In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hoe verder? 9 jaren 1 maand geleden #37896

  • DanielleBusnac
  • DanielleBusnac's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb in deze tijd vorig jaar een Acer zaadje geplant. Deze kwam uit en staat nog steeds op de vensterbank van mijn slaapkamer.
Het is nu een sprietje van zo'n 15 cm hoog. Er vormen zich alweer nieuwe knopjes.
Wat is nu de volgende stap?
Overzetten in een bonsai schaaltje? Hij staat nu nog in het bekertje van de Action waar ik hem gekocht heb.
Ik denk dat het ook beter is om hem in het voorjaar naar buiten te doen, maar wel op een beschutte plek lijkt me.
Ik ben zóóó bang iets verkeerd te doen, zou het zo jammer vinden als hij doodgaat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder? 9 jaren 1 maand geleden #37898

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

DanielleBusnac schreef : Ik heb in deze tijd vorig jaar een Acer zaadje geplant. Deze kwam uit en staat nog steeds op de vensterbank van mijn slaapkamer.
Het is nu een sprietje van zo'n 15 cm hoog. Er vormen zich alweer nieuwe knopjes.
Wat is nu de volgende stap?
Overzetten in een bonsai schaaltje?


Wat je gekocht hebt is gewoon esdoorn zaad. Da's een boomsoort die buiten hoort, niet binnen.
Bonsai worden niet opgekweekt in bonsai schaaltjes. 'Bonsai' op een potje met grond en esdoornzaad zetten is pure onzin. Zo werkt dat niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder? 9 jaren 1 maand geleden #37900

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Auk, volgens mij is dat niet wat ze bedoelt. Als ik het goed begrijp bedoelt ze zo'n bonsai pot die je op shows ook ziet.
We kunnen mensen hier beter vertellen wat ze wel kunnen doen, ipv die 'bonsai'kits van de action afkraken. Zo een heb ik er ook gehad, prachtig spannend. Kwam niks uit natuurlijk, maar het inspireert je wel.

Danielle, als ik jou was zou ik hem pas naar buiten doen wanneer de binnentemperatuur ongeveer gelijk is aan het gemiddelde van de dag- en nachttemperatuur. Dan heeft je plantje bijna geen last van het temperatuurverschil.

Plaats wat foto's alsjeblieft, dan kunnen we het beter zien!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder? 9 jaren 1 maand geleden #37901

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

MaartenPan schreef : Auk, volgens mij is dat niet wat ze bedoelt. Als ik het goed begrijp bedoelt ze zo'n bonsai pot die je op shows ook ziet.


Ja, en ik zeg daarop dat je op die manier geen bonsai kweekt. Wat was er onduidelijk?

We kunnen mensen hier beter vertellen wat ze wel kunnen doen


Steeds maar weer... het wordt op dit forum vaak genoeg verteld.

ipv die 'bonsai'kits van de action afkraken.


Een plastic potje met gewoon zaad en wat aarde, waarbij de illusie gewekt wordt dat het iets met bonsai te maken heeft, gewoon om het makkelijker te verkopen? Dat grenst aan oplichting en dat kraak ik graag af.

Zo een heb ik er ook gehad, prachtig spannend.


Natuurlijk is dat zo. Maar noem het geen bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder? 9 jaren 1 maand geleden #37902

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Noob vraag: waarom zou je in zo'n schaal/pot geen bonsai kunnen kweken?
En hoe zou je dan wel een bonsai kweken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder? 9 jaren 1 maand geleden #37903

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Niet Kunnen is een grote uitdrukking. Het KAN natuurlijk wel. Als je tijd hebt, en echt 30 jaar verder wilt zijn voor je een klein boompje met een 2cm stmmetje wilt hebben. Dat is immers hoe yamadori gevormd worden: De minst gunstige standplaats leidt tot de mooiste vewrongen bomen. Bonsai schalen zijn bedoelt om de groei van plant af te remmen. Dat is het omgekeerde van wat je wilt als je een boom aan het opkweken bent.

Mensen zijn eigenlijk altijd ongeduldig en willen na 5 jaar met bonsai bezig geweestr te zijn, meer hebben dan een spriet met een paar takjes.. Dus is het handiger om OF een klein boompje van een jaar of 10 oud, gekweekt voor bonsaidoeleinden te kopen, zodat je meteen aan de slag kan, OF planten zaaien die je daarna voor 5-10 jaar de tuin in doet en min of meer vergeet, op een enkele keer snoeien, wortelsdoorsteken na. In het eerste geval heb je na een jaar of 3 een leuke bonsai staan. In het tweede geval na een jaar of 8-15.

Overigens heb ik vanmiddag een stuk of 100 kiemende zaden overgezet in een kweektray, ook met doel ooit bonsai te worden. Dus ik zeg niet dat je niet moet zaaien of stekken. Maar je moet je wel bewust zijn waar je mee bezig bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Hoe verder? 9 jaren 1 maand geleden #37906

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef : Overigens heb ik vanmiddag een stuk of 100 kiemende zaden overgezet in een kweektray, ook met doel ooit bonsai te worden. Dus ik zeg niet dat je niet moet zaaien of stekken. Maar je moet je wel bewust zijn waar je mee bezig bent.


Ik ook, want da's gewoon leuk. 4 witte dennen en 12 zwarte. Recent overgepot in grotere potten. Is natuurlijk een (zeer) lange termijn project. Verder nog een redelijk aantal taxussen en andere... dingen... die mijn schoonmoeder regelmatig voor me opgraaft en meeneemt 'want jij kweekt toch bonsai?' :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder? 9 jaren 1 maand geleden #37907

  • Orlando
  • Orlando's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 138
Is niet direct aan jouw gericht Danielle maar in het algemeen.

Wil geen azijnpisser zijn,maar wat ik zo vaak hier op het forum zie zijn mensen die wel de moeite nemen om zich hier aan temelden op het forum.En dan met de simpelste vragen komen,die dan vervolgen gaan wachten op een antwoordt terwijl ze met een paar woorden typen het kunnen vinden met google.En gelijk antwoordt hebben of hier op de site kunnen lezen, ;) ik geef de pijp aan maarten.

Ben zelf ook bezig met kweken uit zaad ,voor als ik over 25 jaar met pensioen ga :whistle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe verder? 9 jaren 1 maand geleden #37908

  • DanielleBusnac
  • DanielleBusnac's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Auk, die potjes hebben volgens mij wel degelijk iets met Bonsai te maken, want elke boom en dus ook een Bonsai, begint toch zeker als zaadje. Er staat alleen niet op die potjes dat je nog minimaal een jaar of 10 moet wachten, dat is inderdaad wel flauw en ben ik mooi ingetrapt. :huh:
Op internet staat veel info, maar nergens kon ik vinden wat je moet doen met een sprietje van 1 jaar.
En het zal best wel al een aantal keer op het forum besproken zijn, maar ik ben een complete bonsai noob, alle info is nieuw voor mij en kan toch niet alle berichten door gaan lezen! Ben ik volgende week nog bezig :blink:

Maar ik weet nu wel wat ik ga doen, het sprietje gaat de tuin in en ik ga in het tuincentrum op zoek naar een boompje dat al op maat is :lol:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DanielleBusnac.

Hoe verder? 9 jaren 1 maand geleden #37909

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

DanielleBusnac schreef : Auk, die potjes hebben volgens mij wel degelijk iets met Bonsai te maken want elke boom en dus ook een Bonsai, begint toch zeker als zaadje.


Da's een hele kromme redenering.

Er staat alleen niet op die potjes dat je nog minimaal een jaar of 10 moet wachten


Al wacht je een jaar of tien - of honderd - dan nog komt er geen bonsai uit dat zaad.
Bonsai is geen soort, het is een techniek.

En het zal best wel al een aantal keer op het forum besproken zijn


Recent nog, en het forum heeft een zoekfunctie.

Maar ik weet nu wel wat ik ga doen, het sprietje gaat de tuin in en ik ga in het tuincentrum op zoek naar een boompje dat al op maat is


Als je echt interesse in bonsai hebt, leer dan hoe bonsai er uitzien, hoe je ze kweekt, en ga 'ns kijken bij een echte bonsai handelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren