In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp gezocht! 9 jaren 1 maand geleden #37771

  • RalphBurger
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allemaal,

Ik ben een vreselijke amateur op het gebied van bonsai maar deze bomen fascineren mij al een lange tijd. Ik heb een aantal weken terug 2 beginner bonsai's gekocht bij een lokaal tuincentrum met een aparte bonsai afdeling om een beetje te kunnen experimenteren. Het gaat om een Sageretia Theezans en een Ilex Crenata.

Ze staan nu inmiddels een week of 4 en zien er naar mijn idee gezond uit. De bladeren blijven mooi groen en er is wat nieuwe groei te zien. Ze hebben een plekje aan het raam met voldoende licht en ik besproei/bewater ze elke dag (zover nodig). Ik heb vandaag beide bomen uit hun pot gehaald om de wortelkluit eens goed te bekijken en ik denk dat beide toe zijn aan een vers grondmengsel. De contouren van de pot zijn bedekt met een mat van wortels en uit wat ik heb gelezen is het verstandig om tuincentrum bonsai zo snel mogelijk te verpotten. Nu ben ik heel erg opzoek naar het juiste grondmengsel. Er wordt overal gesproken over een 'basic soil mix' maar de precieze inhoud hiervan is moeilijk te vinden. Is een mengsel van Akadama, Kiryu en grind voldoende?

Daarnaast ben ik opzoek naar tips of voorbeelden voor het snoeien en vormen van deze boompjes, alles is welkom.

Ik heb een aantal foto's bijgevoegd van de boompjes. (toevoegen aan mijn post lukt niet, dus onderstaand een link naar onedrive)

onedrive.live.com/redir?resid=F9A48B83B0...5Es&ithint=folder%2c

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes Ralph

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gezocht! 9 jaren 1 maand geleden #37772

  • RalphBurger
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
De link in bovenstaand bericht werkt niet. Hierbij een werkende:

onedrive.live.com/redir?resid=F9A48B83B0...5Es&ithint=folder%2c

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gezocht! 9 jaren 1 maand geleden #37773

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
zet gewoon de foto op het forum.
Zorg ervoor dat de foto niet te groot is, bv max 150kb & 1000px langste zijde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gezocht! 9 jaren 1 maand geleden #37776

  • RalphBurger
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de tip leatherback! Ik wist niet hoe groot de afbeeldingen maximaal mochten zijn, daarom lukte het ook niet in eerste instantie.

Hierbij de foto's:







Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gezocht! 9 jaren 1 maand geleden #37777

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je ze nou ook nog rechtop zou zetten is het helemaal mooi :D

Ik ben NIET van de mening toegedaan dat je planten meteen moet verpotten. Je moet kijken of de boom gezond is, goed groeit. Laat die boom eerst gewoon een paar weken wennen aan het leven in jouw huis.

Gebruik van acadama etc is overrated bij een voudige kamerplantbonsai. Als je wat verder bent, en weet wat je doet, kan je dat overwegen. maar ga maar eerst deze plant in leven houden. Maar dat is mijn mening.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gezocht! 9 jaren 1 maand geleden #37778

  • RalphBurger
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de feedback. Mijn plan is om ze voorlopig in leven te houden en dan eens verder te gaan kijken maar ik begreep uit een aantal boeken/websites dat het aangeraden is om 'tuincentrum' bonsai zo snel mogelijk te verpotten omdat de boompjes in het substraat waarin ze geleverd worden moeilijk in leven te houden zijn door wortelrot, gebrek aan zuurstof en een slecht drainerend grondmengsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gezocht! 9 jaren 1 maand geleden #37795

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
Ik ben bereid zo ongeveer alles te doen om haar in leven te houden (als ze niet al dood is?? Hoe sluit je dat uit?) zou iemand mij alsjeblieft willen helpen met wat ik nu, per direct, voor/met mijn boompje moet doen????


Ik vrees dat het te laat is maar je kan altijd opnieuw beginnen :silly: (met een ander boompje)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gezocht! 9 jaren 1 maand geleden #37802

  • MadeleineHuisman
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb een eigen onderwerp gemaakt hoor!

Sorry dat ik mijn probleem in jouw rubriek heb gepost :blink: :blush:

ehh... zouden de kenners mij ook willen helpen? Allereerst maar is uitsluiten of ik niet al weken een dood boompje in een potje heb staan :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gezocht! 9 jaren 1 maand geleden #37829

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
@ralph

Ik heb m'n "Ikea ficus van de Hornbach" al 2 jaar in z'n oorspronkelijke grond staan, t ding groeit als kool!!
Wat ik hiermee wil zeggen is. Dat niet iedere bonsai / mallsai direct verpot hoeft te worden.. Kijk naar de behoefte van de plant. Zoals LB al aangaf, houd ze eerst eens een tijdje in leven en zorg dat alles goed groeit. In de tussentijd kun je je goed inlezen zodat je beter weet hoe en wat voor je begint. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren