In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Grote (tuin)Bonsai bomen maken van Buxus struiken 9 jaren 1 maand geleden #37897

  • mister
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allemaal,

Ik heb een 100 tal verwilderde buxus struiken in mijn tuin, ik heb er enkele al ontdaan van 2/3 van de takken om te kijken of het wat word of kan worden.

Is buxus geschikt voor het maken van bonsai bomen.

Mijn vraag is eerder gericht op de grotere tuin bonsais die in vollegrond worden geplant naast vijvers etc.

Ik heb nog maar heel erg weinig echt mooie tuinbonsai gezien van buxus sempervirens en daarom twijfelde ik of ze er wel echt geschikt voor zijn. Natuurlijk kan het ook zijn dat buxus eenvoudigweg te traag groeit om commercieel interessant te zijn voor de tuinbouw en word vooral ilex of dennen gebruikt.

Wat raden jullie aan om hiermee te doen? de enige mooie optie lijkt mij de bonsai vorm. De zware takken afbuigen met touw verankerd in de grond, en waar mogelijk bedraden.

Advies altijd welkom!

Groeten,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by mister.

Grote (tuin)Bonsai bomen maken van Buxus struiken 9 jaren 1 maand geleden #37899

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Buxus kan je zeker wel voor bonsai gebruiken, google maar n's op 'buxus sempervirens bonsai'. Er zijn best veel mooie van. In ons klimaat groeien die dingen tot ongeveer drie meter hoog, dus dat is wel groot genoeg mag ik hopen ;)
Post n's wat foto's, dan kunnen we beter kijken. Er is van elke verhoutende struik/boom wel een bonsai te maken, dus zo ook van buxus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote (tuin)Bonsai bomen maken van Buxus struiken 9 jaren 1 maand geleden #37905

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ja, buxus groeit erg traag. Je ben zo 15 jaar verder voor je een paar meter hoge bomen hebt (10-15cm groei per jaar staat me bij).Dus dat worden in de commerciele teelt al snel erg dure planten. Een den kan echter binnen enkele jaren meters hoog zijn, en is dus veel handiger, commercieel gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote (tuin)Bonsai bomen maken van Buxus struiken 9 jaren 1 maand geleden #37918

  • mister
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
hey bedankt voor de info al, ik heb inderdaad een aantal duitse websites gevonden waar die buxussen gebruikt woden als tuinbonsai zoals hier: Bonsai van buxus

maar de takken worden niet echt afgebogen zoals deze vorm (ilex): bonsai vlakke takken

Ik heb een paar foto s bijgevoegd van mijn bomen nu:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote (tuin)Bonsai bomen maken van Buxus struiken 9 jaren 1 maand geleden #37919

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
Dit vind ik een mooi voorbeeld van een buxus bonsai

bron wikipedia lijst van bonsai boomsoorten


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by megabon.

Grote (tuin)Bonsai bomen maken van Buxus struiken 9 jaren 1 maand geleden #37923

  • Orlando
  • Orlando's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 138
er een is een boek over tuinbonsai. als je er mee begint is het zeker interessant,als je wat gevorderd bent met bonsai is het wat minder.het meeste verschil zit in het bedraden,dat doe je met (bamboe)stokken en touw.
buxus als tuinbonsai wordt in het westen meer gebruikt ter vervanging van de azalea in japanse tuinen die bijvoorbeeld bergen weergegeven.

Niwaki van Jake hobson.

Groet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote (tuin)Bonsai bomen maken van Buxus struiken 9 jaren 1 maand geleden #37925

  • mister
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
hier zijn de foto s, foute in vorige post






Tis eigelijk op dit ogenblik echt een rommelboel, zo erg dat ik niet weet wat ik er mee moet doen, de touwen worden nog vervangen met rekken als ik precies weet hoe ik het aanpak

iemand zei me dat ik maximaal 1 a 2 " stammen " mag laten staan bij die buxus om nog een mooi effect te krijgen later.
1. moet ik alle takken horizontaal gaan afbuigen of kan dit later nog?
2. de eindpunten van de takken, waar het bladerdakje gevormd zal worden, gaan die zichzelf naar het licht draaien of moet ik die bedraden en omhoog buigen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by mister.

Grote (tuin)Bonsai bomen maken van Buxus struiken 9 jaren 1 maand geleden #37926

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

mister schreef :
iemand zei me dat ik maximaal 1 a 2 " stammen " mag laten staan bij die buxus om nog een mooi effect te krijgen later.
1. moet ik alle takken horizontaal gaan afbuigen of kan dit later nog?
2. de eindpunten van de takken, waar het bladerdakje gevormd zal worden, gaan die zichzelf naar het licht draaien of moet ik die bedraden en omhoog buigen?


Wat is je doel? Zo'n rare pom pom struik als uit je voorbeeld, die eigenlijk maar weinig met bonsai te maken heeft, of iets wat hier op lijkt:

lodderbonsai.nl/en/garden-trees/ ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grote (tuin)Bonsai bomen maken van Buxus struiken 9 jaren 1 maand geleden #37927

  • mister
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
ja het zal toch in de richting van die pompombomen gaan maar dan misschien iets minder " kitsh " :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren