In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Sneeuw! 9 jaren 4 maanden geleden #36135

  • JorgenM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste,

Ik was benieuwd wat de forumleden hebben gedaan om de bonsai te beschermen tegen de vorst/sneeuw. Ik heb de acers tijdelijk binnen in de schuur gezet (geen licht dus moet ze bij redelijk weer er wel uit halen toch). Azalea twijfel ik over wat ik het beste kan doen. Een de junipers heb ik beschut gezet onder een afdakje, zodat ze uit de wind, regen en sneeuw staan. De meeste planten staan nog in plastic trainingspotten. Ook daar twijfel of ik ze het beste een beetje in kan pakken, dit heb ik vorig jaren wel gedaan, maar heb in het verleden ook best veel foto's gezien op fora van mensen die dit niet doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sneeuw! 9 jaren 4 maanden geleden #36136

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
al mijn bomen staan op een tafel (geen grondvorst)onder een afdak en in bubbleplastiek gepakt plus nog een deken er rond (tegen strenge vorst)

mijn azalea krijgt vannacht nog een plastiek zak rond zijn bladeren
de 2 olijfjes staan binnen voor het raam in een niet verwarmde kamer

vorig jaar heeft het niet erg gevroren en iedereen heeft het overleefd

hopelijk nu ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sneeuw! 9 jaren 4 maanden geleden #36145

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Mijn Acer en Chaenomeles heb ik in de veranda gezet tegen de strengste vorst van de komende dagen. Daar zijn de temperaturen iets beter dan buiten en geen koude wind. De Azalea overwintert in mijn inkom bij de voordeur. Daar is het ook wel wat winters maar nooit vriestemperaturen en toch wel licht. De ficussen op hun vertrouwde plaatsje in de living :). Als beginneling heb ik nog niet veel last van te veel bomen, dat scheelt :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sneeuw! 9 jaren 4 maanden geleden #36147

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik heb een rhododendron, metasequoia, liguster in garage gezet. Deze staan in geglazuurde kleine schalen. Ik heb buiten staan: juniperus 2x, ilex en haagbeuk in pot en wat spul in volle grond. Ben benieuwd wat er gebeuren gaat.alles wat nu nog buiten staat staat in een grote trainingspot met zeer goede drainage.

Ik wilde zo de winter in, tenzij er iemand roept dat ik echt iets verkeerd doe!?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sneeuw! 9 jaren 4 maanden geleden #36148

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Heb zojuist, na een blik te hebben geworpen op de temperatuurmeter, besloten alles binnen te halen. Meet station Gilze -Rijen geeft ruim -10 aan op 5cm hoogte, tijd voor extra bescherming vind ik. Alles staat nu in een onverwarmde geïsoleerde garage op ongeveer +5 graden met wat daglicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sneeuw! 9 jaren 4 maanden geleden #36151

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Sneeuw is super. Ook bij -10 is het onder sneeuw niet vaak echt koud. Dus als je sneeuw op de planten hebt: Lekker laten gaan.

Bij mij staan een paar planten binnen in de schuur waar het een par graad warmer is. Maar dat zijn vooral dingen met doodhout welke ik droog probeer te houden (potentilla, bv) en een drietands esdoorn. Het gros staat tegen elkaar in een hoek van het terras uit de wind en directe zon. Alle jenevernbessen staan gewoon op hun normale plek. Als het langer dit soort weer blijft met koude nachten en warme zonnige dagen gaan de japanse esdoorns ook uit de wind en zon. Maar nu geen zin om een 25kg pot te gaan verslepen in de natte sneeuw :D

Olijf is vanochtend naar binnen gekomen. De vijg staat in een kas (Maar die red het dit jaar niet denk ik; te kort geleden opgepot). En alle ficussen staan alweer een paar weken binnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Sneeuw! 9 jaren 4 maanden geleden #36155

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Is het niet zo dat ècht goede gezonde bomen een beetje winter wel moeten kunnen hebben zonder extra bescherming?

Hier heb ik in ieder geval de meeste boompjes in de volle grond en enkele boompjes zoals azalea, juniper, en acers in een pot.
Die in pot heb ik nu overdekt staan. Hiervoor heb ik tegen de achtergevel van ons huis een tijdelijke onderkomen gemaakt, zie foto.
Enkel de taxus van de wedstrijd en een vrij grote juniper passen er niet onder.

Aleen als het -15 of -20 wordt was ik van plan om meer maatregelen te gaan nemen, zoals noppenfolie bv. Ook zou ik de voorzijde dicht kunnen maken met piepschuim platen die ik nog heb staan.



en de grote juniper met sneeuw op 27-12

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sneeuw! 9 jaren 4 maanden geleden #36163

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
Veel bomen kunnen inderdaad goed een aantal graden vorst aan. Vooral als ze in de volle grond staan en goed in de winterrust hebben iunnen gaan, voor het invallen van de vorst.
Een aantal weken, vanaf eind oktober, met dagtemperaturen onder 10 en af en toe een graadje vorst is de nacht hebben bomen nodig om goed in de winterrust te komen. Nu hadden we in december nog dagen met 15 graden. En daarna ineens (wat) vorst. Want veel heeft t nog niet voorgesteld.
Mijn eiken hadden het blad nog groen. Maar goed dat tniet meteen -10 werd.
Overigens, er zijn veel bomen op mij planken die nooit bescherming hebben gehad in de winter. Met name mijn Larixen, jeneverbessen en witte dennen hebben geen bescherming nodig, Wel probeer ik ze wat droger te houden, dwz ik proberr te voorkomen dat alles zeiknat regent.

Toch vind ook ik het wel prettig als t s winters niet al te extreem is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sneeuw! 9 jaren 4 maanden geleden #36164

  • Bouwhuis
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb ze voor het gemak allemaal maar binnen gezet in een onverwarmde garage. Morgen gaan ze weer lekker van de frisse buitenlucht en hopelijk het zonnetje genieten. De kou is weer even voorbij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren