In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Mijn eerste Bonsai, soort en plaatsingsvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36166

  • DannyLets
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 2
Goedendag,

Mijn naam is Danny, 27 uit Maastricht. Bonsai trekt mij al jaren, maar eigenlijk nooit iets mee gedaan. Toevallig is het zo dat met de feestdagen een familielid een kleine (onbekende) Bonsai boom heeft gekregen. Dit heeft mijn interesse vergroot en ben gaan zoeken en lezen op internet. Al heel veel geleerd, maar ook nog altijd heel veel onduidelijk.

Ik wil beginnen met een binnen Bonsai, kijken of me dit bevalt. Ik ben van mening dat je - vooral - in het begin wat meer bezig bent met de Bonsai. Nu heb ik eens kritisch gekeken naar mijn woonruimte en ik weet niet waar ik hem moet plaatsen. (De locatie waar hij in eerste instantie komt zal mogelijk van invloed zijn op de soort keuze).

Ik woon momenteel in een onderwoning met grote tuin :D. Mijn woonkamer heeft aan de West kant (voorkant huis) een groot raam van 3 meter met grote vensterbank, hieronder een verwarming. Aan de andere kant van de kamer, de Oost kant is een deur naar de tuin (die niet veel gebruikt wordt) en daarnaast een 1,5 meter groot raam met grote vensterbank (20cm diep ofzo) met ook daaronder een verwarming. Een meter rechts naast de deur staat mijn tv meubel. Ik wilde in eerste instantie de Bonsai naast de tv zetten. Met dus op 1 meter afstand van het raam, maar wel ook ongeveer een meter van een verwarming en een deur.

Of nu bedenk ik me net, de keuken is gericht op het Zuiden met een groot raam van 1,5 meter. Met eveneens een diepe vensterbank en verwarming eronder. Naast het raam een deur die veel gebruikt wordt richting de tuin. Ik zou de Bonsai rechts in de hoek kunnen zetten waar hij dus ook een meter van de deur staat, maar mogelijk niet zo in de tocht. Gelukkig op het Zuiden, maar wel boven een verwarming. Echter hier wordt gekookt (Wel met afzuiging).

Of als laatste optie, er is een gang van de keuken naar de slaapkamer, hier is ook een deur in naar de wc en een deur naar de douche. Hier zit ook een meter breed raam gericht op het zuiden. Met ook een verwarming. Het raam staat tegenover de douche waar dus dagelijks behoorlijke damp uit komt wat de luchtvochtigheid wel vergroot (Raam is dan ook beslagen).

Dit zijn 4 opties, welke zou het beste zijn en welke het slechts? Het liefst zet ik hem in de woonkamer naast de tv (wordt niet gerookt). Is het heel erg als hij op een (ouderwetse diepe) vensterbank staat bij een verwarming waarbij de verwarming niet echt gericht is op de plant maar meer erlangs gaat ? In de nacht gaat thermostaat naar 15 graden.

Welk soort zou ik het beste kunnen gebruiken in deze omgeving? Ik zie dat Ficus een goede beginnerssoort is, echter de Fukien Thee kan mooie witte bloemetjes krijgen wat me wel aanspreekt. Echter die zou weer veel last kunnen hebben van ongedierte... Moeilijke keus.

Laatste vraag, naast de tv heb ik een tafellamp staan met een normale peer erin. Lampenkap begint 20cm boven de voet. Heeft het nut om hier een speciale groeipeer in te zetten die ik met een timer aanzet. Zijn er peren met voor ons geel/wit licht? Is het de stroomkosten waard? Of niet nodig en trek ik het te ver nu?

Toch wel een lang verhaal maar ik hoop dat jullie alle aspecten kunnen beantwoorden. Thx! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DannyLets.

Mijn eerste Bonsai, soort en plaatsingsvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36167

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Danny,

Leuk dat je je aan het verdiepen bent.

Persoonlijk denk ik dat je met een ficus nauwelijks mis kan gaan. Ze zijn over het algemeen makkelijk te verzorgen en kunnen het klimaat binnen goed aan. En eigenlijk kan hij overal staan waar voldoende licht voorhanden is, van een westenraam met nauwelijks zon, tot in een glazen uitbouw op het zuiden.

Ik heb ficussen op de verwarming staan, en ook naast de verwarming (2.5m hoge ficus, op 30cm vd verwarming). Als je de kluit niet te erg laat uitdrogen wennen ze eigenlijk aan bijna elke standplaats. Een vochtigere lucht wordt gewaardeerd maar is niet noodzakelijk.

In de zomer zou ik de plant overigens wel naar buiten zetten, als het kan. Dat vinden eigenlijk alle planten fijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste Bonsai, soort en plaatsingsvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36168

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hoi Danny en welkom.
Zoals LB zegt, Ficus, al valt dta meer onder kamerplanten.
Wil je echt met bonsai (bomen) aan de slag, dan raad ik toch echt een buiten boom aan. Zijn doorgaans ook makkelijker in onderhoud en het in leven houden ervan.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste Bonsai, soort en plaatsingsvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36169

  • DannyLets
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 2
Ahh ik heb dus eigenlijk alweer veel te ver gedacht haha. Maar goed, thx voor de reacties! Nu op zoek naar een mooi exemplaar! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste Bonsai, soort en plaatsingsvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36170

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Hoi en welkom op het forum,

Goed dat je je eerst verdiept voor je werkelijk begint, het is duidelijk dat je reeds een en ander aan info verzamelt hebt.

Voor binnen kan ik je weinig adviseren, maar met bovenstaande is dat ook niet nodig.

Voor buiten kan ik je kleine tuinstruikjes aan raden, daarmee heb je voor redelijk weinig geld al snel een leuke boom.
Ik bedoel die soorten die vaak voor 3 voor €20,- of iets dergelijks aangeboden worden.
op youtube vind je wel voorbeelden van het vormen van deze soorten. Al zou ik de handelingen zie ze laten zien niet allen in een keer doen.

In deze link zie je een van mijn boompjes die ik zo gekocht heb.
Helaas doen de eerste foto's ht niet meer, dat zal ik aanpassen.

Ook heb ik deze boom in het begin teveel in een keer gedaan, daardoor is het resultaat niet wat het had kunnen zijn in de 3,5 jaar dat ik hem nu heb. Maar hij gaat nu wel hard voorruit.

Maar dit zijn makkelijke en leuke boompjes om mee te beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste Bonsai, soort en plaatsingsvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36182

  • DannyLets
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik veel aan! Thx Matje, interessant topic!

Ik heb een Ficus gezien in Tilburg, op rijbare afstand van Maastricht.

link.marktplaats.nl/860848223

Is dit wat? Hij lijkt mij erg groot gegroeid? Ik ken de ondersoort niet van deze boom, iemand meer informatie?

Wat is een mooie prijs voor deze boom? Ik moet wel zeker een uur rijden, dit kost ook geld en dus ook in de prijs bij berekenen.

Thx!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste Bonsai, soort en plaatsingsvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36183

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Is zeker geen verkeerd boompje. Ik zou er zelf een heel stuk uithalen inderdaad. Waarschijnlijk de top apart wortelen en een tweede plant van maken.

Prijzen.. Een boom is waard wat jij het waard vind. Ik vind dit zelf een boel geld maar goed, als er geen ander aanbod voor een lagere prijs is..

Oh, de soort is waarschijnlijk een ficus microcarpa. Welke varieteit het is, geen idee. Is ook niet belangrijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DannyLets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Mijn eerste Bonsai, soort en plaatsingsvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36190

  • DannyLets
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik vind het zelf juist ook echt een boel geld, maar ik weet niet wat ze waard zijn. Jammer genoeg is er niet heel veel keus via marktplaats.

En wat via een shop zoals H&HBonsai. Hebben stuk kleinere voor 30-40 euro. Maja ik snap ook dat de meeste de winkels niet zo'n goed idee vinden ivm de massa en ook vaak de hoge prijzen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste Bonsai, soort en plaatsingsvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36193

  • DannyLets
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 2
Kan mijn post niet meer wijzigen. :( Maar hoe meer ik lees hoe meer ik erachter kom dat de Ficus niet veel met Bonsai te maken heeft. Maar toch wil ik wel beginnen met een binnensoort. Daarbij vind ik de grote bladeren eigenlijk niet aantrekkelijk. De Ficus met wilgen soort bladeren vind ik dan weer een stuk mooier. Nu twijfel ik of ik toch niet voor een andere soort moet kiezen die ik in het voorjaar en zomer buiten kan zetten. Op een ander board lees ik dat de Chinese Iep ook binnen gehouden kan worden in de winter, erg mooie boom maar misschien erg lastig als eerste? (Al beweerd iemand anders dat dat wel mee valt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn eerste Bonsai, soort en plaatsingsvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36197

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Of iets een bonsai is of niet, heeft niets met de soort als wel met de toegepaste technieken te maken. Het probleem is dat er bepaalde types ficus massaal op de markt gestort worden on het label bonsai, welke niets met bonsai te maken hebben. Je kan echter van ficus schitterende bonsai maken.

Chinese iep kan wel, maar is in mijn ogen veel minder vergevend dan ficus. Het hangt er een beetje vanaf of je veel ervaring hebt met planten verzorgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts