In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

mijn boom is half dood, wat moet ik doen? 9 jaren 4 maanden geleden #36267

  • ElisaGiling
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb (Denk ik) een Ficus, ik heb niet veel verstand van bonsai boompjes.
Ik heb deze boom een paar jaar geleden gekocht (naar mijn mening 3 jaar geleden of meer) en hij heeft het erg lang volgehouden. Ik was erg lui, en bleef de verzorging uitstellen. Hij bleef toch wel mooi in bloei dacht ik. Inmiddels ben ik 18 en wil ik mijn eigen boompje (Genaamd Marco) tussen alle plantjes van me moeder wat beter verzorgen.

Ik was er nog niet aan begonnen, want voordat ik daaraan dacht begon hij opeens zijn bladeren te verliezen in een vrij korte tijd. Inmiddels is hij daarmee gestopt sinds ik hem weer op de juiste tijden water geef. Nu is hij aan 1 kant dood, terwijl de andere kant niet alleen blijft leven, maar ook weer bladeren erbij laat groeien.

Ik wil graag wat tips over hoe ik de doodde kant kan onderhouden. Mijn vader denkt dat als ik de takjes eraf knip, dat er dan weer gezonde takjes gaan groeien. Ik wil het boompje nog niet opgeven. Ik ga wel een stekje nemen, maar zelfs al volg ik alle regeltjes blijven mijn stekjes nooit leven. Ik wou dus graag weten of mijn vader z'n vermoeden klopt.

Ik hoor graag van jullie!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ElisaGiling.

mijn boom is half dood, wat moet ik doen? 9 jaren 4 maanden geleden #36273

  • DannyLets
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 2
Inderdaad Ficus Ginseng, niet echt een Bonsai. Eerder een reguliere kamerplant.

Maar goed, is erg gevoelig wanneer hij verplaatst wordt en kan dan bladeren verliezen. Ook tocht, lage temperaturen en grote wisselingen vind hij niet fijn. Water pas geven als je je vinger in de pot doet en dan droger voelt. Bovenaan staat ook in het menu een linkje naar de verzorging van Ficus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mijn boom is half dood, wat moet ik doen? 9 jaren 4 maanden geleden #36274

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
ik zou op de kale takken een beetje schors wegkrabben is het gedeelte er onder nog groen zijn de takken nog in leven :woohoo:

is de kleur (licht)bruin zijn ze dood en mag je ze wegsnoeien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mijn boom is half dood, wat moet ik doen? 9 jaren 4 maanden geleden #36278

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

ElisaGiling schreef : Nu is hij aan 1 kant dood, terwijl de andere kant niet alleen blijft leven, maar ook weer bladeren erbij laat groeien.


Aangezien de boom aan een kant dood gaat / is, vermoed ik een probleem met de wortels, waarschijnlijk zijn de wortels aan die kant aan het rotten. Wanneer is de plant voor het laatst verpot ? Zitten er drainagegaten in de pot waar-ie nu in zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mijn boom is half dood, wat moet ik doen? 9 jaren 4 maanden geleden #36305

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik zou met deze boom vooral op verzorging concentreren, probeer de juiste plek te vinden waar hij zich prettig voelt, krijg de watergift onder de knie.

Houd je met snoeien en vormen niet bezig, enkel de dode takken wegknippen zoals megabon aangeeft.

Bij verzorging hoort uiteraard ook de grond samenstelling zoals auk aangeeft.

Dat zijn toch wel de kernzaken. Als je die zaken goed aanpakt, wordt je boompje weer terug gezond en zal hij stevig groei laten zien. Daarna kun je aan vormen gaan denken.

Ondanks dat dit door velen niet als 'echte' bonsai gezien wordt, zou het toch zonde als het boompje waar je zelf lol aan hebt de geest geeft omdat je hem op zwakke momenten nog meer verzwakt.

Ik wens je veel plezier met de boom en zou ook graag zien wat je er in de toekomst van maakt.
Door bovenstaande juist fout te doen, heb ik zelf veel boompjes verloren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts