In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

ficus ginseng: waar begin ik mee? 9 jaren 6 maanden geleden #35199

  • ManonWaeterschoot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi!

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Manon en ik ben een 19 jaar oude student. Mijn verjaardag was eergisteren en ik heb van mijn vriend een "bonsaiboompje" gekregen, of toch dat wat voor een leek als bosai zou kunnen doorgaan. Ik heb al wat gelezen op het internet en besef dat deze plant niet bonsaiwaardig is, maar ik moet ergens beginnen natuurlijk.

Mijn doel is deze plant zo lang mogelijk in leven te houden, want het arme ding kan er ook niets aan doen dat het hier terecht is gekomen ;). Ik heb het boompje al geïdentificeerd als ficus ginseng en tot mijn grote opluchting las ik dat die wel wat kunnen verdragen. De plant staat voorlopig in de keuken op een lichte plaats. Ik ben van plan hem binnenkort een speciale plek in mijn kamer te geven op een plankje in de muur vlak naast mijn raam, zodat hij voldoende kan zonnebaden.

In verschillende topics werd er geïnsinueerd dat de grond die voor "bonsaibomen" in plantencentra gebruikt worden meestal niet geschikt is om je boompje in te houden en ook dat je een bonsai best verpot in de lente en dus zit ik met een dilemma, want het is herfst. Mijn vraag aan jullie is dus: moet ik mijn nieuwe plantje verpotten of niet?

Ook kreeg ik van mijn vriend een flesje bonsai meststof. Ik heb ondertussen geleerd dat ik naar de NPK-waarde moet kijken en die is: 4-5-6. Mag ik hem hier nog wat van geven voor hij de winter ingaat of koop ik best iets anders?

Ik zal nog even wat links naar foto's bijvoegen, zodat jullie kunnen zien in welke staat hij is en ik hoop dat jullie mij iets kunnen zeggen over de grond aan de hand van de foto's.