In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Pinus startersvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36242

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Hallo allen!

Ik zal mij even kort voorstellen ik ben Tom 33 jaar oud en sinds enkele jaren al reeds zeer geïnteresseerd in bonsai-bomen. Na een hoop (online) leeswerk heb ik nu eindelijk de mogelijkheden, tuin & kleine schuur, om zelf met deze hobby aan te starten. Direct lag mijn voorkeur bij de naalddragende bomen.

Een collega van mij bezit een bosperceel aan de rand van de Veluwe en van hem mocht ik op zoek gaan naar een 'start-boom'. Tevens heb ik gelijk een etalagestandaard gemaakt waar wij nu verblijft. Als ik mij niet vergis is dit een Pinus Sylvestris , ook wel grove den. Mocht ik mij vergissen dan hoor ik dit ook graag, ben immers een leek.

Als leidraad heb ik mij verdiept in Bonsai aan de hand van Peter Chan's boek. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de 'hellende stijl'. Desalniettemin blijf ik zitten met veel vragen. Als iemand mij met deze vraagstukken zou kunnen helpen ben ik daar zeer dankbaar voor!

-Is dit inderdaad een Pinus Sylvestris?
-Is deze boom geschikt om hier een bonsai in hellende stijl van te maken?
-Moet direct beginnen snoeien, of moet ik juist de boom rust gunnen na het uitgraven?
-Is er een manier om kortere naaldkussens te kweken? Zoals in de foto's te zien is zijn deze nog vrij lang.
-Is iemand bekend met de verkoop van Bonsai benodigdheden (entwas, snoeigereedschap etc.) in de omgeving van Arnhem?

Natuurlijk zijn alle andere tips & trucks, adviezen meer dan welkom!

Groeten & Bij voorbaat dank!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sham

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom81.

Pinus startersvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36243

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Tom,

welkom op BE forums!


-Is dit inderdaad een Pinus Sylvestris?

Ja

-Is deze boom geschikt om hier een bonsai in hellende stijl van te maken?

De plant is vrij jong / dun in mijn ogen. Maar je kan in ieder geval ermee werken om te leren :D

-Moet direct beginnen snoeien, of moet ik juist de boom rust gunnen na het uitgraven?

Bij dennen geldt in principe een handeling per jaar. Dus uitgraven en dan een jaar rust. Bij jongere bomen kan je wel wat meer doen, maar ik zou wachten tot na het uitlopen in het voorjaar.

-Is er een manier om kortere naaldkussens te kweken? Zoals in de foto's te zien is zijn deze nog vrij lang.

Door dichte vertakking kweek je kortere naalden. Maar voorlopig wil je dat niet want je hebt nog veel groei nodig.

-Is iemand bekend met de verkoop van Bonsai benodigdheden (entwas, snoeigereedschap etc.) in de omgeving van Arnhem?
Lodder bij Utrecht is de bekendste best gesorteerde
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus startersvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36244

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Hartelijk dank voor de snelle respons & het welkom!

Bij een (1) handeling houdt dit dan ook niet bedraden? En ja inderdaad dit is een boompje puur om het te leren. Wellicht haal ik er binnenkort enkele (grotere varianten) bij waar ik verder mee kan experimenteren!

Zijn er voor de Pinus Sylvestris nog specifieke eisen? Misschien is er een aparte thread/item voor die ik over het hoofd zie. Tedenken valt aan hoe & waarmee ik de groei kan stimuleren.

Nogmaals dank voor de info!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom81.

Pinus startersvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36247

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Ik vond dit artikel als beginner wel erg interessant.
bonsaiverenigingborne.bevrijding1945.com/Basisverzorging%20Den/ alleen het verpotten op dat tijdstip bleek achteraf minder goed. Het gaat hierbij wel over Yamadori. Let wel op met vorst als je nu gaat uitgraven en het grond mengsel wat je gebruikt. Hoop dat je er wat mee kunt.
Gr.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WillievanAchteren.

Pinus startersvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36255

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Willie!

Hartstikke bedankt. De link die jij mij stuurde is echt superduidelijk en volledig, ben er zeer blij mee!

Over de gebruikte grond kan ik kan het volgende zeggen: de bodem bestaatuit zand en kleine kiezels met daarboven op een mengsel van potgrond en en de grond met bladresten waar de boom vandaan komt. Dit is in meer of mindere mate de 'oude' samenstelling als waar de de plant instond. Als je hier tips,aanvullingen op hebt hoor ik deze graag!

Daarbij heb ik de boom pal voor mn woning, beschut gezet, de stralingswarmte zou hem bij milde vorst vorstvrij moeten houden, hoop ik althans :huh:

Als ik de gids goed begrijp moet ik het snoeien nu even laten voor wat het is, maar bedraden en vormen kan al gestart worden.

Nogmaals dank! zeer bruikbare tip!!

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom81.

Pinus startersvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36258

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Geen dank, de bomen in het artikel staan langer in pot. Het is eigenlijk wel een soort van don't om meteen naar het uitgraven van dit soort materiaal het te vormen. Laat er eerst maar groei inkomen. Over de grond; dat zou kunnen alleen had ik de bladeren weggehaald, dit gaat rotten/schimmelen en kan ongedierte aantrekken. Ik gebruik bims en akadama, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Wat ik zou doen; nu met rust laten, in de lente eventueel kaarsjes knippen en dan in het najaar vormen. Mits de boom gezond is. Voor groei is deze ook wel leuk chowazoutleeuw.blogspot.nl/2014/07/kaars...i-in-opbouw.html?m=1
(Ik kan het zelf niet duidelijker uitleggen)
Gr.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus startersvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36263

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Willie thx! Die link van je helpt zekers!

Conclusie: ik moet mijn zelf gerooide boompje gewoon nu de rust gunnen. Aan een kant is dat natuurlijk jammer want je wil zsm aan de slag. Maar ik realiseer mij dat dit hoort bij bonsai's als hobby ... er is geen zsm!

Als alternatief hiervoor moet ik dus op zoek naar een boom waar dit wel mee kan. Tijdens mijn zoektocht kwam ik op dit filmpje uit Schotland: Bonsai for Less than the Price of a Shirt

Waarschijnlijk voor de meesten hier niets nieuws, maar het opende wel mijn ogen voor andere haalbare opties! Kortom ik ga binnenkort wat tuincentra afstruinen. Als ik een paar potentiële bomen (Pinus) tegenkom zal ik daar uiteraard een foto van plaatsen.

Groeten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus startersvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36279

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Nee, idd zsm bestaat niet in deze hobby "Haast heb je als je vlooien vangt" las ik laatst ergens. Maar onderhoud moet (kan het beste) wel op tijd gebeuren.
Zijn leuke filmpjes.
Succes met zoeken.

gr
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus startersvragen 9 jaren 4 maanden geleden #36308

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Mijn uitgegraven Pinus Sylvestris is dus nu aan het genieten van zijn welverdiende rust. Met die reden kon ik dus niet met hem verder en ben ik op zoek gegaan naar een 'adoptie-broertje' voor hem, met resultaat!

Het is geworden een Pinus Parviflora - Japanse witte den

Aangezien deze wel meerderjarig is (aldus tuincentrum) en al behoorlijk tijd in een rustige staat verkeerd zou ik wel met deze boom aan de gang kunnen gaan. Wederom wil graag kiezen voor een hellende stijl bij deze boom.

Nu is mijn vraag: Zou iemand de foto's kunnen bekijken en kunnen aangeven (bijvoorbeeld in .paint met een kleurtje) waar ik deze Pinus het beste kan snoeien & bedraden? Ik heb al aardig een eigen idee hoe, maar ik zou graag zien of dat een beetje overeen komt met de ideeen van gevorderden :cheer:

Mochten jullie andere tips, suggesties over andere vormen dan hellende stijl etc etc, opmerkingen over de staat van de boom hebben, dan hoor ik deze uiteraard graag!

Ik kijk uit naar jullie reacties & Groeten!

Tevens een Juniperus Chinensis gekocht maar dat zal ik posten in een afzonderlijk thread

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts