In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Is deze buxus geschikt voor bonsai? 9 jaren 2 maanden geleden #37260

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5
Beste,

Sinds kort ben ik mijn interesse in bonsai beginnen kweken. Ik heb alreeds eentje aangeschaft ( Ficus Ginseng) maar ik wi ler ook eentje 'zelf in elkaar flansen' En aangezien mijn tuin volstaat met buxus wil ik deze eens proberen. Ik heb deze net verpot voor de wortelgroei. Lijkt deze buxus iets of laat ik hem liever liggen ?

Mvg

www.dropbox.com/s/gr2z2te7bjp0z25/2015-0...%2010.37.22.jpg?dl=0
www.dropbox.com/s/02hs2jozomzkml7/2015-0...%2010.37.43.jpg?dl=0
www.dropbox.com/s/3iltxgxhjikqwx8/2015-0...%2010.38.09.jpg?dl=0
www.dropbox.com/s/eoyfcdkaiylinhw/2015-0...%2010.39.48.jpg?dl=0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze buxus geschikt voor bonsai? 9 jaren 2 maanden geleden #37272

  • WillievanAchteren
  • WillievanAchteren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 152
  • Ontvangen bedankjes 25
Laat hem eerst maar eens groeien en dan kijk je volgend jaar of je er mee wil doorgaan. Staat die vol in de potgrond?
Ik vind persoonlijk die stokjes niet zo interessant, maar er zijn ook mensen die er rustig 75euro voor vragen.

De ficus, ik neem aan die van je avatar is een leuke kamerplant. Maar heeft niets met bonsai te maken.

Dit komt waarschijnlijk rauw op je dak, en sorry als ik te lomp ben.
Lees veel op internet wat bonsai daad werkelijk is.

Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze buxus geschikt voor bonsai? 9 jaren 2 maanden geleden #37303

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5

WillievanAchteren schreef : Laat hem eerst maar eens groeien en dan kijk je volgend jaar of je er mee wil doorgaan. Staat die vol in de potgrond?
Ik vind persoonlijk die stokjes niet zo interessant, maar er zijn ook mensen die er rustig 75euro voor vragen.

De ficus, ik neem aan die van je avatar is een leuke kamerplant. Maar heeft niets met bonsai te maken.

Dit komt waarschijnlijk rauw op je dak, en sorry als ik te lomp ben.
Lees veel op internet wat bonsai daad werkelijk is.

Gr


Ja deze staat in volle potgrond.
Haha ja idd, het lijkt idd niet echt op een bonsai uiteindelijk, maar zo worden ze wel verkocht. Ik ben de laatste dagen heel veel info aan het vergaren maar het is zoveel en ik heb echt geen groene vingers. En geen zorgen, ik bezie kritiek als leerpunten, het hangt er gewoon vanaf hoe het gebracht wordt :) Maar ik vind het wel moeilijk om te zien met welke plant/boom je een bonsai kunt maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze buxus geschikt voor bonsai? 9 jaren 2 maanden geleden #37304

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je kan met bijna alle planten bonsai maken. Maar je moet in de een meer tijd investeren dan in de andere..

Ik zou zoeken naar planten die al een leuk stamverloop hebben, een beetje mooie wortelaanzet. En de stam moet wat geleidelijk smaller worden naar boven. Die eigenschappen zijn de basis voor een leuke bonsai. Bij voorkeur heb je een plant met klein blad en/of leuke bloemen/vruchten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze buxus geschikt voor bonsai? 9 jaren 11 uren geleden #38766

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5
Hey,

Ik heb in de tussentijd een nieuw buxusplantje gevonden. Deze heeft echt miniblaadjes, en dan spreken we over millimeters. Hij heeft ook al een indrukwekkende stam. Maar enige tips hoe ik deze verder behandel ?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze buxus geschikt voor bonsai? 9 jaren 11 uren geleden #38767

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5
Nog een paar

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze buxus geschikt voor bonsai? 9 jaren 8 uren geleden #38771

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Noem dat maar een plantje; massive stuff! :cheer: heel gaaf materiaal om deadwood carvings uit te maken. De lange stakerige scheuten en die dikkere stam die recht omhoog gaat zou ik volgend jaar verwijderen om meer groei van onderaf te krijgen en omdat ze minder interessant zijn. Vooral het onderste gedeelte is machtig interessant! Ik zou daar, als ik jou was echt mee naar iemand gaan die ervaring heeft met vergelijkbare projecten, hier kan je echt wel iets heel gaafs van maken maar als je een beginner bent is het wel prettig om de mening en praktische hulp van een gevorderde hierbij te krijgen.

Ik zou dan ook tegelijk iets met het substraat gaan doen, lijkt wel alsof ie in zanderige grond staat en die grote stenen bovenop snap ik ook niet zo. Is het trouwens geen liguster? Een buxus heeft een veel ruwere bast. Kan het mis hebben hoor...aan de blaadjes kun je het idd wel zien maar deze zijn niet goed te onderscheiden op de foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze buxus geschikt voor bonsai? 8 jaren 11 maanden geleden #38803

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je moet deze plant veel dieper inplanten. Nu liggen de dikke wortels, waarmee je je wortelvoet kan creeren, helemaal bloot. De eerste 2 jaar zou ik die grotendeels onder de grond houden, zodat fijnere wortels zit er aan kunnen creeeren.

ik weet niet hoe lang ze al bloot liggen. Als dat meer is dan een paar dagen kan het wel te laat zijn om daar nog wat mee te doen, maar proberenkan altijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts