In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Juniperus chinensis, plan van aanpak? 9 jaren 8 maanden geleden #34659

  • PatrickEvenwel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Een tijdje terug heb ik een Picea abies starterset gekocht, en in mijn enthousiasme meteen flink lopen snoeien, bedraden en heb 'm ook meteen verpot. Later er achter gekomen dat dat niet helemaal de bedoeling was. Tijd zal leren of dit boompje het gaat overleven. :)
Nu wil ik het wat beter aanpakken. Vandaag naar lodder gereden en dit mooie boompje gekocht:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Hoe kan ik het beste te werk gaan? Ik zal tot het voorjaar wachten met verpotten. Kan ik wel al beginnen met bedraden en snoeien of moet ik daar ook mee wachten?

Over bewateren lees ik verschillende dingen.. Op www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/juniperus staat het volgende:

Ruim wateren in de groeitijd; de plant heeft veel groen en verdampt daardoor veel vocht. Geef zeker water wanneer de potgrond aan de droge kant is; de pot nooit uit laten drogen!!! Beter iets te veel dan compleet droog. Sproei het blad dagelijks tijdens het groeiseizoen.


In het filmpje op deze pagina zeggen ze:

Geef de Jeneverbes niet te veel water, het heeft periodes van relatieve droogte nodig tussen de waterbeurten.


Ook lijkt het mij bij deze grondmengsel lastig vast te stellen of de grond te droog is. Het lijkt wel puur uit akadama te bestaan. Klopt dit? En kan ik bij het verpotten het beste dit mengsel aanhouden, of iets met meer potgrond?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Verder weet ik niet zo goed welke kant ik hier mee op wil gaan. Vind 'm er al best leuk uit zien zo, maar het moet nog beter kunnen denk ik. :P

Het zijn een hoop vragen geworden, hoop dat ze allemaal beantwoord kunnen worden. :) Verder zijn alle tips welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by PatrickEvenwel.

Juniperus chinensis, plan van aanpak? 9 jaren 8 maanden geleden #34660

  • PatrickEvenwel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Kan m'n eerste bericht niet meer aanpassen. Verkeerde stukje gequote over het bewateren. Moet het volgende zijn:

Geef water wanneer de potgrond aan de droge kant is; de pot nooit uit laten drogen!!! Beter iets te veel dan compleet droog. Sproei het blad dagelijks tijdens het groeiseizoen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus chinensis, plan van aanpak? 9 jaren 8 maanden geleden #34661

  • Ceco
  • Ceco's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 12
Hoop dat je Engels goed is.
www.kaizenbonsai.com/shop/bonsai_videos.php?videoid=44

Groeten,
Cees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus chinensis, plan van aanpak? 9 jaren 8 maanden geleden #34663

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Beiden kloppen :D

De pot moet nooit uitdrogen. Maar je moet de grond wel laten aandrogen; Als de eerste cm droog is, is het zeker tijd om water te geven.

Ik heb mijn jeneverbessen in lava met denneschors staan, en eigenlijk geen potgrond. Daardoor kan het water makkelijk weglopen en is de pot nooit kletsnat: Dan kan je nagenoeg niet te veel regen geven (Ze staan ook deze week gewoon lekker in de volle regen).

Verpotten doe je met een reden.. ( bonsaitechniek.nl/kweken/verpotten/ )

Snoeien..

ik zou de plant eerst lekker in leven houden. Ga hem bekijken. Bonsai is meer een hobby van wachten dan van doen, als je begrijpt wat ik bedoel. De boom kan echt nog veel leuker, dat klopt. Maar weg is weg he..

Jeneverbes kan je het hele jaar door snoeien en bedraden, behalve als het extreen heet en droog danwel vriezend weer heeft. Maar zolang er een week of 2,3 geen vorst komt (Of je de bomo kan beschermen) kan je de plant vormen.

Voor verpotten is overigens de late lente beter dan de vroege lente. Nu zou ik het niet meer doen als het niet echt moet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus chinensis, plan van aanpak? 9 jaren 8 maanden geleden #34664

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
leatherback, je geeft aan dat je jeneverbessen in lava en denneschors staan. Gaat het dan over boompjes in training, of staan ze dan al in een bonsaischaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus chinensis, plan van aanpak? 9 jaren 8 maanden geleden #34666

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit zijn allemaal bomen in training, waarvan een in een formele schaal. Maar ook als ze niet in training in een schaal komen, blijven ze in lava/schors

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus chinensis, plan van aanpak? 9 jaren 8 maanden geleden #34669

  • PatrickEvenwel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0

Ceco schreef : Hoop dat je Engels goed is.
www.kaizenbonsai.com/shop/bonsai_videos.php?videoid=44

Groeten,
Cees.


Mijn engels is gelukkig prima. :) Leuk filmpje.


leatherback schreef : Beiden kloppen :D

De pot moet nooit uitdrogen. Maar je moet de grond wel laten aandrogen; Als de eerste cm droog is, is het zeker tijd om water te geven.

Ik heb mijn jeneverbessen in lava met denneschors staan, en eigenlijk geen potgrond. Daardoor kan het water makkelijk weglopen en is de pot nooit kletsnat: Dan kan je nagenoeg niet te veel regen geven (Ze staan ook deze week gewoon lekker in de volle regen).


Duidelijk.

Verpotten doe je met een reden.. ( bonsaitechniek.nl/kweken/verpotten/ )

Snoeien..

ik zou de plant eerst lekker in leven houden. Ga hem bekijken. Bonsai is meer een hobby van wachten dan van doen, als je begrijpt wat ik bedoel. De boom kan echt nog veel leuker, dat klopt. Maar weg is weg he..

Jeneverbes kan je het hele jaar door snoeien en bedraden, behalve als het extreen heet en droog danwel vriezend weer heeft. Maar zolang er een week of 2,3 geen vorst komt (Of je de bomo kan beschermen) kan je de plant vormen.

Voor verpotten is overigens de late lente beter dan de vroege lente. Nu zou ik het niet meer doen als het niet echt moet.


Ook duidelijk. Geduld is niet m'n sterkste kant, maar ik zal m'n best doen. ;) De reden dat ik wou verpotten was omdat ik 'm in een mooie schaal wou doen, maar dat kan ook best wel even wachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by PatrickEvenwel.

Juniperus chinensis, plan van aanpak? 9 jaren 8 maanden geleden #34672

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Eerst een mooie boom dan een bijpassende mooie schaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus chinensis, plan van aanpak? 9 jaren 8 maanden geleden #34673

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218

Eerst een mooie boom dan een bijpassende mooie schaal.


Waarbij het een vuistregel is dat de prijs van de schaal niet hoger is dan de prijs van de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniperus chinensis, plan van aanpak? 9 jaren 8 maanden geleden #34674

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Dit najaar kun je hem vormen dmv bedrading en alles wat je niet wilt snoei je weg. Zorg ervoor dat je ongeveer max 20% in 1 keer wegsnoeit, dan is de overlevingskans het grootst. Met de juiste verzorging en wat meer geduld kun je ook meer in 1 keer snoeien, maar houdt er dan rekening mee, dat er wss de eesrt komende tijd (jaar) veel stressloof voor terug komt.
Als je hem dit najaar bedraadt en vormt, kun je hem rond mei 2015 wel in een schaal zetten. Nog niet je eind schaal, want je boom is nog wel enkele jaren verwijderd voordat hij een gepaste schaal verdient.
Vanaf nu tot het najaar veel bekijken en een plan maken (tekenen) hoe je wilt dat de boom er over enkele jaren uitziet. Takkenselectie maken etc.
succes.
en maak foto's !!!
altijd goed om je op weg te helpen en de vorderingen te kunnen zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts