In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Jeej, ik heb een boompje gekregen! 9 jaren 7 maanden geleden #35243

  • ToonKoebrugge
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo mensen!

Ik wilde me even voorstellen en mijn boompje laten zien en wat vraagjes stellen.
Mijn naam is Toon, 23 jaar, student in Enschede.
Nou ben ik al een tijdje geïnteresseerd maar heb me er verder eerder niet in verdiept.
Ik heb vandaag dus tot mijn grote verrassing en blijdschap een boompje gekregen van een goede vriend.
Ik heb al heel wat afgelezen deze middag en ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn boompje een buxus moet zijn.

Bijgevoegd heb ik foto's van mijn boompje.
/edit: i.imgur.com/LODs3Nt.jpg /
Denken jullie dat deze nog een beetje te vormen valt, of is hij al "af"?
Ik vind het een leuk plantje, maar ik heb het gevoel dat hij er iets meer uit kan zien als een boom..
Ik ben zelf wel weg van deze: www.bonsai-nbf.org/site/images/3_local/Bill-3.jpg
Valt dit nog te behalen? Moet ik dan zorgen dat er nieuwe takjes gaan groeien, of deze verbuigen, of gewoon een richting uit snoeien of iets dergelijks?
Ik heb al een beetje gelezen over het vormen van de boom, maar ik heb geen groene vingers en ik ben bang dat ik meer schade doe dan goed aan het plantje. Ik weet neit zo goed waar ik moet beginnen dus en ik zou het tof vinden als jullie je mening willen laten horen.

Groeten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ToonKoebrugge. Reden: vergeten link

Jeej, ik heb een boompje gekregen! 9 jaren 7 maanden geleden #35244

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Dag Toon.

Ja je hebt een Buxus gekregen. Een Buxus harlandii om compleet te zijn. Deze soort is een tropische Buxus. Dit wilt zeggen in de winter kan hij binnen staan, maar niet te warm en in de zomer of al vanaf de lenten gewoon buiten.

Ze reageren zeer goed op snoei en deze heeft dringend een sterke snoeibeurt nodig. In het begin zou ik de boom in leven proberen te houden en enkel door te snoeien de vorm er terug in te zetten.
Na een aantal jaar als de bonsaikriebels er nog zijn kan er verder worden gegaan door de takken te bedraden en de vorm beter weer te geven.

Veel succes met je nieuwe bonsai.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jeej, ik heb een boompje gekregen! 9 jaren 7 maanden geleden #35246

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hey Toon,

Leuk iemand uit Enschede hier te zien. Ik zit overdag ook op de Uni, maar werk er.

Je kan misschien het beste overwegen om -als je echt hier verder mee wilt- lid te worden van een vereniging. In Oldenzaal zit een club, komt volgende week maandag weer bij elkaar. www.bvoverijssel.nl/

Daar kan je advies & hulp krijgen terwijl het boompje voor je staat. En je komt makkelijk aan andere planten.

grts,

J.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jeej, ik heb een boompje gekregen! 9 jaren 7 maanden geleden #35257

  • ToonKoebrugge
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank jullie allen voor de reacties!

Ik ga er mee bezig. Ik zal hem voorlopig alleen proberen in leven te houden.
Moet ik niet wachten met snoeien totdat de lente weer begint, omdat anders de boom teveel energie moet gebruiken?
Ook wil ik hem graag in een ander potje zetten, omdat ik las dat je dat zo snel mogelijk moet doen nadat je hem gekocht hebt bij een tuincentrum.
Hier hoef ik niet mee te wachten neem ik aan?

groeten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts