In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Boompje uitgraven 9 jaren 3 maanden geleden #36514

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Mijn opa is overleden is oktober en geheel tegen de verwachting in verhuist mijn oma eind deze week al naar een nieuw gelijkvloers appartement. Ik weet dat het nu niet de juiste tijd is om boompjes uit te graven, maar ik wil heel graag een boompje dat daar in de tuin staat bewaren als aandenken aan de fijne tijd die we in dat huis hebben gehad.
Hoe kan ik het best te werk gaan? Ik wil het boompje graag in leven houden vanwege de emotionele waarde.

Alvast bedankt!

Rick
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HenryVanEllen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje uitgraven 9 jaren 3 maanden geleden #36515

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
we weten natuurlijk niet om wat voor boom het gaat en de grote ervan.
het brengt altijd wel een risico met zich mee, maar als je hem laat staan ben je hem kwijt. dus je kan een poging wagen.
ik heb het zelf enkele keren gedaan en niks verloren. ik heb de kluit zo goot mogelijk los gestoken en uitgegraven. de kluit ongemoeid gelaten. dit moet wel voldoende wortels bevatten. de evt. dikke wortels doorgezaagd en de boom in de volle grond geplant. na de winter en wel op de juiste tijd als de boom 'wakker' wordt, voorzichtig de buitenste gedeelte van de kluit ontdaan van zijn oude grond en de boom met verse grond van de tuin en wat potgrond gemengd opnieuw in de tuin geplant.
als de boom gezond is slaat deze wel aan. maar zoals ik al zei, er is een kans dat je hem verliest.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by PatrickVanHoogstraten.

Boompje uitgraven 9 jaren 1 maand geleden #38487

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Het boompje is gelukkig uit gaan lopen, dus het heeft de verhuisactie overleefd.

Een aantal vragen om goed te werk kunnen gaan.

1. Moet ik hem nu (dit jaar) met rust laten of zoals in een eerder antwoord stond de kluit van de buitenste laag ontdoen en hem verse aarde geven?

2. Hij is toen hij nog bij mijn grootouders in de tuin stond verkeerd gesnoeid. Hij heeft nu een aantal knobbels, waaronder in de top. Moet ik dit zo laten, of deze weg halen?

3. Hij loopt nu op verschillende plaatsen uit, maar ik wil dat hij in de top uit gaat lopen. Moet ik hem snoeien om dat voor elkaar te krijgen of moet ik hem voorlopig met rust laten zodat hij aan kan sterken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje uitgraven 9 jaren 1 maand geleden #38492

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

BanzaiBonzai schreef : 1. Moet ik hem nu (dit jaar) met rust laten of zoals in een eerder antwoord stond de kluit van de buitenste laag ontdoen en hem verse aarde geven?

3. Hij loopt nu op verschillende plaatsen uit, maar ik wil dat hij in de top uit gaat lopen. Moet ik hem snoeien om dat voor elkaar te krijgen of moet ik hem voorlopig met rust laten zodat hij aan kan sterken.


Zo te lezen heb je zelf al een idee daarover en ik denk dat ik het daar mee eens ben: voorlopig - zeker een jaar - met rust laten. Verse aarde geven (zonder de wortels te verstoren) lijkt me niet verkeerd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BanzaiBonzai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje uitgraven 9 jaren 4 weken geleden #38511

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Volstaat het om verse aarde om het boompje heen te strooien of moet het boompje eruit en moet de verse aarde in het plantgat?

Zodra de blaadjes beter ontwikkeld zijn zal ik een foto plaatsen om erachter te komen om welke soort het gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje uitgraven 9 jaren 4 weken geleden #38514

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

BanzaiBonzai schreef : Volstaat het om verse aarde om het boompje heen te strooien of moet het boompje eruit en moet de verse aarde in het plantgat?


Nee, met rust laten. Als het kan misschien wat aarde wegvegen - zonder de wortels te verstoren dus - en er wat extra aarde bij strooien. Het lijkt me niet echt nodig, maar het kan geen kwaad.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BanzaiBonzai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje uitgraven 8 jaren 11 maanden geleden #39572

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Het boompje heeft het gelukkig overleefd. En dat niet alleen, hij vertoont ook nog eens flinke groei.
Ik heb fotos;s bijgevoegd van het blad. Ze zijn gezaagd en hebben een (op de foto's nauwelijks waarneembare rode rand).
Wie kan me zeggen om welke soort het gaat?
Alvast bedankt.
Rick

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje uitgraven 8 jaren 11 maanden geleden #39579

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Dit is denk ik een sering.

Groeten, Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje uitgraven 8 jaren 11 maanden geleden #39583

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Weigelia, ook wel als Weigela benoemd. Zal vermoedelijk rode bloemen geven. Kunnen ook roze of bijna wit zijn, maar dat zijn nieuwere variëteiten en gezien de ouderdom van je plant...

Eens de staak goed hersteld is zou ik de vorming vanuit een zeer lage tak verder zetten. Of onder een zijtak marcotteren zodat je een goede wortelbasis bekomt, (wat nu mogelijks niet is?) en een myogivorm nastreven. Mislukt de marcot dan heb je nog de stambasis om verder te werken. En je behoud de plant die een emotionele waarde heeft.

Maar éérst een goed herstelde plant.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BanzaiBonzai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts