In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

ficus ginseng: waar begin ik mee? 9 jaren 6 maanden geleden #35199

  • ManonWaeterschoot
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi!

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Manon en ik ben een 19 jaar oude student. Mijn verjaardag was eergisteren en ik heb van mijn vriend een "bonsaiboompje" gekregen, of toch dat wat voor een leek als bosai zou kunnen doorgaan. Ik heb al wat gelezen op het internet en besef dat deze plant niet bonsaiwaardig is, maar ik moet ergens beginnen natuurlijk.

Mijn doel is deze plant zo lang mogelijk in leven te houden, want het arme ding kan er ook niets aan doen dat het hier terecht is gekomen ;). Ik heb het boompje al geïdentificeerd als ficus ginseng en tot mijn grote opluchting las ik dat die wel wat kunnen verdragen. De plant staat voorlopig in de keuken op een lichte plaats. Ik ben van plan hem binnenkort een speciale plek in mijn kamer te geven op een plankje in de muur vlak naast mijn raam, zodat hij voldoende kan zonnebaden.

In verschillende topics werd er geïnsinueerd dat de grond die voor "bonsaibomen" in plantencentra gebruikt worden meestal niet geschikt is om je boompje in te houden en ook dat je een bonsai best verpot in de lente en dus zit ik met een dilemma, want het is herfst. Mijn vraag aan jullie is dus: moet ik mijn nieuwe plantje verpotten of niet?

Ook kreeg ik van mijn vriend een flesje bonsai meststof. Ik heb ondertussen geleerd dat ik naar de NPK-waarde moet kijken en die is: 4-5-6. Mag ik hem hier nog wat van geven voor hij de winter ingaat of koop ik best iets anders?

Ik zal nog even wat links naar foto's bijvoegen, zodat jullie kunnen zien in welke staat hij is en ik hoop dat jullie mij iets kunnen zeggen over de grond aan de hand van de foto's.

i1071.photobucket.com/albums/u511/YokoW/IMG_0072.jpg

i1071.photobucket.com/albums/u511/YokoW/IMG_0075.jpg

i1071.photobucket.com/albums/u511/YokoW/IMG_0076.jpg

i1071.photobucket.com/albums/u511/YokoW/IMG_0077.jpg

i1071.photobucket.com/albums/u511/YokoW/IMG_0078.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ficus ginseng: waar begin ik mee? 9 jaren 6 maanden geleden #35200

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Manon,

Leuk. Een begin, en dat is de helft toch?

Kijk ook even hier:
www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/12948...nsai-waardig?start=0

Ik wou laten zien dat je ook met minde rideale plantenwat kan, dus ik ben met soortgelijke planten aan het stoeien. Als ik weer eens met goed licht thuis ben, zal ik een update plaatsen.

Verpotten.. moeten doet het niet. Maak je ook niet al te veel zorgen om de grond. Zeker bij dit soort planten vind ik de grond discussie altijd een beetje overtrokken. Maar dat is aan ieder persoonlijk!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ManonWaeterschoot

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ficus ginseng: waar begin ik mee? 9 jaren 3 maanden geleden #36288

  • Wousie
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Manon,

vele planten (en bladverliezers zeker) moet je juist in het najaar verplanten of verpotten, omdat plant dan min of meer in rust verkeerd. Er is dan namelijk minder zon, waardoor de plant dan minder water zou verdampen. Aangezien jouw bonsai geen bladverliezer is weet ik je hier even geen zeker antwoord op te geven, maar ik denk dat het niet veel uit had gemaakt dat je haar in de herfst zou hebben verplant, en misschien bij bovenbeschreven redenatie het verplanten in de herfst zelfs wel goed was geweest. Ik denk dat het bij elke bonsai erg belangrijk is dat je het wortelgestel tevens goed verzorgd. Denk hier bij aan een goede drainage van de bodem d.m.v. een redelijk percentage grof zand, schelpjes maar ook gaten in de onderkant van de pot, zodat het water er altijd uit kan. Dit zorgt er voor dat de grond kan ademen en verkleint de kans op wortelrot, schimmels en dergelijke andere ziektes en plagen. Je zal in het hoofdelementen (N.P.K) verhaal van bonsai, wel gezien hebben dat de waarde van P en K hoger ligt die van N. De N staat voor stikstof. Stikstof is nodig voor de groei van een plant. De P staat voor fosfor. Fosfor bevordert de vorming van wortels en ontwikkeling van knoppen en bloemen de K staat voor kalium. Kalium zorgt voor een sterke plant, verbetert de weerstand en beschermt een plant tegen infecties. Naast de hoofd elementen (N.P.K), heeft een plant ook sporenelementen nodig om te kunnen groeien en gezond te blijven.“De groei van een plant kan worden beperkt door het gebrek aan een enkel element, ook als de andere voedingselementen in voldoende mate aanwezig zijn.”

Vele Bonsai boompjes staan naar mijn mening in een te kleine pot. Zoals mij op school geleerd is, heerst er een yin/yang tussen het volume van de kroon van de boom en het wortelgestel. Dat betekend dus dat de boom onder de grond net zo groot zou moeten zijn als boven de grond. Je moet als je een plant grondig van boven zou snoeien, dus ook de onderkant waarin de daar door werkloos geraakte dan afgestorven wortelgedeeltes weg moeten knippen. Hier door krijgt de plant tevens de kans zich in meer ruimte verjongt en fris te ontwikkelen.

<moderator; deel tekst aangepast ivm negatieve uiting ri webshop Moyogi>

Een goede ervaring heb ik met Tuin-flora, Zei leverden mij zowel een in goede staat verkerende prachtige Zanthoxylum "pipericum" en Carmona "microphila" bonsai. Ondanks ik de potten iet wat te klein vond, staat Carmo door toedoen van de stuk geleverde pot welke ik van Moyogi Bonsai ontving, nog steeds in zijn kleine potje, Maar heb ik Zansie middels kunnen verplanten in de grotere pot die me gelukkig nog wel heel bereikte. Beide planten maken het overigens erg goed. Tuin-flora kwam mij echter ook met doel treffende oplossingen tegemoet. Hier kon ik terwijl ik Zansie een dag later had besteld dan Carmo, beide zonder extra verzendkosten thuis bezorgd krijgen. Ook was de levering onder alle zorgvuldigheid ingepakt.

Ik hoop dat het hoe dan ook jouw Ficus middels ook nog goed gaat, en dat het een oud plantje worden mag. Groetjes Wous

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Oscar.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts