In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

3 vragen in een 9 jaren 8 maanden geleden #34419

  • SimonDonders
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste iedereen,

Van de week een troevig bericht een van onze overburen was overleden.
Vandaag was een van de zoons het huis aan het leeg halen en vroeg aan mij als ik nog intressen had in wat planten en ging dus even een kijkje wagen.

Nou heb ik 3 planten mee genomen welke ik interessant er uit vond zien voor bonsai start materieel.
Nu ben ik nog niet zo lang bezig met deze hobby en weet dus niet als deze potentie hebben maar het is altijd goed oefen materiaal.
De overbuurvrouw was altijd bezig met haar tuin en dus zijn de planten in goede conditie zover ik zie.

Alseerste een acer:


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Kunnen jullie mij vertellen welke ondersoort dit is?


Hierna een den:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Ik heb geen enkele ervaring met dennen en weet dus ook niet zo goed hoe ik met deze moet beginnen.
Ik heb hem nu tijdelijk even in deze pot gezet als noodzaak maar de wortelkluit is erg vol maar gaat niet ver de diepte in gezien hij daar altijd in een ondiepe schaal heeft gestaan.

Kunnen jullie mij vertellen welke soort dit is en hoe ik het beste op weg kan gaan met deze den qua vorming?
Als ik weet welke soort het is kan deze ook op de goede plek zetten.
ik kan altijd extra foto's plaatsen.

Ook dit kleine stekje mee genomen:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.




Mijn 3de en laatste vraag gaat over mijn huidige acer.

Ik heb sinds 2/3 maanden een acer palmatum welke het de eerste 2 maanden erg goed heeft gedaan.
Vol op uitschieters en nieuw groen.

Nu is het geval dat sinds de hitte golf in Nederland is gekomen het boompje langzaam wat zwakker overkomt en ik me nu toch echt wel zorgen begin te maken

Er zit een witte aanslag op de bladeren in eerste instantie dacht ik dat dit kalk aanslag was van het kraanwater wat ik geef maar begin mij dit toch af te vragen

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Nu heb ik vandaag als voorzorg dit middel:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Gekocht als bestrijding tegen meeldauw wat mijn andere gedachten was.
kan ik dit verdunt een spaarzaam over de acer spuiten of word dit sterk afgeraden?

Het boompje blijft nog wel steeds een hoop groen produceren en dit lijkt mij een positief teken.

Sorry voor de vele vragen
Met vriendelijke groet,
Simon Donders

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SimonDonders. Reden: Foto werkte niet

3 vragen in een 9 jaren 8 maanden geleden #34420

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Die eerste Acer.. geen idee welke precies. Lijkt mij wat minder geschikt (De onderstam is een recht stok)

Die 'den' noemen we normaal gesproken een jeneverbes. En wel een chinese, zo op het eerste gezicht. Alle takken met naaldjes laten zien dat de boom recentelijk een klap heeft gehad (bv sterke snoei). In principe kan de hele boom (groene) takjes hebben zonder naalden, maar met kleine schubben.
Die zou ik minimaal tot volgend zomer tot rust laten komen.

Je laatste acer heeft waarschijnlijk uinderdaad een meeldauw infectie, zoals het gros van de planten op het moment. Ik spuit er zelf niet tegen, maar zet planten op een goed ventilerende plek en bemest ze lekker om op krachten te komen. De nieuwe uitloop wordt vanzelf meeldauw vrij.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 vragen in een 9 jaren 8 maanden geleden #34421

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29

leatherback schreef : Je laatste acer heeft waarschijnlijk uinderdaad een meeldauw infectie, zoals het gros van de planten op het moment. Ik spuit er zelf niet tegen, maar zet planten op een goed ventilerende plek en bemest ze lekker om op krachten te komen. De nieuwe uitloop wordt vanzelf meeldauw vrij.


Oke thx weer wat geleerd ;).

Grt Lady Erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 vragen in een 9 jaren 8 maanden geleden #34430

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
die jeneverbes lijkt mij geen chinese te zijn (sorry LB) maar een sabina. idd met veel stress loof (naald loof).
met de juiste verzorging zal dit in korte tijd (1 á 2 jaren) wel weer bijtrekken en zal hij weer zn gewone geschubd loof krijgen.
mooi start materiaal !!

en gecondoleerd met je buurman...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 vragen in een 9 jaren 8 maanden geleden #34442

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dea schreef : die jeneverbes lijkt mij geen chinese te zijn (sorry LB) maar een sabina.


Uit oprechte interesse: hoe hou je die uit elkaar? (Ik ben heel slecht met identificatie jeneverbessen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 vragen in een 9 jaren 8 maanden geleden #34445

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Het loof van (de meeste) chinese jeneverbessen is veel compacter, de schubjes zitten veel meer op elkaar en zijn kleiner.
Bij een Sabina zijn de schubben (vooral ongetraind) veel langer en staan wat wijder van elkaar. Ook de uitlopers van een Sabina zijn doorgaans langer dan die van chinensis. Met de juiste training en wat geduld, valt het loof van een sabina wel veel compacter te krijgen overigens. vandaar dat je op shows wel vaker sabina's ziet staan die enorm veel op de chinensis lijken. Dan wordt het identificeren wel wat lastiger. (dan heb je ook nog de Hetzii, maar die is meestal wat donkerder groen)
Als laatste kenmerk zie ik het aan de jeneverbes in dit topic aan de kleur. het loof (vooral de jonge loten) zijn wat gelig.

Sabina, langer loof, schubben wat meer uitelkaar:
thinkoholic.com/pic.php?l=en&s=537&img=6929

Chinensis, kleinere compactere schubben:
treeinpot.com/Treeinpot/Nursery/Juniper/...ll%20House%29%27.JPG
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts