19cm. goeie €150.
Ik heb echt het inzicht nog niet om te zien of de boom potentie heeft en als bonsai kan beschouwd worden...
Dus graag hierbij jullie mening :D Bedankt.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jullie mening gevraagd 9 jaren 9 maanden geleden #34134

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jullie mening gevraagd 9 jaren 9 maanden geleden #34135

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Dit denk ik erover: Je vraag alleen al laat vermoeden dat je beter nog niet teveel besteedt aan een wat duurdere boom. Als je interesse vooral uitgaat naar naaldbomen kan je m.i. beter een juniperus in een tuincentrum gaan halen (ong. vanaf 5€)of zelfs zo een malsai kopen, die wel al heel wat duurder zal zijn. Als je dan geleerd hebt hoe dat te verzorgen kun je een betere boom aanschaffen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: OlivierAllemeersch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jullie mening gevraagd 9 jaren 9 maanden geleden #34136

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Buiten wat Ivan zegt+

Deze boompjes zijn in mijn ogen dat geld niet waard. Er is beter startmateriaal te krijgen voor veel minder geld, waar je op de lange duur zelf meer uithaalt.

Vooral het eerste boompje lijkt een probleem te hebben rondom de wortelvoet wat lastig te corrigeren zal zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: OlivierAllemeersch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jullie mening gevraagd 9 jaren 9 maanden geleden #34137

  • OlivierAllemeersch
  • OlivierAllemeersch's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt! Inderdaad het 1e boompje is wat minder, maar dat 2e zag mij er wel wat beter uit, zal er nog eens over na denken. Het probleem is ook dat ik ten 1e niet weet waar die zaken te verkijgen zijn en ook hoe er te geraken want ik ben nog bezig met m'n autorijbewijs :), en met de moto gaat niet he :p Webshops zijn gewoon makkelijk omdat de boompjes aan je deur worden gebracht ^^

@ rravenho: dat wist ik wel allemaal hoor ;) heb zelf de site al een tijdje helemaal doorgehaald,toch bedankt alleszins!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jullie mening gevraagd 9 jaren 9 maanden geleden #34138

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Het volgende zeg ik uit mijn eigen ervaring, het wil dus niet zeggen dat het bij jouw ook zo gaat, maar neem het in je overwegingen mee.

Bij mij is de normale dagelijkse verzorging het moeilijkste gebleken, ik heb er werkelijk jaren voor nodig gehad voor de boompjes bij mij echt overleefde.
De watergift is een ding, maar daarnaast was ik ook altijd teveel bezig met snoeien, verpotten, vormen e.d. waardoor de bomen teveel verzwakte en niet sterk genoeg de winter ingingen.

Mijn advies zou dan ook zijn om te beginnen met goedkope boompjes zoals eerder ook genoemd. Richt je in de eerste plaats op dingen als voeding en watergift. Persoonlijk vind ik hiervoor de goedkope tuinstruikjes het meest geschikt. De bekende tuincentrum bonsai vind ik ook moeilijke beginners boompjes, omdat deze vaak al slecht van gezondheid zijn bij aanschaf en er al wat kennis voor nodig is om deze een kans te geven.
De tuinstruikjes zoals juniperes soorten die vaak al per drie voor €10,- verkocht worden, vind ik zelf ideaal. Die kunnen veel hebben en kun je toch al snel leuk resultaat mee hebben.
Als je dan watergift en voeding onder de knie hebt (standplaats ook belangrijk) kun je stap voor stap verder gaan.

Ik ben zelf nu al zo'n tien jaar met bonsai bezig, maar het is vooral 7 jaar proberen geweest en de laatste jaren gaat het steeds beter.

Dus de boompjes die je als voorbeeld geeft, zou ik als beginner niet kopen, of ze het geld nu wel of niet waard zijn is dan niet eens relevant.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: OlivierAllemeersch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jullie mening gevraagd 9 jaren 9 maanden geleden #34139

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
ik zou die eerste in een andere schaal zetten, ik vind ze wel mooi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jullie mening gevraagd 9 jaren 9 maanden geleden #34156

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

OlivierAllemeersch schreef : Het probleem is ook dat ik ten 1e niet weet waar die zaken te verkijgen zijn en ook hoe er te geraken want ik ben nog bezig met m'n autorijbewijs :), en met de moto gaat niet he


Je moet je planten niet kopen. Je kan ook bij de spreekwoordelijke buren in de tuin gaan kijken. Marktplaats is ideaal als brond bv. Maar ook gewoon vriendelijk vragen?

Als voorbeeld: Deze struik heb ik uit een tuin gegraven. nu, na anderhalf jaar, begint het iets vorm te krijgen:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: OlivierAllemeersch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren