In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Een aantal vragen... 9 jaren 8 maanden geleden #34468

  • NielsTempel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn zus en haar vriend hebben een paar jaar geleden een bonsai boom gekregen. Deze hebben ze een aantal jaar redelijk verzorgd maar toen ze gingen verhuizen hebben ze hem helaas zwaar verwaarloosd, alle bladeren waren eraf gevallen en hij was op sterven na dood, of tenminste, zo zag hij er wel uit. Ik had ondertussen erop aangedrongen dat ze hem weer wat water moesten geven en kijken wat er gebeurde, wat ik weet over deze boompjes (vrij weinig moet ik toegeven) is dat ze vrij sterk zijn en wellicht dat hij dan weer wat takken met wat bladeren kon laten groeien. Dat was ook het geval, al groeit het alle kanten op en is er geen touw aan vast te knopen. Toen kregen mijn zus en haar vriend hun eerste kindje en sindsdien stond het boompje in een koude garage... Waarop ik gezegd heb ik dat ik hem wel wilde overnemen, en nu staat hij dus sinds een paar dagen bij mij thuis.

Eigenlijk heb ik altijd al een mooie, grote, bonsai boom willen hebben maar vind ze altijd best prijzig...

Maar goed, het eerste punt is, ik weet niet wat voor soort boom het is... Ik heb even rondgekeken op deze website (bijzonder informatief waarvoor dank, want ik kon eigenlijk vrijwel geen goede Nederlandstalige website vinden rond bonsai bomen), en als ik bij de vorm van de bladeren kijk leek het mij een vijgenboom, maar zoals gezegd, ik weet dat dus niet zeker. Voordat iemand gaat vragen of ik dat niet toevallig aan mijn zus gevraagd heb, zij weten het helaas ook niet. Ik heb een aantal foto's als bijlagen toegevoegd, van de hele boom, de bladeren, en de stam.

Mijn tweede punt is, hoe ga ik nu verder te werk, er zitten vrij veel dode takken aan, hoe kan ik het beste snoeien? Want ik ben ook bang (Misschien vooral omdat ik er niet zoveel van weet, maar ik me er zeker goed in wil verdiepen) dat ik iets permanent beschadig bij de boom, misschien kan dat geen kwaad ofzo, maar daarom wil ik toch even wat advies krijgen alvorens ik met een tang de boom te lijf ga.

Bedankt voor het lezen, en alvast de hulp!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een aantal vragen... 9 jaren 8 maanden geleden #34469

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
inderdaad ficus.
Dode takken mag je wegsnoeien. Maar doe het van de uiteinden naar de stam toe in stukjes. Als er melksap uit de wonde vloeit is dat een teken van leven in dat gedeelte van de tak. (op de foto's meen ik te zien dat sommige "dorre" takken toch uitlopen korter bij de stam).
Onder boomsoorten staat de ficus vermeld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NielsTempel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een aantal vragen... 9 jaren 8 maanden geleden #34470

  • NielsTempel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je antwoord!

Naar ik aanneem moet hij eerst een beetje acclimatiseren voordat ik kan snoeien, of kan dat verder geen kwaad? En inderdaad, het was mij nog niet echt opgevallen, onderin en in het midden loopt hij inderdaad een beetje uit, positief teken lijkt mij.

Edit: De bovenste tak kan ik ook zonder problemen korter maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by NielsTempel.

Een aantal vragen... 9 jaren 8 maanden geleden #34472

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Niels,

Als ik jou was, zou ik de boom gewoon even een maandje met rust laten. Dan zuo er op allerlei plekken weer spontaan leven te zien moeten zijn, en kan je beter zien welke takken leven en dood zijn. Als je dan nog een paar foto's maakt, kunnen we wel even meekijken wat een handige actie is.

Je kan zodra de groei er weer in zit, af en toe (elke 2 weken oid) een beetje groene planten mest door het gietwater doen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NielsTempel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een aantal vragen... 9 jaren 8 maanden geleden #34475

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
ik vind deze boom wel een leuke stam hebben. Wat je in de toekomst(volgend jaar) zou kunnen toepassen is dat je het bovenste gedeelte van de stam een dode "look" geeft jin/shari staat op deze site bij vormen

het rechter stuk stam is goed in blad

veel geluk :silly:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NielsTempel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by megabon.

Een aantal vragen... 9 jaren 8 maanden geleden #34483

  • NielsTempel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef : Hoi Niels,

Als ik jou was, zou ik de boom gewoon even een maandje met rust laten. Dan zuo er op allerlei plekken weer spontaan leven te zien moeten zijn, en kan je beter zien welke takken leven en dood zijn. Als je dan nog een paar foto's maakt, kunnen we wel even meekijken wat een handige actie is.

Je kan zodra de groei er weer in zit, af en toe (elke 2 weken oid) een beetje groene planten mest door het gietwater doen.


Dat lijkt mij inderdaad ook een goed plan. Zoals ik al zei, ik wil niet zomaar even wat takken eraf snoeien, goed advies waar ik wat aan heb, waarvoor dank! Er lijkt ook inderdaad wat meer leven in te komen dan ik vantevoren had verwacht. Toen ik dat zielige boompje zonder bladeren zo zag dacht ik echt dat het een lange tijd zou duren voordat er weer wat leven in kwam, dat is dus uiteindelijk meegevallen.

ik vind deze boom wel een leuke stam hebben. Wat je in de toekomst(volgend jaar) zou kunnen toepassen is dat je het bovenste gedeelte van de stam een dode "look" geeft jin/shari staat op deze site bij vormen

het rechter stuk stam is goed in blad

veel geluk :silly:


U had hem eens moeten zien toen ze hem net kregen en volop in bloei was, ik vond hem echt prachtig en zo zonde dat ze hem verwaarloosden! Ik was nog niet echt toegekomen aan het "stylen" van de boom, maar die sectie zal ik zeker ook eens doornemen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een aantal vragen... 9 jaren 8 maanden geleden #34586

  • NielsTempel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Kleine update...

Boompje begint er beter uit te zien, probeer de grond goed vochtig te houden en bemest hem nu ook om de twee weken. Ging van de week ook even naar de Intratuin hier in de buurt om voeding te kopen, uiteindelijk importvoeding gekocht wat goed lijkt te werken. Stelde ook wat vragen aan de medewerker die daar was, zij vroeg mij wat voor soort ficus het was (Wat voor soort het precies is weet ik echter niet) en adviseerde mij op mijn beschrijving dat de meeste ficussen op zich veel water nodig hebben in de groeiperiode, belangrijk om de grond vochtig te houden, maar (gebaseerd op mijn beschrijving van het blad van de boom) dat deze dat niet echt nodig had. Aangezien ik ook vertelde dat hij niet veel blad had adviseerde ze me vervolgens om hem een bad te geven om de boom een boost te geven. Ik vond dat eigenlijk nogal tegenstrijdig klinken met het verhaal dat deze ficus niet veel water nodig heeft dus ik heb daar ook geen aandacht aan besteed, vooral omdat er ook steeds meer blaadjes groeien aan de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een aantal vragen... 9 jaren 8 maanden geleden #34588

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Niels,

Goed te horen dat de boom aantrekt.

Hou in de gaten dat elke 2 weken bemesten vrij veel is als je plant in pure potgrond staat, en nog niet zo goed in het blad zit. Ik zou het wat minderen.

Dompelen werd aanbevelen om de hele kluit nat te krijgen. Vaak droogt potgrond helemaal uit, waar vervolgens geen water meer opgenomen wordt. Zelf giet ik mijn kamerplanten altijd met handwarm water, zodat de potgrond het water goed opneemt. Dan heb je wel compleet vohtige potgrond, amaar maak je niet meteen de grond kletsnat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NielsTempel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een aantal vragen... 9 jaren 8 maanden geleden #34642

  • NielsTempel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Aha, het klonk in mijn oren tegenstrijdig, maar in dat opzicht snap ik het wel ja... Overigens kijk ik vaak na of de grond droog is of niet en geef hem dan water, het leek mij niet nodig aangezien hij goed aan lijkt te trekken, om hem onder water te zetten. Maar dat is een goede tip, zal ik voortaan ook gaan doen.

Tja, dat stond natuurlijk op het flesje, dus dat leek me dan ook de manier om het aan te pakken... In dat geval zal ik het rekken voordat ik weer voeding ga geven :)

Bedankt voor je vlugge antwoord!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts