In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bonsai verliest veel bladen :( 9 jaren 6 maanden geleden #35648

  • orodski
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo, ik heb een FICUS MICROCARPA GINSENG in mijn woonkamer, maar ik vind dat hij veel bladen verliest. Op mijn foto kan je zien waar hij staat. het staat tege de muur, links en rechts ramen waar het toch zonlicht krijgt. hoe komt het nu dat het zoveel bladen verliest? Is de plaats misschien toch niet ideaal? moet het echt in direct zonlicht staan misschien?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai verliest veel bladen :( 9 jaren 6 maanden geleden #35650

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
waarschijnlijk de luchtvochtigheid (te droog) benevelen met water dagelijks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai verliest veel bladen :( 9 jaren 6 maanden geleden #35654

  • orodski
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Gewoon de bladjes ook besproeien met water bedoel je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai verliest veel bladen :( 9 jaren 6 maanden geleden #35655

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Hoelang staat ie er al op die plek?
In de buurt van ramen tocht het altijd ook als ze dicht zijn.
Krijgt ie heel veel zon per dag?
Laat je hem aandrogen tussen de gietbeurten?
Is er veel temperatuurverschil in de kamer gedurende de dag en nacht?

Allemaal dingen die een oorzaak kunnen zijn.
Als je een ficus koopt en die ergens in huis zet verliest ie bijna altijd bladeren ze zijn er gevoelig voor verandering in standplaats en temperatuurwisseling, licht verandering enz.
Dus zo min mogelijk verplaatsen en laten wennen aan zijn nieuwe plek. Dat gaat over het algemeen gepaard met bladverlies.
Ramen zijn ok voor licht maar teveel directe zon per dag door een raam trekken ze ook slecht. Het gaat er meer om dat er genoeg licht binnenkomt niet zon per se.
Ook tocht het altijd in de buurt van ramen ook als ze dicht zijn. Tocht komt door de kieren van een kozijn heen.
En tocht is de grootste boosdoener wat betreft ficus binnen houden.
Dan de temperatuurschommeling in huis. Is het overdag 20 graden of meer en staat 's nachts de verwarming uit?
Ficussen houden niet van enorme verschillen in temperatuur en kou het blijven tropische planten.
Idd luchtvochtigheid ook belangrijk. Een huiskamer zeggen ze is droger dan de gemiddelde woestijn qua luchtvochtigheid.
Af en toe benevelen helpt maar wel voor maar heel even. Je kan er ook een een tray water onderzetten of een luchtvochtigheid regelaar in de kamer zetten.
En last but zeker not least. Let op je watergift. Ze houden niet van natte voeten.
De grond moet tussen de gietbeurten aandrogen voordat ze weer begoten worden.

Zoals je ziet kan een hoop oorzaken hebben maar over het algemeen zijn het makkelijke planten om te houden thuis. Heb er zelf ook een paar.
Dus als je een beetje op let op deze dingen moet het goed komen en ik zou me niet al te druk maken om de bladeren die vallen die groeien vanzelf weer aan als ie het naar z'n zin heeft. Het is een vrij normaal verschijnsel en heet acclimatiseren.

Succes en welkom op t forum!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai verliest veel bladen :( 9 jaren 6 maanden geleden #35658

  • orodski
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
van in het begin heeft het een vaste plek, dus niet meer verplaatst. ik heb het ook maar 2 maanden.
dit is ook de enigste plek waar ik een raam heb en zo licht krijgt, dus kan het niet ergens anders plaatsen.
indd tocht het een beetje, maar zoals ik zei, kan het nergens anders plaatse waar het licht krijgt.

temperatuur is redelijk constant tijdens dag en nacht.
het is toch al redelijk kaler geworden sinds de aankoop.

ik was nog onlangs in ikea geweest, en zag er nog een paar staan, en ze zagen er ni uit. waren bijna helemaal kaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai verliest veel bladen :( 9 jaren 6 maanden geleden #35667

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
De meeste ficussen zijn vrij sterk. Dit heb ik zelf proefondervindelijk al ondervonden. Ik had er eentje gekocht een tiental jaar geleden, omdat ik gewoon een beetje groen op mijn kamer wou. Ondertussen heeft hij al tweemaal een bijna-dood-ervaring achter de rug. Maar nu ik me meer heb toegelegd op de bonsai-hobby "bloeit" hij al nooit tevoren. Hij bestond uit meerdere stammen/wortels waarvan er 1 totaal verdort was, de andere stukken wortels/stam zijn deels uitgedroogd en na wat kerven heeft hij echt een leuk, oud uiterlijk. Het is wel een kleinere versie. Ze kunnen dus wel wat bladverlies verdragen, ze gaan er zeker niet van dood:).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai verliest veel bladen :( 9 jaren 5 maanden geleden #35796

  • orodski
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
ik heb het nu al 1.5 week geen water meer gegeven omdat de grond nog altijd vochtig is dus.
ik hoop maar dat het niet sterft :(
hij verliest echt veel blaren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts