In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

graag advies: bruine naalden bij Pinus Parviflora 9 jaren 8 maanden geleden #34530

  • Zelkova
  • Zelkova's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

dit is mijn eerste post op dit forum, dus neem mij niet kwalijk als dit onderwerp al eens aan bod gekomen is, maar ik zou graag advies willen hebben over hetvolgende:
Op 21 juni jl heb ik een Pinus Parviflora gekocht. Ik heb het boompje met rust gelaten en er dus nog niets mee gedaan. Wel heb ik sinds drie weken twee korfjes met Biogoldbrokjes bij het boompje geplaatst. Sinds een kleine 2 weken worden er steeds meer naalden bruin en vallen ook wat uit. Is er iemand die weet of dit normaal gedrag is en ik mij dus geen zorgen hoef te maken, of dat er toch iets aan de hand is. Ik heb een aantal foto's bijgevoegd in de hoop dat iemand aan de hand daarvan mij meer kan vertellen. Ik heb de bruine naalden, die los zaten, vandaag (10 augustus 2014) grotendeels verwijderd. De laatste foto laat zien hoe het boompje er nu uitziet.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

graag advies: bruine naalden bij Pinus Parviflora 9 jaren 8 maanden geleden #34531

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hier is geen redden meer aan, vrees ik.

Als dennen dit stadium bereiken hebben ze reeds lange tijd problemen: Ze kunnen weken/maanden groen blijven terwijl de wortels al niets meer doen.

Advies? Eigenlijk geen.. Je wet niet waar het aan ligt (Spint, wortels, uitgedroogt, ...) dus een remedie is er niet. Maar zoals gezegd: 99% zeker is de plant nu al dood.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Zelkova

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

graag advies: bruine naalden bij Pinus Parviflora 9 jaren 8 maanden geleden #34532

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Deze boom heeft veel te veel water gehad. Daar kunnen ze niet mee omgaan.
Hou een parvi altijd droog.
Mesten doe je pas na de zomer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Zelkova

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

graag advies: bruine naalden bij Pinus Parviflora 9 jaren 8 maanden geleden #34533

  • Zelkova
  • Zelkova's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
dank voor het snelle en duidelijke antwoord. Jammer natuurlijk wel dat het aflopende zaak is...

groet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

graag advies: bruine naalden bij Pinus Parviflora 9 jaren 8 maanden geleden #34534

  • Zelkova
  • Zelkova's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Zolang ik het boompje in bezit heb, is hij niet te lang nat of te droog geweest. Ik had mij tevoren goed geinformeerd mbt het niet goed tegen (veel) water kunnen. Erg jammer dus. Dank voor de reactie.
groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

graag advies: bruine naalden bij Pinus Parviflora 9 jaren 8 maanden geleden #34537

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
heb je hem bij een dealer gekocht?
dan zou ik ermee terug gaan.
zoals gezegd was deze al langer ziek of stervende. Dit weten de bonsai verkopers ook. als je hem bij een bonsai zaak gekocht hebt, zullen ze vaak kosteloos een nieuwe geven.
heb je hem van iemand overgekocht, dan uiteraard niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Zelkova

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

graag advies: bruine naalden bij Pinus Parviflora 9 jaren 8 maanden geleden #34551

  • Zelkova
  • Zelkova's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
dank voor je reactie. Ik heb het boompje inderdaad bij een bonsai kwekerij gekocht en die heb ik ook een mailtje gestuurd. Ik wacht even zijn antwoord af.
groet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

graag advies: bruine naalden bij Pinus Parviflora 9 jaren 8 maanden geleden #34553

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Je schreef dat je er zelf nog niks aan gedaan had? Bedraden lijkt me vrij kort geleden gedaan te zijn, en niet door de kweker ?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Zelkova

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

graag advies: bruine naalden bij Pinus Parviflora 9 jaren 8 maanden geleden #34561

  • Zelkova
  • Zelkova's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
ik had een paar dagen voor het maken van de foto's het onderste gedeelte van het boompje een beetje bedraad, omdat ik dacht dat dat deel misschien wat weinig licht kreeg. Verder niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren