In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginners Azalea 9 jaren 1 maand geleden #37443

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5
Heyla,

Ik heb vandaag een azalea aangeschaft om is wat mee te experimenteren.
Ik heb hem wat bijgesnoeid en ik zie mss wel een leuke cascade en bush/boom vorming, of dat lijkt toch zo in mijn ogen.
Ik heb wel 2 stammetjes en daar weet ik nog niet wat ik ermee ga doen.
Beide apart in een optje zetten of gewoon eentje afknippen ?

Ik ben eens benieuwd of er wat reacties gaan komen die me kunnen helpen bij het verder trimmen van deze azalea want elke knip is een harde keuze :p

www.dropbox.com/s/ei1ytaptaezlffm/2015-0...%2014.09.36.jpg?dl=0

www.dropbox.com/s/s6pb5fv6n8b25uy/2015-0...%2015.28.07.jpg?dl=0

www.dropbox.com/s/r73vc4bxgtwavm1/2015-0...%2015.28.27.jpg?dl=0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners Azalea 9 jaren 1 maand geleden #37444

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
deze azalea zo ik wel buiten zetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners Azalea 9 jaren 1 maand geleden #37448

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5
Kun je deze ook niet even binnenhouden met deze temperaturen? Als het wat beter weer wordt ben ik zowiezo wel van plan om deze buiten te zetten.
Kan ik deze eventueel ook in een ruimte plaatsen waar de raam altijd openstaat (qua luchtvochtigheid en wind?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners Azalea 9 jaren 1 maand geleden #37451

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
te zien aan de bloemen komt hij uit een kas. ik zou hem niet buiten zetter tot warmere nachten enof na de bloei.

tip: je kan je fotos op het forum uploaden. Dan zijn ze ook in de toekomst te bekijken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners Azalea 9 jaren 1 maand geleden #37460

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Die komt inderdaad sowieso uit een kas. Een redelijk warme ook. Denk aan ongeveer 10 tot 15 graden, respectievelijk nacht en dag. Zo warm is het bij ons in de koude gedeelten van de kas in ieder geval wel. Die dingen hebben in bloei wel extra water nodig trouwens. Je moet zeker niet wachten met naar buiten doen tot het kortebroekenweer is (20 graden overdag ongeveer). Misschien is het wel gaaf om er een bos van te bouwen met al die aparte stammetjes. Wanneer je er een bos van maakt zou ik ze echter wel wat meer omhoog vouwen. Echter; beginnerstip, dus ik hoop dat je er wat mee kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners Azalea 9 jaren 1 maand geleden #37462

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5
Leatherback, als ik foto's wil uploaden komen ze er niet bij op te staan. Daarom dat ik het via dropbox even doe. Mss dat de fotos te groot zijn maar die zal ik morgen nog wel eens uploaden dan :)

MaartenPan, deze kan in een kas gestaan hebben hoor maar nu stonden ze best op een koude plaats, verkoopklaar mss. Het grappige is dat ik net thuiskwam en al aan het denken was m eventueel stekjes te maken en er idd een bos van te maken. Ik heb de stekjes in water gezet en toen het internet geopend en toen zag ik je voorstel haha :p Van deze zou ik dus graag een semi cascade/boompje maken eigenlijk en dan eventueel met de stekjes, als deze lukken tenminste, een bosje maken :)

Bedankt voor de tips, ik ben er zeer zeker iets mee ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners Azalea 9 jaren 1 maand geleden #37479

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Dit is een gewone kamerazalea en dus vorstgevoelig. Wacht dus tot ong. 15 mei om hem buiten te plaatsen en haal hem in de herfst tijdig binnen. De plant houdt wel van frisse temperatuur.
Waarschijnlijk staan er meerdere planten in de pot (gewoonlijk 3) die kan je als het beter weer wordt uit elkaar halen en afzonderlijk oppotten. In lichtzure grond. Niet de meest geschikte plant voor bonsai want teerder dan haar satsukiverwant en dikt ook trager. Maar als je hem kan in leven houden geniet je ook van de mooie paarse bloemen! Naar mijn mening niet zo gangbaar (geschikt) als bos.

Niet kwaad bedoeld maar ter informatie: Weer eens heeft een beginnende bonsaïst eerst gehandeld en pas daarna raad gevraagd. Je had beter de bloemen weggehaald en zoveel mogelijk groen gelaten want de plant heeft het groen nodig om te groeien. Terwijl de bloemen energie vragen, die je nu door te snoeien beperkt hebt, en je plant dus verzwakt. (Of eerst van je kamerplant genoten en daarna aan bonsai gedacht)

Misschien een goede raad voor elke beginner: Als je een plant koopt blijf er een week vanaf, maar bekijk ze elke dag eens grondig.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidSamyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Beginners Azalea 9 jaren 1 maand geleden #37481

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5

Ivan schreef : Dit is een gewone kamerazalea en dus vorstgevoelig. Wacht dus tot ong. 15 mei om hem buiten te plaatsen en haal hem in de herfst tijdig binnen. De plant houdt wel van frisse temperatuur.
Waarschijnlijk staan er meerdere planten in de pot (gewoonlijk 3) die kan je als het beter weer wordt uit elkaar halen en afzonderlijk oppotten. In lichtzure grond. Niet de meest geschikte plant voor bonsai want teerder dan haar satsukiverwant en dikt ook trager. Maar als je hem kan in leven houden geniet je ook van de mooie paarse bloemen! Naar mijn mening niet zo gangbaar (geschikt) als bos.

Niet kwaad bedoeld maar ter informatie: Weer eens heeft een beginnende bonsaïst eerst gehandeld en pas daarna raad gevraagd. Je had beter de bloemen weggehaald en zoveel mogelijk groen gelaten want de plant heeft het groen nodig om te groeien. Terwijl de bloemen energie vragen, die je nu door te snoeien beperkt hebt, en je plant dus verzwakt. (Of eerst van je kamerplant genoten en daarna aan bonsai gedacht)

Misschien een goede raad voor elke beginner: Als je een plant koopt blijf er een week vanaf, maar bekijk ze elke dag eens grondig.


Hey Ivan,

bedankt voor je antwoord! Inderdaad, ik ben mss wel wat snel geweest. Maar als ik zo een plantje aangeschaft heb is het moeilijk om eraf te blijven. Maar ik leer wel telkens uit mijn fouten dus het is zowiezo niet voor niets geweest. Kan ik de groei en dikte niet beïnvloeden met groeistoffen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners Azalea 9 jaren 1 maand geleden #37493

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
ik heb dit in het begin van mijn bonsai"carriere" ook eens geprobeerd na 2 weken was hij dood :evil:

is dit niet een 1 jarige plant?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by megabon.

Beginners Azalea 9 jaren 1 maand geleden #37494

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nee, dit is geen eenjarige plant. Die kunnen tientallen jaren oud worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren