In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Paddestoelen groeien in pot? Goed of niet goed? 9 jaren 9 maanden geleden #34259

  • BartJanssen
  • BartJanssen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 1

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Goed of niet goed ? (boom, Carmona Retusa.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Paddestoelen groeien in pot? Goed of niet goed? 9 jaren 9 maanden geleden #34260

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Goed, geeft aan dat de bodemstructuur heel gezond is. Goede en gezonde schimmels.
Die elektronische apparatuur echter.....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartJanssen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Paddestoelen groeien in pot? Goed of niet goed? 9 jaren 9 maanden geleden #34262

  • BartJanssen
  • BartJanssen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 1
Oke dan ben ik al deels gerustgesteld. Als het nu nog geen giftige paddestoelen zijn mogen ze van mij blijven staan, als ze giftig zijn heb ik ze liever buitenshuis ...

Iemand enig idee welke mushroom het hier betreft? is ze giftig?

Groeten,
Bart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Paddestoelen groeien in pot? Goed of niet goed? 9 jaren 9 maanden geleden #34263

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
zolang je er niet mee gaat spelen en opeet, kunnen ze geen kwaad voor je gezondheid.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartJanssen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Paddestoelen groeien in pot? Goed of niet goed? 9 jaren 9 maanden geleden #34266

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
En sws hoort je boom buitenshuis....
Mss ook maar regenwater geven want die witte aanslag op de bodem duidt op kalk (te hard/leiding water).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartJanssen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Paddestoelen groeien in pot? Goed of niet goed? 9 jaren 9 maanden geleden #34288

  • BartJanssen
  • BartJanssen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik had voor indoor bonsai gekozen, 'remember', dus ik probeer ze binnenshuis te laten overleven.

We zijn nu 2 maanden ver en alles leeft nog! Ik heb wel (nog) last gehad van witte beestjes maar daar heb ik jammer genoeg geen foto's van gemaakt ... Ik heb de boom nog niet behandeld met product maar beestje per beestje met de pincet van de boom gehaald. Soms vind ik er nog eentje en die pluim ik dan weer van de boom. Ik zal volgende keer foto's maken als die beestje blijven terugkomen.

Dan over die witte aanslag, ik geef inderdaad water van de kraan maar het kan ook een schimmel zijn want ik heb gemerkt bij andere planten die ik nog heb staan dat als ik voeding geef er de eerste weken een witte laag op komt, vervolgens verandert die witte laag in mos. Dus ik ben niet zeker dat het kalk is . Ik zou dat eigenlijk wel eens willen weten. Is er een gemakkelijk middeltje om op kalk te testen ?

Als laatste punt over de electronica (de bodemvochtigheids-sensor) Ik begrijp wel dat dit voor de meeste onder jullie iets vreemds is, en dat is het ook. Het is een next-generation item wat pas sinds enkele maanden beschikbaar is op de markt voor het grote publiek. Begrijp me niet verkeerd,
elektronische bodemvochtigheids-sensors bestaan al langer , maar niet dit apparaatje, dit is pas enkele maanden in omloop.

Aangezien ik nieuw ben in bonsai en planten in algemeen, en er alles aan wil doen om mijn boompjes in leven te houden kies ik op dit moment liever voor het zekere dan voor het onzekere. Ik heb het sensor-tje zo geprogrammeerd, dat er langs de boom een lampje aan en uitgaat zolang de boom boven 80% bodemvochtigheidsgraad zit. Zakt de vochtigheid onder de 80% dan blijft het lampje branden en weet ik dat ik moet bewateren.
Een heel simpel mechanisme om altijd op het perfecte tijdstip water te geven want een onervaren oog en een hand gaan je nooit perfect vertellen hoe vochtig de grond is. Dat leer je door ervaring, en die heb ik op dit moment nog niet, dit sensor-tje helpt dus prima. Het werkt op 5Volt en enkele luttele milli-amperes wat geen verschil maakt voor de bodem en of boom.

Voor diegene met interesse in dit sensor-tje wil ik je graag wel op weg helpen met de aankoop van de hardware en het voorzien van de code.
Dit is heel simpel om aan de praat te krijgen, iedereen kan het en je bent uit de onzekerheid over de vochtigheid van de grond van je boompje.

Wat je nodig hebt:

iprototype.nl/products/arduino/boards/uno -> het computertje, hier je kan tot 6 bodemvochtigheids-sensors me aansluiten en beheren.

Wil je meer:

iprototype.nl/products/arduino/boards/mega2560 -> deze kan tot 16 bodemvochtigheids-sensors aansluiten en beheren.

De sensor:

iprototype.nl/products/components/sensors/soil-moisture-sensor

Wat leds:

iprototype.nl/products/components/led-lcd

Een PH-Meter ook misschien, zodat je van kraanwater met ph8, regenwater met de juiste ph waarde kunt maken.

iprototype.nl/products/components/sensors/analog-ph-meter-kit

De software en reference guide is gratis te downloaden op arduino.cc


In elk geval, sowieso nog bedankjes voor de info over de mushrooms. Ze lagen vandaag al plat tegen de grond. Volgens mij waren het eendaags-paddestoelen ofzo ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Paddestoelen groeien in pot? Goed of niet goed? 9 jaren 9 maanden geleden #34296

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik ben meer van de natuurlijke manier, aangezien ik met bomen bezig ben.
Maar ik begrijp dat je techniek en electronica wilt gebruiken, niet mis mee.

Indoor bonsai is een term door mensen bedacht, net zoals bonsai grond, buxus voeding, etc
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartJanssen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren